kulcsár edina
A nők a fő döntéshozók a családi kasszát érintő kérdésekben. Ők azonban nem az eddig használt, főleg férfiakra összpontosító reklámokat várnák a hirdetőktől. De immár egyetemi képzésben is szerepel a nőket célzó marketing, a B2W.
Túlfilterezett tizenéves modellekkel reklámozni szemránckrémet tényleg menő? Lelkiismeret-furdalást kelteni a nőkben, hogy elég jó anyák-e, ha nem egy adott cég termékét választják, biztosan jó ötlet? Azt gondolnánk, mára ezek a kérdések fel sem merülhetnek, ám a probléma nagyobb, mint hinnénk. Mutatjuk, hogy miért.
Egy friss felmérés szerint Magyarországon az egyedülállók 68 százaléka nő, a magyar nők 41 százaléka pedig egyedül neveli a gyermekét. Az egyszemélyes háztartásokban élő nők arányában Európában csak Litvánia előzi meg hazánkat. Ezekben a háztartásokban értelemszerűen a vásárlások 100 százalékáról nők döntenek, de bármily meglepő, a teljes családok többségében is rajtuk múlik, mi kerül a háztartásba.
Kevés cég van vele tisztában és kezeli a helyén azt a tényt, hogy manapság a női fogyasztók hatalmas vásárlóerőt és befolyást jelentenek, ezért az ő bizalmuk elnyerése óriási jelentőséggel bír. A felmérésekből kiderült, hogy a nők ma a családi kasszát érintő kérdésekben a fő döntéshozók. A vásárlások 85%-ában nők döntenek, mivel ők gondoskodnak a családról. Jobban ismerik az árukat és az árakat a férfiaknál, ezért sokkal tudatosabban vásárolnak.
Talán nem gondolnánk, de a nők vásárlásainak több mint fele hagyományosan férfiaknak szóló termékekre vonatkozik, beleértve a gépkocsikat, az otthoni barkácsszerszámokat és az elektronikai eszközöket is.
Ezzel szemben a nők 91 százaléka csalódott. A női célcsoport ugyanis nem az eddig használt, főleg férfiakra összpontosító reklámokat várnák el a hirdetőktől. Ami sztereotip, szexista, erőszakos, hazug és manipulatív, az ugyanis rossz érzést kelt a nőkben.
Ennek felismerését és alkalmazásában nyújt segítséget egy új marketingirányzat, a B2W. Ez a Business to Women, vagyis a nőket célzó üzletvitel rövidítése, aminek a segítségével a cégek hatékonyabban és eredményesebben tudják termékeikkel vagy szolgáltatásaikkal kiszolgálni a nőket.
Annak érdekében, hogy ez a módszer sikeresen működjön, tisztában kell lennünk azzal, mire vágynak a nők és mire a férfiak. Míg a férfiak számára fontos, hogy azt érezzék, szükség van rájuk, erőfeszítéseiket, teljesítményüket elismerik; a nők törődésre, figyelemre is vágynak. Azok a vállalkozások, amelyek nem változtatnak a férfias megközelítésükön, valószínűleg le fognak maradni
– fejtette ki a Ripostnak Pálfi Éva, a B2W marketing megteremtője, aki szerint a nők teljesen másképp állnak a pénzhez, mint a férfiak. Számukra a pénz annyit ér, amennyit az általuk vásárolt tárgy vagy szolgáltatás. Élvezni szeretnék azt, amit vásárolhatnak rajta. A befektetéseknél hosszú távon gondolkodnak, nem merülnek el a részletekben.
Meglepő adat, hogy a nők kezelik a fogyasztói vagyon több mint kétharmadát, és ők irányítják a legnagyobb tranzakciókat is. Mindamellett, hogy keresetük a mai napig a legtöbb ágazatban jóval alacsonyabb, mint a férfiak fizetése
– tette hozzá a szakember, aki szükségesnek tartja, hogy a vállalkozók megértsék: a nők és a férfiak másképp vásárolnak, más szempontok alapján döntenek, éppen ezért másképpen kell kommunikálni feléjük. A nők sokfélék, kortól, stílustól, élethelyzettől függően más-más igényekkel rendelkeznek, és így választanak termékeket, szolgáltatásokat. Ha 85 százalékban döntéshozók, de 91 százalékban elégedetlenek, akkor miért is nem változtatunk? – teszi fel a kérdést. Hiszen ez nemcsak a nők érdeke, hanem a cégeké is, mivel a boldogabb vevőkkel garantáltabb az üzleti siker.
Lényeges szem előtt tartani, hogy a női célpiac hatalmas és sokszínű. Már a különböző generációkat nézve is más problémákkal, motivációval találkozunk, de ott vannak még az eltérő életkörülmények, személyiségek és más szempontok is. Ezért minden potenciális női vásárlóra egyéniségként kell tekinteni, az egyéni igényeire fókuszálni és reagálni. Eljött az ideje olyan termékek és kampányok tervezésének, melyeket a nők egyedi igényeire szabtak
– hangsúlyozta Pálfi Éva.
A nők számára ugyanis nem csupán a végeredmény, a tranzakció a lényeg; ők folyamatos kapcsolatra, kapcsolódásra vágynak. Azonban csakúgy, mint a legtöbb iparágat, a reklámipart is a férfidominancia jellemzi, annak ellenére, hogy egyre több a nő a reklámszakemberek között. Eddig ők is a maszkulin marketingkommunikációt tanulták, ám mostantól már egyetemi képzésben is szerepel a B2W marketing.