RETRO RÁDIÓ

Így húznak le a fapados légitársaságok

Így húznak le a fapados légitársaságok
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2018. 07. 14. 16:00

Megszámoltuk: miután megvesszük a jegyet, még 43 féle jogcímen szedhet valamilyen pótdíjat, pluszpénzt a Wizz Air a saját honlapján szereplõ táblázat szerint, az "adminisztrációs díjtól" a reptéri utasfelvétel díján át a lefoglalt ülõhelyig. Teli az internet a fapados légitársaságok hajmeresztõ lehúzásairól szóló sztorikkal.

Egy magyar család hiába ért három órával előbb a reptérre, nem tudott felszállni a Wizzair járatára, mert elmondása szerint túlfoglalták a gépet. Egy olvasónk azért fizetett 10 ezer forintot, mert nem volt kinyomtatva a jegye, a mobilos QR-kódot meg nem fogadták el a reptéren – de előtte a sorban több tucat utasét meg igen.

 

Több jegyet adnak el, mint ahány hely van

Molnár Nikolett a családjával utazott volna Máltára, ők túlfoglalás miatt nem tudtak felszállni a Wizz Air járatára. Újra meg kellett venniük a jegyet, ráadásul három napot elvesztettek a nyaralásból.  
„Már szálltunk volna be, amikor hirtelen megjelent a Lezárva felirat, és nem engedtek tovább” – mesélte a %Ripost%-nak a lány. „A földi utaskísérő azt mondta, túlfoglalás miatt nem szállhatunk fel a gépre. A jegyünkön direkt rajta volt, hogy Wizz Air elsőbbségi, de ezzel se foglalkozott senki. Aztán eszünkbe jutott a csomag, ami majd nélkülünk érkezik meg Máltára... Mikor ezt szóvá tettük, felvilágosítottak minket, hogy nem kell aggódnunk, ugyanis – órákkal korábban – fel se tették a gépre. De akkor ki ült a mi helyünkön?” 
A Wizz Air az utazomajom.hu-nak tagadta, hogy túltöltésről lett volna szó ebben az esetben, azt viszont a %Ripost%-nak elismerte, hogy bizonyos járatait túltölti. „A légiközlekedésben bevett gyakorlat, hogy a légitársaság a legnépszerűbb útvonalain számol bizonyos, nagyon csekély mértékű túlfoglalással annak érdekében, hogy több utas utazhasson” – mondta Radó András vállalati kommunikációs menedzser. 

Mintha direkt okoznák a nagy sorokat…

A hétköznapi tapasztalat az, hogy gyakran akkora sorok állnak a pultoknál, hogy lehetetlen időben odaérni a kapuhoz: egyszerre 3-4 járat ezernyi utasa sorakozik a pultoknál, így az utasok egy részének nincs esélye időben odaérni a kapuhoz, amit bármikor becsukhatnak előtte. Molnár Nikolett is így járt, hiába ért ki 3 órával a járatindulás előtt. Sokan azt mondják: a szándékos túltöltéssel sokat keresnek a cégek, mert megéri kifizetni a gépre fel nem jutó utasok után a kártérítést, mint a késő utasok miatt üres helyekkel utazni…

 

„Elsőbbségi” beszállás: sok ezerért tolakodhatunk

De számtalan más ötletük is van a fapadosoknak a lehúzásra. Ha „elsőbbségi” beszállást kérünk, az a Ryanairnél 5 euró, vagyis 1600 forint, a Wizz Airnél 1650–4000 forint, ha előre megvesszük, de már 8250 Ft repülőtéri vásárlás esetén. És még ez sem biztosíték arra, hogy bejutunk a gépre – mint azt Molnár Nikolett története is bizonyítja… Ráadásul ha a géphez busszal visznek oda a reptéren belül, akkor csak annyit garantálnak, hogy a busz elején ülhetünk, vagyis azt vásároljuk meg több ezerért, hogy előnyösebb helyzetből nyomakodhatunk a helyekért…

 

