tóth gabi
A szolgáltatók rendszereit még idén összekapcsolják, így minden tömegközlekedési eszközön használható QR-kódos jegyet vehetünk majd, amit a mobiltelefonunkról vagy egy kártyáról is leolvashat az ellenõr. Az új rendszerrel egyetlen jeggyel háztól házig utazhatunk vonattal, Volán-busszal és a budapesti tömegközlekedés járataival. Õsszel indul az egységes közlekedési jegyrendszer próbaüzeme.
A főváros még az idén rákapcsolódik az állami elektronikus jegyrendszerre, erről megállapodást ír alá jövő héten Tarlós István főpolgármester és Pintér Sándor belügyminiszter.
Európa nagyvárosaiban már mindennapos, hogy nem papír alapú jegyeket használnak: csak hozzáérintjük a közlekedési kártyát vagy a mobiltelefont a metrólejáratnál vagy a buszon lévő leolvasóhoz és kész is a jegykezelés. Ilyen lesz a rendszer nálunk is, ráadásul az összes tömegközlekedési eszközön. A közös jegyrendszer projektje jól halad, a főváros az állammal együtt fejezi be a hálózatot.
Az elkezdett budapesti rendszert, ami kapcsolódik a buszok, a belépőkapuk és a jegyellenőrök leolvasójához, őszre összekötik a nemzeti elektronikus jegyrendszer platformjával, így egy közös rendszert alkotnak majd.
A budapesti elektronikus jegyrendszer hétszakaszos projektjéből négy már készen volt, amikor a csúszás és a pályázati bonyodalmak miatt elvették az egészet a BKK-tól.
Az eszközök itt vannak, azok a jövőben felhasználhatóak
– mondta akkor Tarlós István. Az elektronikus kapukkal találkozhattunk már, tesztelni kirakták őket a Deák téri és a Corvinnál lévő metrólejárathoz, és néhány dél-budai buszra a jegyrendszerhez tartozó érvényesítő készüléket is felszerelték.
Az utasok még nem használhatták a készülékeket, de a szoftverbeállításokat és az adatkapcsolatot már tesztelték. Most az egész projektet újratervezik, de Tarlós ígérete szerint ősztől indul a próbaüzem.
Jegyérvényesítő készüléket körülbelül 2500 járműre tesznek, egy járműre több kerül, így összesen 10 ezernél is többet szerelnek fel. A kapuval nem zárható metró- és HÉV-állomásokra 530 ilyen készülék kell. A kapuk felszerelése azért is időigényes, mert telepítésükre mindenhol a helyi önkormányzattól kell engedélyt kérni.
Az egységes rendszer próbaüzeme októberben indulhat egy régióban. A próbaüzem után a tapasztalatok alapján fokozatosan kiterjesztik. 2020 nyarára országosan működhet az egységes rendszer és a háztól házig jegyvásárlás. Nem csak a jegyrendszer lesz közös, hanem az utastájékoztató is. Ezzel a csatlakozásokat és az optimális útvonalat is egyszerűbben megnézhetjük. Az egységes utastájékoztatás az interneten és applikáción is elérhető lesz.
Az országos rendszer lényege, hogy a MÁV, a Volán és BKV-jegyet is megvehetjük egy platformon. Nem kapunk több jegyet, egyetlen jeggyel utazhatunk, ami rajta lehet a mobiltelefonon vagy a közlekedési kártyánkon. A jegy QR-kódját le tudja olvasni a BKV és a MÁV-ellenőr is a speciális készülékkel, felismeri a metrókapu és a busz jegyellenőrző készüléke is.
Ha kész lesz a közös jegyrendszer, akkor Budapesten nem kell annyi ellenőr a metróknál: akinek nincs jegye, az nem jut le a metróba, mert a kapu nem engedi. De a bliccelés kiszűrésére valószínűleg így is kellenek az ellenőrök, akik cirkálnak a járműveken, és egy ideig még párhuzamosan működik a régi és az új rendszer.