tóth gabi
Sűrű ködben imbolygott az a szerb kamion, ami végül tömegkatasztrófát okozott az M5-ös autópályán.
A Ripost beszélt egy szemtanúval, aki épphogy megúszta: alig 1-2
perccel azután, hogy ő megelőzte, a billegő kamion 7 embert ölt meg…
„Én is az M5-ösön autóztam Budapest felé hajnalban. Egy cikázó
kamionra emlékszem, amire többen is rávillantottak. Láttam, hogy valami nem stimmel, igyekeztem minél hamarabb megelőzni. Szerencsére nagy nehezen sikerült, a többi autós hiába akarta figyelmeztetni a kamionsofőrt. A balesetről aztán a hírekből hallottam, meghűlt bennem a vér, amikor tudatosult bennem: csak egy-két perccel kerültem el azt a katasztrófát, ami aztán 7 ember életét követelte” – mondta lapunknak Kozma Zsolt, aki korábban szintén dolgozott kamionosként.
- A kamion mozgásából azt valószínűsítem, hogy elbóbiskolhatotta sofőr – tette hozzá Zsolt, akitől azt is megtudtuk: a kamionosok egyfolytában maximum 4,5 órát vezethetnek, utána kötelező 45 perces pihenőt tartani. Kozma Zsolt azt is elmondta: sajnos sok munkáltató azt írja elő, hogy vasárnap este tízkor, esetleg nyolckor is induljon el a sofőr. Hétfő hajnalban ködben, fáradtan vezetni pedig életveszély…
„Jobb esetben ilyenkor ledől délután egy kicsit aludni, majd levezet 9-10 órát, egyszer-kétszer megszakítva a kötelező 45 perces pihenővel. Régebben még mágnessel át lehetett verni a tachográfot, ám manapság ezek is digitálisak, így nagyon nehéz őket manipulálni” – tette hozzá Kozma Zsolt.
A hétfő hajnali ködben 2 óra 30 perc körül az M5-ösön Budapest felé tartó szerb kamion átszakította a szalagkorlátot, majd áttért a szemközti sávba. Két szintén külföldi rendszámú személyautó is nekiütközött a vontatmányának. A kamion és az autók azonnal lángrakaptak, a személykocsikban ülő 7 embernek nem volt esélye atúlélésre, bennégtek a járművükben. A Ripost információi szerint 2gyermek és 5 felnőtt ült bennük, szintén külföldiek. A szerb kamionsofőr kisebb karcolásokkal megúszta, őt lapzártánk idején még kihallgatta a rendőrség.
A hétfő hajnali baleset Balástya közelében, a 147-es kilométernél történt. Ez a szakasz az M5-ösön a külföldi kamionok „halálszakasza”, ez volt a 3. ugyanilyen eset. 2010 januárjában szintén egy kamion tarolt Kistelek és Balástya között. A bolgár kamion borral megpakolva Budapest felé tartott, majd Balástya után 2 kilométerrel ugyanígy átszakította a szalagkorlátot és áttért a szembesávba. Itt maga alá gyűrt egy magyar személyautót, majd fejre fordulva az árokba csúszott. A bolgár kamionsofőr könnyebben, utasa súlyosan sérült, leszakadtak a lábai. A magyar Hyundai sofőrje súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, 43 éves utasa, egy szegedi nő pedig meghalt.
2012 augusztusában szintén az M5-ösön haladt Budapest felé egy ugyancsak külföldi kamion. A román szerelvény Kisteleknél, a 144-es km-nél defektet kapott. A fát szállító teherautó átszakította a szalagkorlátot, a farakomány az autópályára dőlt ki, a kamion pedig az oldalára borult. Csak azért nem történt tömegkatasztrófa, mert szerencsére épp nem jött szembe senki, így nem ütközött össze másik gépkocsival.
Miért nem véd meg a szalagkorlát?
Sokan kérdezik az interneten, hogy megfelelő minőségű volt-e az autópályán a szalagkorlát, hiszen a bolgár kamion úgy ment át rajta a szembesávba, mint kés a vajon. A 17 magyar áldozatot követelő veronai buszkatasztrófa ügyében például a vádlottak padján ülnek az olasz autópályamérnökök.
„Úgy vélem, egyetlen szalagkorlát sem képes megfelelni egy ilyen erőhatással szemben” – mondta lapunknak Kliment Mihály. Az okleveles közlekedésépítő mérnök, okleveles igazságügyi szakértő hozzátette: az M3-as autópályán vannak összefűzött beton elválasztó elemek, ám azok sem képesek megfogni egy 80-100 kilométeres sebességgel haladó kamiont, főleg ha meg van pakolva.
Bizonyára vizsgálni fogják, hogy a szalagkorlát a tervezés és azengedélyezés során megfelelt-e az akkori előírásoknak, ahogyazt is, hogy a forgalomba helyezés után történt-e korlátcsere,ha igen, ugyanolyan minőségűt építettek-e be – fogalmazott a szakértő. Kliment Mihály szerint, ha gondos a bíróság, azt is megkérdezik majd az eljárásban, hogy változott-e az átadás óta például a pályaszint magassága.
Kliment Mihály azt mondja: az elmúlt másfél hónapban történt közel 100 halálos áldozatot követelő baleset nagyon sok, ezért jónak tartaná, ha a gyorshajtókat például azonnal kiszűrnék a forgalomból és nemcsak két hét múlva kapnának egy csekket.
A történtekről a police.hu azt írta: a baleset feltehetően műszaki hiba miatt következett be. Az egyik kiégett személyautóban egy négytagú román család utazott, míg a másik jármű utasainak azonosítása még tart.