tóth gabi
Elegük van az óbudaiaknak az illegális autóversenyekből. A probléma mára már országos szintűvé vált.
Egyre elégedetlenebbek azok a Budapest III. kerületi lakók, akiknek lakóövezete rendszeres – és a kijárási tilalom feloldása ellenére továbbra is működő – helyszínévé váltak az illegális gyorsulási versenyeknek.
János az egyik lakó, így ír éjszakai tapasztalatairól egy Facebook hozzászólásban: „Gyorsulnak a vasúti felüljáró alatti lámpától vagy az Aquincum HÉV-megálló lámpától meg a Monostori úti lámpától. Amúgy sem a gyorshajtás a zajos, hanem az indulás... az úttól 400 méterre lakom a Pók utcában, de szinte nincs este, amikor innét a lakótelep belsejéből ne hallanám, ahogy a 3-4-5-600 lóerős gépek startprogrammal elpattannak a zöldre.... ”
Az illegális gyorsulási versenyeken résztvevőknek nincs is többre szükségük, csak erre a 402 méteres egyenes útszakaszra, tudtuk meg Kurtyán Ferenctől a Magyar Gyorsulási Sportági Szövetség elnökétől. Ez az egyik tulajdonság, ami megkülönbözteti a gyorsasági versenyt a gyorsulási versenytől. Egyébként az „illegális gyorsulási versenyekkel kapcsolatos kellemetlenségek nem csak Budapesten vannak jelen, hanem ez egy országos szintű probléma.” – mondta el kérésünkre Kurtyán Ferenc.
„Közlekedésbiztonsági szempontból azért érdemes beszélni erről a problémáról, mert illegális gyorsulási versenyeken használt autók 99 százaléka tuningolt és egyébként jelen vannak a közutakon (saját rendszámmal)” – mondta el Pausz Ferenc közlekedés biztonsági szakember. Ezek az úgynevezett tuningolt autók, lehetnek legálisan vagy illegálisan tuningoltak. Ez utóbbiak nem estek át hivatalos ellenőrzésen a járműn végzett változtatások után. Pausz Ferenc szerint ezek a változtatások leggyakrabban az autó futóművét, vagy motorját érintik. Viszont ezek a módosítások nagyon nehezen ellenőrizhetők egy normál közúti ellenőrzés során. Vannak kifejezetten erre specializált tuning cégek, melyek hivatalosan és szakértőként végzik el a járműveken a kért módosításokat. Egy autó hivatalos tuningolásának költsége elérheti akár a több százezer forintot is.
A házi tuningolás során végzett változtatások azonban nem csak a közlekedés biztonságát veszélyeztetik.
Pausz Ferenc szerint „hogyha egy autón teljesítmény növelés történik, ahhoz mérten kell növelni a részegységek teljesítményét is például a fék berendezését. Ha a fék berendezés nem tudja tolerálni a teljesítmény növekedést, akkor ott baj van. Felmelegszik a fék, nem tudja megállítani az autót.” Ugyanez a helyzet a futómű tuningolással is. „Ha nem megfelelő módon tuningolnak, vagyis rossz minőségű anyagot, vagy rossz technológiát használnak, felborulhat az autó vagy irányíthatatlanná válhat” - tette hozzá a szakember.
Kurtyán Ferenc szerint „egy dolog miatt csábító a részvétel ezeken az illegális versenyeken, ami nem feltétlenül a rendőrök elől menekülés, mint az amerikai filmekben. Mivel nincs annyi legális verseny, amennyi kielégítené a sport iránti vágyukat, ezért csinálják.”
Az illegális gyorsulási csoportok működése Kurtyán Ferenc szerint nincs negatív hatással a hivatalos gyorsulási versenysport szerelmeseire. Viszont van pozitív visszahatása annak, hogy a gyorsulási versenysport hivatalos keretek között gyakorolható Magyarországon. Ez pedig az, hogy „vannak olyan illegális versenyzők, akik megkeresik a hivatalos útját a sportnak és csatlakoznak a gyorsulási sportág kategóriáinak valamelyikéhez.”
A probléma megoldására a Magyar Gyorsulási Sportági Szövetség partnerként próbált megoldást találni még 2008-ban, de felkínált megoldási lehetőségek süket fülekre találtak a hivatalos szerveknél. Meglátásuk szerint a megoldás az lenne, ha legálissá tennék ezt a fajta versenyzést, felügyelt körülmények között és hivatalos helyszíneken.
„Több városban is kerestünk a versenyzésre megfelelő területeket, de sajnos elutasítás és érdektelenség fogadta a kezdeményezésünket” – mondta Kurtyán Ferenc.
A BRFK a Ripost megkeresésére azt válaszolta, hogy rendszeresen hajt végre gépjármű-ellenőrzéseket azokon a területeken, amelyek lakossági bejelentés alapján gyorsulási versenyek helyszínéül szolgáltak.
„Az időről-időre megjelenő éjszakai illegális gyorsulási versenyek megakadályozására a Budapesti Rendőr-főkapitányság kiemelt figyelmet fordít, hiszen a száguldozó autók minden arra haladóra veszélyt jelentenek. Amennyiben ilyen versenyt észlelünk, vagy lakossági bejelentést kapunk, azonnal intézkedünk, illetve rendszeresen szervezünk célzott akciókat.„
Mint írták, a rendőrség az autók zajkibocsátását is ellenőrzi, és a járművek engedély nélküli átalakítása esetén is intézkednek. A Szentendrei út – Árpád híd – Váci út útvonalon többször volt már szükség rendőri intézkedésre, ezért ott gyakrabban tartanak ellenőrzést.
„Azt kérjük, hogy ha valaki illegális gyorsulási versenyt tapasztal, jelentse a 112-es telefonszámon!” - írta válaszában a BRFK.