RETRO RÁDIÓ

Bajba kerülhetnek a dízelautósok, lehet, a kocsijukat sem tudják majd elindítani

Bajba kerülhetnek a dízelautósok, lehet, a kocsijukat sem tudják majd elindítani
Gaál József
Szerző
Gaál József
Létrehozva2021. 10. 19. 12:40

Az elszálló gázárak miatt Európában hamarosan elfogyhat az AdBlue nevű adalékanyag.

Vegyipari szakértők arra figyelmeztettek, hogy hamarosan Európa-szerte hiánycikké válhat az Euro 5 vagy annál magasabb besorolású dízelautók egyik elengedhetetlen adalékanyaga, az úgynevezett AdBlue - írja a slovanskenoviny.sk szlovák hírportál. A karbamid vizes oldatából készült adalék olyannyira fontos szerepet tölt be a modern dízelautók működésében, hogy pár különleges kivételtől eltekintve az ilyen típusú járművek el sem indulnak nélküle.

A küszöbön álló AdBlue-válságot az okozza, hogy a különleges adalékanyag egyik legnagyobb gyártója, a Dél-Szlovákiában található vágsellyei Duslo vegyi üzem jelentősen visszafogta a termelését a magas földgázárak miatt. Sajtóhírek szerint a gyár már napok óta nem fogad új megrendeléseket.

„A Duslo az AdBlue legnagyobb előállítója Európában. A második legnagyobb Németországban már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást.”

- ecsetelte a probléma súlyát a helyi sajtónak Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter, aki szerint az sem kizárt, hogy az állam közbelép, és megtiltja az AdBlue exportját.

[caption id="" align="alignnone" width="680"] Egy modern dízelautó AdBlue-nyílása, közvetlen a tanksapka mellett.[/caption]

Petr Bláha, a Duslo vezérigazgatója szerint, ha a termelés tovább csökken, „akkor valószínűsíthető, hogy minden Euro 5 és ettől magasabb besorolású motor, amelynek működéséhez szükséges az Ad-Blue, leáll.” A cégvezető hozzátette, hogy a probléma nem csak a személyautókat, hanem teherautókat és autóbuszokat is érinteni fogja majd – írja a pozsonyi Új Szó.

Az Adblue egyébként arra hivatott, hogy csökkentse a legmodernebb dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Az adalékanyagot egy úgynevezett szelektív katalitikus reakció során ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot. Azok a gépjárművek, amelyek AdBlue-t használnak, az adalék nélkül nem működnek, ezt ugyanis nem engedi a fedélzeti számítógép vezérlőegysége.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.