kulcsár edina
Az elszálló gázárak miatt Európában hamarosan elfogyhat az AdBlue nevű adalékanyag.
Vegyipari szakértők arra figyelmeztettek, hogy hamarosan Európa-szerte hiánycikké válhat az Euro 5 vagy annál magasabb besorolású dízelautók egyik elengedhetetlen adalékanyaga, az úgynevezett AdBlue - írja a slovanskenoviny.sk szlovák hírportál. A karbamid vizes oldatából készült adalék olyannyira fontos szerepet tölt be a modern dízelautók működésében, hogy pár különleges kivételtől eltekintve az ilyen típusú járművek el sem indulnak nélküle.
A küszöbön álló AdBlue-válságot az okozza, hogy a különleges adalékanyag egyik legnagyobb gyártója, a Dél-Szlovákiában található vágsellyei Duslo vegyi üzem jelentősen visszafogta a termelését a magas földgázárak miatt. Sajtóhírek szerint a gyár már napok óta nem fogad új megrendeléseket.
„A Duslo az AdBlue legnagyobb előállítója Európában. A második legnagyobb Németországban már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást.”
- ecsetelte a probléma súlyát a helyi sajtónak Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter, aki szerint az sem kizárt, hogy az állam közbelép, és megtiltja az AdBlue exportját.
[caption id="" align="alignnone" width="680"] Egy modern dízelautó AdBlue-nyílása, közvetlen a tanksapka mellett.[/caption]
Petr Bláha, a Duslo vezérigazgatója szerint, ha a termelés tovább csökken, „akkor valószínűsíthető, hogy minden Euro 5 és ettől magasabb besorolású motor, amelynek működéséhez szükséges az Ad-Blue, leáll.” A cégvezető hozzátette, hogy a probléma nem csak a személyautókat, hanem teherautókat és autóbuszokat is érinteni fogja majd – írja a pozsonyi Új Szó.
Az Adblue egyébként arra hivatott, hogy csökkentse a legmodernebb dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Az adalékanyagot egy úgynevezett szelektív katalitikus reakció során ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot. Azok a gépjárművek, amelyek AdBlue-t használnak, az adalék nélkül nem működnek, ezt ugyanis nem engedi a fedélzeti számítógép vezérlőegysége.