kulcsár edina
Az összes szerződés negyede Dacia, tehát nem a luxusautók vásárlását, hanem a kisebb pénzű családok nagyobb autóhoz jutását támogatja a kormány nagycsaládos autóvásárlási programja.
Viccesen úgy is mondhatnánk, hogy eddig 186-szor több Daciát vásároltak a nagycsaládosok július 1-je óta, mint Volvót, vagy Audit, hiszen az utóbbiakból csak 1-1 ilyen szerződést kötöttek eddig, míg Daciából 186-ot... Mindenesetre a statisztika azt mutatja, hogy a kormány programja a kisebb pénzű családoknak jelent hatalmas segítséget. A program bevezetése óta még két hónap sem telt el, de már most látszik, hogy egyrészt rengetegen érdeklődnek a program iránt, másrészt az intézkedéssel főként azok a kisebb pénzű családok járnak jól, akik egyébként nem tudnának kocsit venni.
Varga Mihály pénzügyminiszter Facebook-bejegyzése szerint hétfő reggelig már 12 814 beadott autóvásárlási igényt regisztráltak, 700 szerződést pedig már meg is kötöttek.
Mint korábban a Ripost is beszámolt róla, július 1-je után a három- vagy több gyermekes családok legalább 7 üléses új autó vásárlásához 2,5 millió forint (de legfeljebb a vételár 50%-ának megfelelő) támogatást igényelhetnek a Magyar Államkincstártól. Azok is igénybe vehetik a támogatást, akiknél úton van a harmadik gyerek.
A legnépszerűbb márka az eddig megkötött szerződések száma szerint a Dacia, kicsit lemaradva az Opel követi. A másik véglet az olyan drágább márkák, mint például a Volvo, vagy az Audi. Ezekre mindössze 1-1 szerződést kötöttek eddig.
Mindez nem véletlen. A hétszemélyes Dacia Lodgy belépő ára a legalacsonyabb, például a Dacia Schiller honlapja szerint 3 millió 649 ezer forint, vagyis a nagycsaládosok ennek feléért, vagyis már 1,8 millióért hozzájuthatnak a kocsi alapváltozatához. Ugyanakkor a 7 személyes Volvo XC90 alapára 18 millió körül van, így 9 milliós önerő kellene a vásárláshoz, amit kevesen tudnak kifizetni, a kocsi fenntartásáról nem is beszélve.
A Ripost megkereste a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületét is, hogy valóban az ár-e az elsődleges a nagycsaládosok választásában.
„Valóban az ár dönt. A kereskedőinket sajnos nem érinti ez a nagyszerű támogatási formája a kormánynak, mert mi csak használt autókkal foglalkozunk, ám javasoltuk, hogy a használt autókra is terjesszék ki a kedvezményt. Felvetésünkre kedvezően reagáltak, és azt közölték velünk, hogy foglalkoznak a témával„ – mondta lapunknak Fojt Attila, az egyesület elnöke.
A szakember elmondása szerint, ha mindez megvalósulna, akkor nyilván egy alacsonyabb összegű támogatási formával az Euro6-os használt autók kerülnének képbe, melyeknél a legöregebb most öt év körül van.
„Így azok a nagycsaládosok is tudnának autót vásárolni, akiknek így is drága még egy új autó ”– tette hozzá Fojt Attila.
A múlt hétvégén rendezték meg a Nagycsaládosok Országos Egyesületének őszi találkozóját a szentendrei Skanzenben, több ezren jöttek el. A nagycsaládosok autóvásárlási támogatásának segítésére a rendezvényen nyolc autómárka modelljeit is tesztelni lehetett.
A kormány július 1-jén léptette életbe az Orbán Viktor miniszterelnök által bejelentett családvédelmi akcióterv 4 pontját. Babaváró támogatást eddig 32 ezren igényeltek, és 22 ezren már szerződést is kötöttek. A nagycsaládosok autóvásárlási támogatását 13 ezren kérvényezték. A jelzáloghitel elengedésének kibővített lehetőségével háromezren éltek. Életbe lépett a családi otthonteremtési kedvezményhez (csok) kapcsolódó kamattámogatott kölcsön is. Január 1-jétől hatályba lép az akcióterv két új eleme, a nagyszülői gyed és a négygyermekes édesanyák szja-mentessége.