OTTHONKA

Ellepték a gyomok a kertedet? Ne bosszankodj, ezt figyeld!

Napok óta esik az eső, ami jó a paradicsomnak és a cukkininek, ám ez sajnos azt is jelenti, hogy a gyomok is bedurrannak. De azt kevesen tudják, hogy közülük nagyon sok ehető, sőt: egészséges is. Mutatjuk!
  • Szerző:

Ehető gyomnövények minden bizonnyal a te kertedben is nőnek; és ezek nem csupán finomak, de egészségesek is. A több napos eső nem csak a konyhakerti zöldségeket, de a gazt is jól beindítja; csak alapos küzdelemmel lehet kiirtani őket. De nem is kell mindegyik ellen felvenned a harcot; az ehető gyomnövények ugyanis salátába, teának, főzeléknek nagyon finomak, így gazolás után mehetnek a tányérra. Mutatjuk, mit érdemes bevinni a konyhába.

EZEKET OLVASTAD MÁR?

Fotó: Ripost

1. Pitypang

A legismertebb ehető gyomnövény a pitypang (Fotó: Ripost)

Nem csupán a szép, sárga virágai miatt érdemes meghagyni a kertedben ezt a gyomnövényt, de azért is, mert a levelei tele vannak A-, B-, C- és D-vitaminnal, kalciummal, káliummal, vassal és cinkkel. Most, hogy már levirágzott, az eső hatására sok-sok friss, zsenge levelet fog hozni, érdemes leszedni! Fogyaszthatod salátában, teaként is. Vizelethajtó, májregeneráló hatása mellett gyomorégés ellen is nagyon jó.

2. Százszorszép

Nem csak szép, egészséges is! (Fotó: pixabay.com)

Nem csupán mutatós a zöld pázsiton, de nagyon egészséges is: teaként, vagy nyersen, és fűszerként is fogyaszthatod. Gyulladáscsökkentő hatással bír, de mielőtt felhasználod, kóstold meg; ugyanis a kesernyés ízvilága nem mindenkinek jön be.

3. Tyúkhúr

Nem csoda, hogy odáig vannak érte a csirkék! (Fotó: Ripost)

Azt mindenki tudja, hogy ezt a növényt imádják a baromfiudvar lakói; de azzal kevesen vannak tisztában, hogy emberi fogyasztásra is kiváló. Salátát, levest is készíthetsz belőle, az íze nagyon hasonló a spenótéhoz. Ráadásul bőven van benne A-, D- és C-vitamin, valamint vas, kálcium, foszfor és kálium is.

4. Kövér porcsin

Príma saláta készülhet ebből a gazból (Fotó: Ripost)

Sokan gyűlölik ezt a gyomot, mert ha megjelenik a veteményben, borzasztó gyorsan elszaporodik, és elnyomja a zsenge palántanövényeket. Kapálás helyett érdemes leszedni, és megenni, hiszen savanykás íze miatt kiváló savanyúságot készíthetsz belőle. Nagyon magas a C-vitamin tartalma, érdemes felhasználni!

6. Fehér libatop

Igazi vitaminbomba ez az ehető gyomnövény (Fotó: pixabay.com)

Ezt a gyomot se kell bemutatni senkinek, ilyenkor tavasszal a kert szinte minden zugát ellepi. Ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, ráadásul kiváló fehérjeforrás. Gyomorfájdalmakra, emésztési panaszokra rendkívül hatásos. Fogyaszthatod nyersen, teaként és sütve is.

7. Papsajtmályva

Az egyik legjobb stresszoldó és nyugtató (Fotó: pixabay.com)

Kitűnő stresszoldó tea készíthető a gyökeréből, és az emésztést is segíti. A zsenge, fiatal leveleit teheted salátába, a magtokok pedig mehetnek a körethez; fehérjedús, tápláló növény.

8. Cickafark

Nem csak teába, salátába is kitűnő (Fotó: Ripost)

A cickafark teát mindenki ismeri, de emellett a páfrányszerű levelek nagyszerű kiegészítői a salátáknak is. Kellemesen üde, enyhén kesernyés íze miatt fűszervajat is készíthetsz belőle. Nem csupán az íze miatt érdemes begyűjteni: gyulladáscsökkentő hatása van, és a bőrt is szépíti.

9. Csalán

Csípőssége miatt sokan idegenkednek tőle, pedig nagyon finom a csalán (Fotó: Ripost)

Sokan irtják, pedig immunerősítésben, fogyókúrában, sőt, menstruációs fájdalmak enyhítésében is nagy segítség ez a növény. Telis-tele van ásványi anyagokkal és vitaminokkal a levele, friss hajtásaiból turmix, az idősebbekből főzelék, leves készíthető, de teának is kitűnően felhasználható. Ha megfőzöd, a hőkezelés hatására elveszíti a csípősségét.

Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?