kulcsár edina
A jegyvizsgálók bántalmazásának megelőzésében hatékony a testkamera alkalmazása.
A MÁV-Start 66 új testkamerát szerzett be, így már 174 támogatja a jegyvizsgálók munkáját – tájékoztatta a vasúttársaság vasárnap az MTI-t. Az új kamerákat a Keleti pályaudvarra, Komáromba, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre, Füzesabonyba, Záhonyba, Szegedre és Tapolcára telepítették, és továbbiak beszerzését is tervezik – írták. A MÁV tapasztalatai szerint a jegyvizsgálók bántalmazásának megelőzésében hatékony a testkamera alkalmazása, az utóbbi években csökkent a súlyos konfliktusok száma a vonatokon.
Közölték: 2018-ban 123, 2019-ben 70, idén pedig eddig 62 esetben bántalmaztak jegyvizsgálót szolgálatteljesítés közben. Utóbbiak közül 36 esetben történt tettlegesség, nyolc napon túl gyógyuló sérülés pedig egyszer. Az elkövetők 71 százaléka menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel akart utazni vagy ittas volt. Idén a három leginkább érintett vasútvonal a Budapest-Cegléd-Szolnok (100a) és a Budapest-Göd-Vác-Szob (70-es) 8-8 esettel, valamint a Budapest-Újszász-Szolnok (120a) vonal 6 esettel.
Idén már csaknem 126 ezer órában kísérték a vonatokat biztonsági személyzettel a vasútőrök, továbbá 3500 órában együttműködési megállapodás alapján polgárőrök is. A vasúttársaság közfeladatot ellátó munkavállalói szolgálati mobiltelefonjukon minden olyan esetben rendőri segítséget kérhetnek, amikor úgy érzik, hogy a nem együttműködő utasok miatt ők vagy a vonaton tartózkodók veszélyben lehetnek. Az incidensek elkerülése érdekében a korábbi önkéntes gyakorlattól eltérően augusztus 31. óta a kijelölt vonatokon szolgálatban lévő jegyvizsgálók számára kötelező a testkamera használata a Budapest-Esztergom, a Budapest-Pusztaszabolcs, a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Göd-Vác-Szob, a Budapest-Veresegyház-Vác és a Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonalakon – áll a közleményben.
Az első testkamerákat tavaly szeptemberben vehették használatba jegyvizsgálók – írja az MTI.
A tapétavágó késsel elkövetett jegyvizsgáló-bántalmazás volt az utolsó csepp a pohárban, ezután lett kötelező a testkamera viselése, a használatával ugyanis megelőzhető a bántalmazás, illetve könnyen beazonosítható az elkövető.
Augusztus 14-én este a 142-es vonalon a Lajosmizséről a fővárosba tartó S21-es járat jegyvizsgálóját Dabas és Inárcs-Kakucs állomás között egy jeggyel nem rendelkező férfi bántalmazta: tapétavágó késsel a combján, a mellkasán és az arcán megvágta, a homlokát megütötte, majd a vonatról leszállva elmenekült. A kolléganő nem viselt testkamerát, holott a Nyugati telephelyen ez a lehetőség adott volt. Használatával feltehetőleg nem került volna sor a bántalmazásra, illetve, amennyiben mégis, a felvétel alapján az elkövetőt már beazonosíthatták volna.
- írta korábbi tájékoztatójában Tura Szvetlána, a MÁV-Start humánerőforrás igazgatója, hozzátéve, hogy a munkáltató statisztikája szerint 2020-ban ez idáig a jegyvizsgálók által jelentett esetek alapján tettlegességre 24-szer, verbális agresszióra, fenyegetésre egyszer, tettleges becsületsértésre 22 alkalommal került sor, nyolc napon túl gyógyuló sérülés egyszer történt. A tájékoztató szerint az elkövetők 80%-a menetjegy nélkül, érvénytelen, átruházott jeggyel utazni szándékozó, valamint ittas személy volt. A bántalmazások több mint fele a délutáni és éjszakai órákban történt, az esetek 52%-a erre az időszakra tehető.
A testkamerát 2019. szeptember 1-től vehették használatba a jegyvizsgálók, összesen 12 telephelyen 103 eszközt. A MÁV-Start szerint a tapasztalok azt mutatják, hogy
a mobikamerák használata láttán utazók együttműködőbbé váltak, megnőtt a jegyvásárlási hajlandóság. A testkamerával kísért vonatokon nem történt atrocitás, a kamerafelvétel lementésére és kiolvasásására egy esetben volt ez idáig szükség. A jegyvizsgáló-bántalmazás megelőzésében nagyon hatékony eszköz lehet a testkamera alkalmazása, de sajnos a munkavállalók kamera használati hajlandósága nagyon alacsony.
A testkamerák bevezetését a VDSzSz Szolidaritás 2016-ban kezdeményezte, az egyre több és erőszakosabb, vasutasokat érő bántalmazás miatt kollektív munkaügyi vitát is kezdeményeztek. Ennek keretében a vasutasok védelmében a jegyellenőrző készülék segélykérő (S.O.S., pánikgomb) funkcióval bővült, így az adott vonaton szolgálatot teljesítő vjv-kollégák probléma esetén gyorsan tudják riasztani a fedélzeten utazó vagyonőrt, a többi jegyvizsgálót, a mozdonyvezetőt vagy az üzemirányítókat.