kulcsár edina
Fatáblára és csontra égeti rá alkotásait Rónaszegi János.
Rónaszegi János élete nem hétköznapi. Amikor a Ripost7 munkatársai meglátogatták, kiderült, hogy több évet töltött külföldön, és arra is fény derült, hogy milyen fantasztikus elismerésekben részesült már.
1976–1980 között voltam kint Mongóliában, ahol a magyarok egy biokombinátot építettek. Én erősáramú technikusként és szaktanácsadóként dolgoztam
– meséli János, aki később megismerte és nagyon megszerette a pirográfiát (ez magyarul tűzgrafikát jelent).
Nagyon sok tehetséges művész készít ilyen képeket, melynek lényege, hogy az alkotó szabad kézzel, tulajdonképpen egy pákajellegű szerkezettel, égetéssel visz fel képeket fatáblára vagy akár csontra is. Én dísztökre is égetek
– magyarázza a művész.
Rónaszegi János szerint a rajztudás az alapja mindennek. Úgy véli, annál szebben nem lehet kifejezni valamit, mint fára égetve.
„Mindig adja magát az alapanyag, hogy népi motívumok is legyenek esetleg rajta, hogy ne vesszen el a magyar hagyományunk. Szerintem a legfontosabb, hogy az alkotásban legyen élet, sokszor humor, és így igazi csodák jöhetnek létre” – mondja a művész az alkotásairól.
A magyar művész első jelentősebb elismerését még 2017-ben kapta. Akkor a Magyar Kézművességért Alapítvány kiállítására készítette el a Három királyok című képét, ami különdíjat kapott. 2021-ben azután – ha lehet egyáltalán rangsorolni – még egy ennél is nagyobb örömhír várta. A Betlehemi Nemzetközi Kiállítást a Vatikánban, méghozzá a Szent Péter-bazilika oszlopcsarnokában tartották, ahol két tűzgrafikáját, a Szent családot, illetve a Betlehemest is kiállították.
„Utóbbi képen én vagyok” – árult el egy kulisszatitkot a Ripost7-nek a művész.
Tényleg rá lehet ismerni a művészre!