kulcsár edina
Megszámoltuk: miután megvesszük a jegyet, még 43 féle jogcímen szedhet valamilyen pótdíjat, pluszpénzt a Wizz Air a saját honlapján szereplõ táblázat szerint, az "adminisztrációs díjtól" a reptéri utasfelvétel díján át a lefoglalt ülõhelyig. Teli az internet a fapados légitársaságok hajmeresztõ lehúzásairól szóló sztorikkal.
Egy magyar család hiába ért három órával előbb a reptérre, nem tudott felszállni a Wizzair járatára, mert elmondása szerint túlfoglalták a gépet. Egy olvasónk azért fizetett 10 ezer forintot, mert nem volt kinyomtatva a jegye, a mobilos QR-kódot meg nem fogadták el a reptéren – de előtte a sorban több tucat utasét meg igen.
Molnár Nikolett a családjával utazott volna Máltára, ők túlfoglalás miatt nem tudtak felszállni a Wizz Air járatára. Újra meg kellett venniük a jegyet, ráadásul három napot elvesztettek a nyaralásból.
„Már szálltunk volna be, amikor hirtelen megjelent a Lezárva felirat, és nem engedtek tovább” – mesélte a %Ripost%-nak a lány. „A földi utaskísérő azt mondta, túlfoglalás miatt nem szállhatunk fel a gépre. A jegyünkön direkt rajta volt, hogy Wizz Air elsőbbségi, de ezzel se foglalkozott senki. Aztán eszünkbe jutott a csomag, ami majd nélkülünk érkezik meg Máltára... Mikor ezt szóvá tettük, felvilágosítottak minket, hogy nem kell aggódnunk, ugyanis – órákkal korábban – fel se tették a gépre. De akkor ki ült a mi helyünkön?”
A Wizz Air az utazomajom.hu-nak tagadta, hogy túltöltésről lett volna szó ebben az esetben, azt viszont a %Ripost%-nak elismerte, hogy bizonyos járatait túltölti. „A légiközlekedésben bevett gyakorlat, hogy a légitársaság a legnépszerűbb útvonalain számol bizonyos, nagyon csekély mértékű túlfoglalással annak érdekében, hogy több utas utazhasson” – mondta Radó András vállalati kommunikációs menedzser.
A hétköznapi tapasztalat az, hogy gyakran akkora sorok állnak a pultoknál, hogy lehetetlen időben odaérni a kapuhoz: egyszerre 3-4 járat ezernyi utasa sorakozik a pultoknál, így az utasok egy részének nincs esélye időben odaérni a kapuhoz, amit bármikor becsukhatnak előtte. Molnár Nikolett is így járt, hiába ért ki 3 órával a járatindulás előtt. Sokan azt mondják: a szándékos túltöltéssel sokat keresnek a cégek, mert megéri kifizetni a gépre fel nem jutó utasok után a kártérítést, mint a késő utasok miatt üres helyekkel utazni…
De számtalan más ötletük is van a fapadosoknak a lehúzásra. Ha „elsőbbségi” beszállást kérünk, az a Ryanairnél 5 euró, vagyis 1600 forint, a Wizz Airnél 1650–4000 forint, ha előre megvesszük, de már 8250 Ft repülőtéri vásárlás esetén. És még ez sem biztosíték arra, hogy bejutunk a gépre – mint azt Molnár Nikolett története is bizonyítja… Ráadásul ha a géphez busszal visznek oda a reptéren belül, akkor csak annyit garantálnak, hogy a busz elején ülhetünk, vagyis azt vásároljuk meg több ezerért, hogy előnyösebb helyzetből nyomakodhatunk a helyekért…
A Wizz Air korábban akkor is egymás mellé ültette az egy foglalásban szereplőket, ha nem volt külön ülőhelyük. Most már csupán annyit garantálnak, hogy a 14 éven aluli gyerek az egyik felnőtt mellé kerül. Több más légitársaság is pénzt kér azért, hogy az együtt utazók egymás mellett ülhessenek, az ára jegyenként 300-16 500 forint. Ha egy négytagú családnak foglalunk, és nem veszünk fix ülőhelyet, biztos, hogy szétültetnek minket…
"Tőlünk azért kértek el tízezer forintnyi eurót, mert nem nyomtattuk ki a jegyünket, a mobilon bemutatott QR-kódot pedig nem fogadták el, miközben előttünk jó pár embernek igen – mesélte a %Ripost%-nak Attila. A jegy nyomtatásáért a reptéren több légitársaság is felszámít külön összeget, a honlapjukon tegnap feltüntetett adatok szerint a Wizzair 9750, a Ryanair 16 250 forintot kér érte.
