tóth gabi
A törvényalkotási bizottság már elfogadta és kedden a parlament asztalára kerül az a javaslat, ami megtiltja a kizárólagos forgalmazást előíró szerződést a sör és az üdítő forgalmazásakor. Így a vendéglátóhelyeken legalább kétféle gyártó üdítőitalait és sörét kell kínálni, nagyobb lesz a választék.
Sör és üdítőital értékesítésére „nem köthető olyan szerződés, amely alapján vendéglátó üzlet vagy szálláshely versenytilalmi kötelezettség vállalására köteles” – ez áll Kósa Lajos, a Fidesz alelnökének indítványában, amit a törvényalkotási bizottság már elfogadott, az országgyűlés asztalára pedig kedden kerül. A javaslat nem zárja ki rendezvények szponzorálását, de előnyösebb helyzetbe szeretné hozni a kisebb sörfőzdéket, azt célozza, hogy nagyobb kínálat, igazi verseny legyen.
Legyen egy olyan piacnyitás, ami lehetővé teszi, hogy a helyi kisszériás termelők az egész piac 20 százalékát el tudják érni, 80 százalék pedig megmarad a multiknak
– fogalmazott Kósa Lajos. Ez pedig, a Ripost által megkérdezettek többsége szerint a vendégnek kedvez.
A kisvállalkozók söre úgy csúszik le, mint a baracklé! Nagyon szeretem, de meg kell hagyni, sokkal drágábbak, mint a nagy cégek termékei. Ha nagy összejövetelt terveztünk, olyan helyre mentünk, ahol jó söröket tudtunk inni. Így én örülök, ha majd mindenhol bővül a választék
– érvelt Balogh Ákos.
Más szempontot említ Kovács Kristóf:
Nem mindegy az ár! Ha az új, ízesebb söröket méregdrágán fogják árulni, akkor teljesen mindegy lesz, hogy a kínálatba teszik majd vagy sem. Az lenne jó, ha olyan vállalkozók sörét is meg tudnánk kóstolni normális áron, amihez amúgy nem jutnánk hozzá itt a körúton.
Erika és Julia üdvözli a várható változást:
Nagyon örülünk, ha több sörből lehet majd választani, hiszen akkor változatosabb ízeket kóstolhatunk meg. Szerintünk a kisvállalkozóknak jobb az elkészített sörük, mert ők a szívüket és lelküket is belefőzik.
Igaz, sör fronton most sincs teljes kizárólagosság, mert a Gazdasági Versenyhivatal egy korábbi döntése alapján a kisüzemi sörfőzdék termékeit be kell engedniük azoknak a vendéglátóhelyeknek is, amik egyébként kizárólagossági szerződést kötöttek egy nagy gyártóval.
A jelenlegi gyakorlat az, hogy a vendéglátóhely leszerződik valamelyik nagy gyártóval, amelyik ellátja napernyőkkel, poharakkal és alátétekkel, reklámtáblával és sörcsappal, munkatársuk ellenőrzi a minőséget és tisztítja a csapot. Ennek megvannak az előnyei, de a hátránya az, hogy az adott helyen nem árusíthatják másnak a termékét. Az új szabályozás szerint legalább két különböző gyártó termékeit kell majd kínálnia a helynek.
Egy sörforgalmazásban jártas szakember lapunknak elmondta: a nagyvárosokban, ahol sok a vendég és a minőséget keresik, a vendéglátóhely pedig nem szorul rá a 2-3 millió forint értékű szponzorációra, eddig sem volt gond. Van olyan hely, amelyik jobban járt azzal, hogy felmondta a kizárólagos szerződést és elkezdett sokféle kézműves sört árusítani. Ugyanakkor egy vidéki kiskocsmában, ahol a legközelebbi sörgyár sörét olcsón tudják adni, nem lesz versenyképes egy minőségibb, de drágább sör.
A legjobb megoldás a cseheké, talán ezt kellene követnünk
– mondta a szakember.
Ott is szerződnek a helyek valamelyik nagy sörgyárral, de annak kötelezően biztosítania kell egy vendégcsapot, amin azt csapol a kocsmáros, amit szeretne, akár a saját házi sörét vagy más gyártóét.