kulcsár edina
Ideges autósok és életveszélyben lévő biciklisek. Ezt sikerült intéznie Karácsonynak...
Dugók miatt szabálytalankodó, türelmetlen sofőrök, átgondolatlan kerékpársávokkal életveszélyes helyzetekbe kényszerített bringások és rolleresek. Autóba pattantak a Metropol munkatársai, hogy megmutassák a Nagykörút legveszélyesebb kereszteződéseit. Végigjárták a teljes hosszt, hogy megmutassák, milyen veszélyes közlekedési helyzeteket eredményeztek az autósokra kényszerített biciklisávok, és hogyan hatott a forgalmas budapesti útkereszteződésekre a Karácsony Gergely-féle „közlekedésfejlesztés.”
1. Oktogon
Biciklis túlélőshow a 2 autóssáv között
Az Oktogonnál külön kanyarodó sávokkal segítik a gyorsabb közlekedést, a kerékpársáv kialakítása miatti egyetlen autós sáv kettővé szélesedik ki a forgalmas kereszteződésnél. Az emiatt megzavarodott biciklisek és a gyakran eleve szabálytalanul közlekedő elektromos rolleresek (képünkön ketten állnak az eszközön, bukósisak nélkül) extrém túlélőjátékba kezdenek az autók között szlalomozva.
2. Dob utca-Erzsébet körút
Félbevágja a biciklisáv az autók kanyarodósávját
„Különösen veszélyes hely” - harsogja az útburkolati felfestés rögtön a körúti zebra után - nem véletlenül. A KRESZ szabályai szerin,t ha az útról jobbra kanyarodna egy autó, és ott biciklisáv húzódik, akkor az autósnak meg kell várnia, hogy elhaladjanak előtte a kerékpárosok, és csak utána fordulhat be. Igen ám, de a Dob utcánál kanyarodó sáv biztosítja az autósok jobbra sorolását, és ezt pont félbevágja a kerékpársáv. A biciklisek gyakran fittyet hánynak az autósokra, így az autósok és a kerékpárosok folyamatosan egymás kerülgetik, gyakran életveszélyes helyzetekben. Ha pedig egy autós megvárja, hogy a kerékpárosok elhaladjanak mellette, akkor mögötte feltorlódik a sor, amivel feltartja a körúton egy sávban haladókat is.
Wesselényi utca-Erzsébet körút
Az egy sáv miatt pirosban ragadnak a kocsik
A Wesselényi utcánál a körút egyik tipikus problémája köszön vissza. Mivel az autósok egyetlen sávban kénytelenek araszolgatni, rengetegen igyekeznek, hogy még éppen átcsusszanjanak a sárgán, vagy akár a piroson. Emiatt azonban a kereszteződésben ragadnak az autóikkal, eltorlaszolva ez egyenesen haladó és a kanyarodó forgalmat is. Eközben sok autós a saját zöld jelzésén sem tud áthaladni, tovább dagasztva ezzel a dugót. A kereszteződés több sebből is vérzik. A kanyarodó autósok helyzetét tovább bonyolítja a sarki Spar előtt, az úttesten kialakított rollerparkoló, ahol további veszélyforrást jelentenek a járművüket éppen lerakók, és néha maguk a felborult rollerek.
4. Dohány utca-Erzsébet körút
Szinte lehetetlen jobbra fordulni a biciklisáv miatt
A New York Palace előtt is kihívás biztonságosan vezetni. Az épület előtt gyakran leparkolnak a turistabuszok, amiket a biciklisek csak az autósok sávjában tudnak kerülgetni. Közben a jobbra kanyarodó autósoknak figyelniük kell, hogy elengedjék a párhuzamosan közlekedő kerékpárosokat és gyalogosokat is. Ha mindenkinek megadták az elsőbbséget, akkor egy, legfeljebb két autó tud jobbra fordulni a zöld jelzés alatt. Mögöttük pedig áll a sor.
5. Práter utca-József körút
Záróvonalat festettek a jobbra kanyarodók útjába – rengetegen átlépik
A nagykörút Corvin-negyed előtti szakasza a biciklisávok létrehozása óta kritikus pont. Itt tudnak ugyanis rákanyarodni a széles és forgalmas Üllői úton „kintről” érkezők az egysávossá szűkített körútra. Eddig az autósok rögtön a Corvin egyből jobbra tudtak kanyarodni a Práter utcán, ha meg akartak fordulni, vagy behajtani a VIII. kerületbe. Most azonban felfestettek egy záróvonalat és egy „járműforgalom elől elzárt területet”. hogy megakadályozzák a jobbra kanyarodást. A Metropol kint jártakor minden második percben valaki - rutinból vagy nemtörődömségből - simán bekanyarodott jobbra a Práter utcába, életveszélybe sodorva ezzel a szabályosan közlekedőket.
Két éve folyik a „nagy budapesti emberkísérlet”, az autósok üldözése
- Először jöttek az értelmetlen és átgondolatlan körúti biciklisávok, amikről Karácsony Gergely sem a lakossággal, sem a civil szervezetekkel nem egyeztetett.
- Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, az eszetlen kapkodás miatt eközben gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat.
- Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe,
majd másfél évi töketlenkedés után záratta le a Lánchidat, szinte egyszerre a Blaha Lujza tér felújítási munkálataival: forgalomterelések, betontömbök, sávlezárások mindenütt.
- A nagykörúti lámpaprogramot is ötletszerűen oda-vissza állítgatták,
- miközben újabb „forgalomcsillapítási” ötleteket próbálgatnak Erzsébetvárosban, egész negyedekből csinálva zsákutcákat, labirintusokat.
- Most pedig az Karácsony Gergely legújabb ötlete, hogy teljesen lezárja a pesti alsó rakpartot, ami elképesztő káoszt okozna Budapesten, hiszen már a részleges lezárás is megbénította a várost.