A csomagért a fapados légitársaságok már eleve sokat kérnek (4700-24 500 forintot, csomagmérettől függően.) De ugyancsak durván fizetni kell, ha a reptéren derül ki, hogy a kézipoggyász nagyobb, mint amit a repülőtársaság engedélyez. A túlméretesnek ítélt kézipoggyász az a Ryanairnél 55 euróba (17 600 forintba) kerül…
A fapados járatok a repülőjegyek árát ugyan nem nagyon emelik, sőt, kedvező akciókkal csábítják az utazókat, viszont árbevételük egyre jelentősebb része származik a jegyeladáson felüli bevételekből. A Ryanairnél a bevételnek körülbelül a negyedét tette ki a jegyeladáson felüli árbevétel, a Wizzairnél a jegyeladásból származó bevétel kétharmadát teszi ki az egyéb bevétel, vagyis átlagban egy 20 ezer forintos jegyárra 12-14 ezer forint plusz költség rakódik.
Bizonytalan az indulás
Két Ryanair-járat utasai is megjárták járattörlés miatt a héten. Dublinban az utasoknak azt mondták, műszaki hiba történt, a Thessalonikiben rekedt magyaroknak pedig meg sem indokolták, hogy miért törölték a járatot.
„Már senki sem volt a terminálon, csak az a kétszáz utas, akik a Ryanair budapesti járatára vártak” – mesélte a %Ripost%-nak az egyik utas, Anikó. „Éjjel egy óra előtt nem sokkal még azt mondták, ne aggódjunk, Ciprusról küldenek nekünk repülőt, majd egy órakor SMS-ben közölték, hogy a járatot törölték. Megjelent két reptéri alkalmazott, kitereltek minket az előtérbe, ahol a Ryanair két alkalmazottja mindenkivel közölte, mikor tudják hazajuttatni. Nekünk egy hét múlva induló járat jutott volna, így a saját költségünkön hazautaztunk egy másik társasággal…”
Az interneten számos poszt szól arról, hogyan húzta le az utast valamelyik repülőtársaság.
H.-S. Hubert: „A Wizzair már helyjegyet sem garantál, de azt biztosan, hogy ha párban mész, akkor külön helyre adja ki a jegyet, hogy mégiscsak lépj vissza és vedd meg. Aztán priority, poggyászpénz, megsarcol, a kézitáska miniméret, és mára azt is sikerült bevezetni, hogy ha kiérsz a reptérre másfél órával indulás előtt és szeretnéd a táskádat feladni, akkor 1500 forintért kerülheted el a több mint egy órás várakozást… ezt teljesen tudatosan csinálják. Pontosan tudni, hány ember jön, és már a többletfizetésre apparátussal várnak…”
G. József: „Kiválasztom az utazást, eljutok a fizetésig, és egyszerűen nem enged fizetni, pedig több különböző kártyával is próbálom. Mindig hibát jelez. Aztán kilök a rendszerből, kezdem újra az egészet, de akkor már hirtelen négyezerrel drágább a jegy. Eljutok a fizetésig, ekkor is hibát jelez többször is, aztán kidob a rendszer. Aztán elkezdem harmadszor, és már kilencezerrel drágább a jegy. Hirtelen engedélyezi a foglalást, pedig semmit sem csináltam másképp.”