Fizetni kell, hogy a gyerek a szülő mellé üljön

A Wizz Air korábban akkor is egymás mellé ültette az egy foglalásban szereplőket, ha nem volt külön ülőhelyük. Most már csupán annyit garantálnak, hogy a 14 éven aluli gyerek az egyik felnőtt mellé kerül. Több más légitársaság is pénzt kér azért, hogy az együtt utazók egymás mellett ülhessenek, az ára jegyenként 300-16 500 forint. Ha egy négytagú családnak foglalunk, és nem veszünk fix ülőhelyet, biztos, hogy szétültetnek minket…

 

A QR-kóddal is lehúzhatnak…

"Tőlünk azért kértek el tízezer forintnyi eurót, mert nem nyomtattuk ki a jegyünket, a mobilon bemutatott QR-kódot pedig nem fogadták el, miközben előttünk jó pár embernek igen – mesélte a %Ripost%-nak Attila. A jegy nyomtatásáért a reptéren több légitársaság is felszámít külön összeget, a honlapjukon tegnap feltüntetett adatok szerint a Wizzair 9750, a Ryanair 16 250 forintot kér érte.
A csomagért a fapados légitársaságok már eleve sokat kérnek (4700-24 500 forintot, csomagmérettől függően.) De ugyancsak durván fizetni kell, ha a reptéren derül ki, hogy a kézipoggyász nagyobb, mint amit a repülőtársaság engedélyez. A túlméretesnek ítélt kézipoggyász az a Ryanairnél 55 euróba (17 600 forintba) kerül…

20 ezres jegyár, 12-14 ezer pluszköltség…

A fapados járatok a repülőjegyek árát ugyan nem nagyon emelik, sőt, kedvező akciókkal csábítják az utazókat, viszont árbevételük egyre jelentősebb része származik a jegyeladáson felüli bevételekből. A Ryanairnél a bevételnek körülbelül a negyedét tette ki a jegyeladáson felüli árbevétel, a Wizzairnél a jegyeladásból származó bevétel kétharmadát teszi ki az egyéb bevétel, vagyis átlagban egy 20 ezer forintos jegyárra 12-14 ezer forint plusz költség rakódik.


Bizonytalan az indulás

Két Ryanair-járat utasai is megjárták járattörlés miatt a héten. Dublinban az utasoknak azt mondták, műszaki hiba történt, a Thessalonikiben rekedt magyaroknak pedig meg sem indokolták, hogy miért törölték a járatot.
„Már senki sem volt a terminálon, csak az a kétszáz utas, akik a Ryanair budapesti járatára vártak” – mesélte a %Ripost%-nak az egyik utas, Anikó. „Éjjel egy óra előtt nem sokkal még azt mondták, ne aggódjunk, Ciprusról küldenek nekünk repülőt, majd egy órakor SMS-ben közölték, hogy a járatot törölték. Megjelent két reptéri alkalmazott, kitereltek minket az előtérbe, ahol a Ryanair két alkalmazottja mindenkivel közölte, mikor tudják hazajuttatni. Nekünk egy hét múlva induló járat jutott volna, így a saját költségünkön hazautaztunk egy másik társasággal…”

 

Tele az internet panaszokkal

Az interneten számos poszt szól arról, hogyan húzta le az utast valamelyik repülőtársaság.
H.-S. Hubert: „A Wizzair már helyjegyet sem garantál, de azt biztosan, hogy ha párban mész, akkor külön helyre adja ki a jegyet, hogy mégiscsak lépj vissza és vedd meg. Aztán priority, poggyászpénz, megsarcol, a kézitáska miniméret, és mára azt is sikerült bevezetni, hogy ha kiérsz a reptérre másfél órával indulás előtt és szeretnéd a táskádat feladni, akkor 1500 forintért kerülheted el a több mint egy órás várakozást… ezt teljesen tudatosan csinálják. Pontosan tudni, hány ember jön, és már a többletfizetésre apparátussal várnak…”
G. József: „Kiválasztom az utazást, eljutok a fizetésig, és egyszerűen nem enged fizetni, pedig több különböző kártyával is próbálom. Mindig hibát jelez. Aztán kilök a rendszerből, kezdem újra az egészet, de akkor már hirtelen négyezerrel drágább a jegy. Eljutok a fizetésig, ekkor is hibát jelez többször is, aztán kidob a rendszer. Aztán elkezdem harmadszor, és már kilencezerrel drágább a jegy. Hirtelen engedélyezi a foglalást, pedig semmit sem csináltam másképp.”

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.