kulcsár edina
Több tízezer gyerek és fiatal felnõtt keresi fel a Kék Vonal alapítvány ingyenes segélyvonalát egy év alatt, ahol meghallgatják problémájukat és próbálnak rajtuk segíteni. Most a Cartoon Network fiataloknak szóló csatornával tartottak közös sajtótájékoztatót az "Aki ver, az nem haver!" kampányról.
Kiközösítés, csúfolódás, gúnyolás. Csak néhány dolog a sok közül, melyek már általános iskolás koruktól megkeseríthetik a gyerekek életét. Még nagyobb lehet a baj, ha mindez fizikai erőszakkal is társul. A kiközösített fiataloknak jelenthet hatalmas segítséget az ingyenesen tárcsázható, anonim módon működő lelkisegély-telefonszám, amit a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány üzemeltet önkéntesek segítségével.
A Cartoon Network által készített kutatásból kiderül, hogy az iskolai erőszak nem ér véget a kicsengetéskor, mert az folytatódik az online térben is, ahol idejük jelentős részét töltik a fiatalok tanítás után. A tévécsatorna ezért elismert szakértők bevonásával erőszak megelőző, átfogó tanóravázlatokat készített, amivel a tanároknak és szülőknek is szeretnének fogódzót adni, hogy miként segíthetik a gyermekeket az ilyen nehéz időszakban. Az internetről is letölthető óravázlatok mellett fiatal netes véleményvezérek segítségét is kérte a tévécsatorna, akik szívesen vállalták, hogy nagykövetei legyenek az „Aki ver, az nem haver!” kampánynak.
Segítenek, csak hívni kell őket
Táler Orsolya, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetője osztotta meg lapunkkal, hogy a leginkább érintett a korosztály a 10-15 éveseké, azaz az általános iskolások csoportja. Az ebbe a korosztályba tartozók tárcsázzák legtöbbször az önkéntes segítőket a problémáikkal. Többnyire az iskola falain belül, illetve az interneten történt kiközösítés miatt vannak problémák, hiszen a gyerekek ebben a korban kezdenek öntudatosabbak lenni és kezdik egymást is megismerni. De vannak idősebb telefonálók is.
A legtöbben az általános iskolai korosztályból keresnek minket, de sok gimnazista is telefonál nekünk,
hiszen a gimnáziumokban is jelen lehet a kiközösítés. Bár egyre kevesebben, de hívnak minket az egyetemista korosztályból, de 10-től egészen 24 éves korig fogadjuk a segítségre szorulók hívásait” - említette Táler Orsolya.
Népszerű fiatalok segítenek a kampányban
Több olyan fiatal, vlogger és véleményvezér segíti a kampányt, akik az iskolán belüli erőszakkal leginkább érintett korosztályt képviselik. Ilyen például Bánki Beni, aki a tévében vetített kampányreklám szövegét írta, vagy Trunk Tomi, aki maga is felszólalt a sajtótájékoztatón.
„Az internet a meghosszabbított otthonunk, ahol elég sok időt töltünk. Jó, ha ott is normális hangon beszélünk egymással és nem nézzük le a másikat” – mondta el a %Ripost%-nak a fiatal vlogger, majd hozzátette, hogy megtiszteltetés volt a kampány részesének lenni.
Segít a Cartoon Network az üzenet eljuttatásában
Nicolette Ehrlich, a Cartoon Network közép- és kelet-európai marketing- és PR-menedzsere szerint a gyerekek közti bántalmazás sajnos már régi probléma az iskolákban, ezért nem csak a szülők figyelmét kell erre felhívni, hanem a tanárokat is be kell vonni.
„A tavalyi felmérésünk szomorú eredménye, hogy a probléma égető, nem lehet róla eleget beszélni. Ezért fontos számunkra, hogy kedvelt gyerekcsatornaként felhívjuk erre a figyelmet."
A kampányhoz tartozó link itt érhető el.