tóth gabi
Száguldoznak vele a járdán, életveszélyesen cikáznak az úton, szanaszét lerakják az út közepén, akadályozva a gyalogosforgalmat… Egyre több közlekedőt bosszantanak az e-rollerezők, aminek egyre látványosabb nyomai is vannak.
„Majdnem elcsaptam egy e-rollerest! Váratlanul vágott be elém, nem is volt esélyem észrevenni, pár centin múlt az élete” – mondta Cs. Dóra. „Az a baj, hogy mindenhol ott hagyják ezeket a rollereket. Lehetnének hasznosak is, de így inkább csak ideges lesz az ember, ha meglátja a járda közepén úgy, hogy nem lehet tőlük elférni. Pedig én nem is tolok babakocsit” – panaszolta a Ripost-nak Tóth Roland.
A háborgásból akciók lettek
A dühöngő fővárosi gyalogosok a sokszor a járda közepén otthagyott, bérelhető elektromos rollerek miatt, hiába szerepel a bérbeadó cég szabályzatában, csak úgy lehet leparkolni a rollerekkel, hogy az másokat ne akadályozzon a közlekedésben.
Úgy tűnik, hogy a szitkozódást most már keményebb tettek is követik. Volt, aki a Dunába dobott egy e-rollert, mások a kukába, de találkozhattunk a budapesti belvárosban olyan e-rollerrel is, amit úgy becsomagoltak, mintha karácsonyi ajándék lenne.
Nem jármű, nem lehet akárhol
Az e-rollerezés magyarországi szabályai egyáltalán nem világosak, bár a legutolsó hírek szerint egyelőre nem készül KRESZ-módosítás miattuk. Budapesten a Várból és a Belvárosból például kitiltották az e-rollereket. Ma a magyar szabályok szerint az e-rollerező gyalogosnak minősül, tehát közúton nem is mehetne, a járdán pedig nem lehet vele száguldozni, maximum a gyalogosok tempójában haladhatnak vele.
A németeknél, franciáknál pont a járdán tilos menni vele
Németországban pont az ellenkezője a helyzet, mint Magyarországon: június óta elektromos rollerrel tilos járdán közlekedni: az autóút szélén kell haladni velük, vagy ahol van, ott kerékpárúton. Franciaországban a múlt héttől tilos a rollerekkel a járdán közlekedni és parkolni is. A kerékpárokhoz hasonlóan a rollerek kötelező felszerelése ezentúl az első és hátsó lámpa, a fékrendszer és csengő, és a járműveken nem közlekedhet két ember, azaz tilos utas szállítása Franciaországban. Szlovákiában most módosították a KRESZT: a rollerezők a kerékpározókkal azonos elbírálás alá kerültek. Ott továbbra is közeledhetnek a járdán, de – hasonlóan a magyar szabályokhoz – nem gyorsabban, mint az emberi séta tempója, a közutakon pedig kötelesek betartani a közúti forgalomra vonatkozó szabályokat.
BECSOMAGOLTÁK
Valaki megunhatta az e-rollerek kerülgetését és elkezdte becsomagolni a járgányokat. Budapesten a Wesselényi utca és a Rózsa utca sarkán a trolibusz megálló mellett hagytak ott egy becsomagolt rollert.
DUNÁBA DOBTÁK
Az egyik roller a Dunában végezte Budapesten, a Szabadság híd alatt – valószínűleg egy dühös gyalogos dobta vízbe a rossz helyen álló járgányt.
KIKUKÁZTÁK
Budapesten a Dohány utca és az Osvát utca sarkán, valamint a Klauzál utcában is feldühíthette a gyalogosokat a rossz helyre leparkolt e-roller
S hogy milyen tévhit él az e-rollerekről, illetve miért valószínű, hogy hamarosan még több lesz belőlük az utakon, mint eddig? Kiderül a Ripost napilap keddi számából. Keresd az újságárusoknál!