kulcsár edina
Itt a kemény hideg, rengetegen dühöngenek Ferihegyen a fapados járatokra várva: szétfagynak a „bádogvárosban”, amelyről beszállítanak a gépekre. Szégyen az országra, de már hatodik éve állnak ezek az „ideiglenes egyszerűsített beszállókapuk”. Az eredeti ígéretek szerint már át kellett volna adni az új beszállítócsarnokot, ami még mindig csak épül...
„A legrosszabb reptér, amivel találkoztam. Szeretik, ha az utasok sorban állnak egy fűtetlen hangárban és a fagyos kifutón. Családok, gyerekek, idősek”.
„Pocsék szolgáltatás, hosszú sorok, mocskos mosdók”
„Hosszú sorok, rengeteg várakozás egy fűtetlen hangárban, minden szolgáltatás nélkül – még vécék sincsenek!”
„A mosdók tisztasága kritikán aluli. Sokszor nincs wc-papír vagy szappan a mosdókagyló koszos, törött, az ajtót nem lehet zárni.”
Íme néhány az elmúlt napok anyázó üzeneteiből a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Facebook-oldaláról. Botrány, hogy így bánnak a magyarokkal, de ez Magyarország kapuja is: az ide érkezőknek ez az első benyomása rólunk…
A legtöbb panasz a fapados járatok „egyszerűsített beszállítókapuiról” szól – a köznyelv ezeket csak „bádogvárosnak” vagy „karámnak” hívja. A fűtetlen csarnok olyan, mint egy balkáni ország vidéki, félkész vasútállomása, nem pedig egy világváros reptere. Huzatos, fagyos, nincsenek vécék, alul a betonon megáll a víz, elképesztőek a körülmények. Már hatodik éve létezik ez az „ideiglenes” megoldás, egy sörsátorral kezdték a reptéren, aztán jöttek a bádogbódék.
A rengeteg panasz miatt már a kormány is lépett, tavaly egyenesen megfenyegette a repteret üzemeltető Budapest Airportot, hogy ha nem változik semmi, idén januártól rendelettel zárják be a bádogvárost.
A fenyegetés hatott, el is kezdték építeni az új beszállócsarnokot. Tavaly ősszel azt ígérték, hogy év végéig átadják, de még mindig nincs kész. Reméljük, nem várják meg vele a májust, az „ideiglenes” megoldás hatodik évfordulóját…
A Ripost megkereste a reptér üzemeltetőjét, de nem tudták megmondani, mikor bontják le a bádogvárost. Mint írták, „A Budapest Airport 2019 júliusában kezdte el az alapszintű beszállítókapukat kiváltó új beszállítócsarnok megépítését. A részletekről hamarosan adunk tájékoztatást.”
Az új, egyszintes épületszárny nem a bádogváros helyén épül, hanem a korábban tervezett Ferihegy 2C terminál helyén, és a B terminálon keresztül érik majd el az utasok.
De a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyéb szolgáltatásaira is sok a panasz a mocskos vécéktől a kevés nyitott beszállítókapuig. A sok botrány után tavaly a kormány 77 pontban fogalmazta meg követeléseit a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér tulajdonosának. Úgy tűnik, ez a fenyegetés is hatott: az üzemeltető leváltotta a vezérigazgatót és a kommunikációs vezetőt. „Évi 80 milliárdos bevétel mellett tényleg pont arra nem jut pénz, hogy itt egy rendes bejárat és egy rámpa legyen? Nekünk, magyaroknak nem jár tiszta WC és benne szappan, papír, tisztaság. Nekünk bádogváros, karám jár, folyamatos és bosszantó zsúfoltság mindenütt. Nekünk babakocsival vagy csomagokkal is csak a lépcsőzés jár a karámig vagy a karámtól a kijáratig, se lift, se mozgólépcső, ahogy bárhol Európában. Nekünk kerozingőzös várakozás a tűző napon, csapó eső és tumultus jár, meg kiabálás, az jár” – így fakadt ki Schneller Domonkos helyettes államtitkár tavaly, hangsúlyozva: ugyanez a cég kiváló minőségben üzemeltet más repülőtereket Hamburgban, Stockholmban, Athénben, Düsseldorfban – nekünk, magyaroknak miért jár rosszabb?
Az utasok friss panaszai alapján a helyzet nem sokat javult azóta, és a bádogváros még mindig áll Ferihegyen…