RETRO RÁDIÓ

Káosz a magyar pályaudvarokon, teljes a zavar az újítás miatt

Káosz a magyar pályaudvarokon, teljes a zavar az újítás miatt
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2018. 12. 11. 05:45

Bár már vasárnap életbe lépett, hétfõ volt az elsõ munkanap, amikor tömegével tapasztalhatták meg a vonattal közlekedõ utasok az úgynevezett "4 órás szabályt".

Sehol egy tábla, vagy plakát a Nyugati Pályaudvaron, sőt a váci vasútállomáson sem. Sok utas csak a fejét csóválja, amikor arról kérdezzük őket, tudnak-e a négyórás korlátról. Pedig a decemberi menetrendváltáskor megváltozott a MÁV-START üzletszabályzatának több pontja. Az egyik legfontosabb pedig a „4 órás jegy” bevezetése volt.

A MÁV szerint azért volt szükség a változtatásra, mert sokan visszaéltek a 100 kilométernél rövidebb távolságra szóló jegyekkel, amiket a kalauz nem kezel. Mégpedig úgy, hogy leszállás után visszaváltották a kezeletlen jegyet. Ezt különösen a budapesti elővárosban, a Budapest–Székesfehérvár vonalon tapasztalták a nyári időszakban, a Budapest–Vác–Szob vonalon pedig egész évben. A mostani változás arra is kiterjed, hogy az érvénytartam kezdete után csak a kiindulási állomáson lehet kérni a jegy árának visszatérítését. A MÁV szerint külföldön sem példa nélküli a most bevezetett gyakorlat, hiszen Olaszországban 4, illetve 6 óra a belföldi menetjegy felhasználhatósága.

A MÁV ugyanakkor azt állítja, hogy utasbarát módon, rugalmasan fogja kezelni a 100 kilométer alatti, 4 órásnál hosszabbra nyúló utazásokat, például átszállásnál.

A %Ripost%-nak nyilatkozó Eszter is a hiányos tájékoztatást hozza fel példának.

„Mindenki fel volt háborodva tegnap a vonaton!” – mondta lapunknak Eszter, aki rendszeresen vonattal közlekedik Vác irányából a fővárosba és vissza. „A legnagyobb gond az, hogy nem hívták fel eléggé az emberek figyelmét erre a változásra. Én applikáción keresztül vettem a jegyet, és ott kaptam értesítést jegyvásárláskor a négyórás időkorlátról, előtte a pályaudvarokon nem láttam tájékoztatót. Volt egy lány, aki csak a kalauz jóindulatának köszönhette, hogy nem bírságolták meg, mert a retúrjegye már lejárt. Ki tudja azt pontosan kiszámítani, mikor akar visszajönni? Ha vásárolni jön az ember a fővárosba vagy fodrászhoz, találkozója van valakivel, nem tudja előre, mikor utazik vissza. Délután viszont sorok állnak a jegypénztárnál, lehet, hogy két vonat is elmegy, mire megváltja az ember a jegyét, ezért jobb a retúr. Aláírom, voltak, akik trükköztek a jegyükkel, és visszaváltották, ha nem kezelte azt a kalauz, de azért nem ők vannak többségben, az új rendelkezés viszont minden utasra vonatkozik. Lehet, hogy ha majd mindenki megszokja, nem okoz gondot, de egyelőre nagy a felháborodás!”

A 57 éves Károly hetente jár be orvoshoz Dunakesziről Budapestre.

„Eddig mindig retúrjegyet vettem, hogy visszafelé ne kelljen sorban állnom, de ennek most vége, mert nem tudom, mennyit kell várnom a rendelőben. Nagyon okos volt, aki ezt kitalálta” – panaszkodik a férfi.

Lapunk munkatársai a Nyugati Pályaudvarról utaztak el Vácra, majd visszaindulás előtt szerették volna a jegyet kicseréltetni egy másik négyórás időintervallumosra, ám a pénztáros hölgy nem igazán tudta, hogyan is kell ezt megtenni, mint mondta: mi voltunk az első ilyen ügyfelei.

Több olyan utassal is beszéltünk, akik sérelmezték, hogy még a hangosbemondó sem tájékoztatja a változásról az embereket. Mások nem is értik a 4 órás jegy lényegét. Többen azt gondolják, hogy a jegyvásárlás idejétől szól ez a négy óra, miközben azt is lehet kérni, hogy mondjuk délután kettőtől hatig legyen érvényes, vagyis az időintervallum bármikorra kérhető.

A %Ripost% megkereste a MÁV sajtóosztályát is az ügyben, akik későbbre ígértek tájékoztatást a tapasztalatokról.

 

Ezt gondolják az utasok

Nagy Mária: „Alapvetően jó az elgondolás a visszaélések miatt, ám ennek a négyórás jegynek az a legnagyobb hiányossága, hogy az ember nem tud vele tervezni. Ha adódik valamilyen váratlan a napi ügymenetben, akkor újra sorban kell állnom és át kell íratnom az időpontot.”

Mihalovics Alex:Az utasoknak egyáltalán nem válik hasznára ez a döntés, mert az emberek többsége nem tudja előre kiszámítani a napját. Szerintem visszaélések ide vagy oda, ez egy rossz döntés. Én ezentúl csak akkor veszem meg a jegyem, ha pontosan tudom, mikor akarok utazni.”

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.