MEDICINA

Kész őrület, így öregít a cigi, a pia és a cukor

Csodatévő ránctalanító kenceficék, kozmetikai kezelések és plasztikai műtétek – sok nő kizárólag ezekkel a drága fegyverekkel próbál küzdeni az öregedés ellen. Pedig hatékonyabb, ha a támadást belülről indítjuk, és elsőként a szervezetünket és bőrünket pusztító káros szenvedélyeknek üzenünk hadat.
címkék:
  • Szerző:

  1. Cigaretta

A legveszedelmesebb bőrgyilkos

Minden dohányos tudja, hogy szenvedélye nem csak az egészségre káros, de ráncosít is, sokan mégis attól félnek, ha leteszik a cigit, meghíznak. Pedig sokkal könnyebb a plusz kilók ellen védekezni, mint a bőr rohamos elöregedését visszafordítani.

Mit tesz veled?

A dohányzás felgyorsítja a sejtek és szövetek természetes öregedését, lassítja a sejtképződést, így a bőr kiszárad, nem termel elég kollagént, és hamarabb kezd ráncosodni. Szűkíti a vérereket, így az ásványi anyagokban, vitaminokban és oxigénben gazdag friss vérből kevesebb jut el a szövetekhez, továbbá gátolja a kollagéntermeléshez nélkülözhetetlen C-vitamin felszívódását, a füstben levő szén-monoxid pedig kiszorítja az oxigént a vérből, ezért a bőröd könnyen szürkébbé, fakóbbá válik. A dohányzás okozta ráncok ráadásul az arcon, vagyis mindenki által jól látható helyen jelennek meg leginkább: a szem körül azért, mert ott a legvékonyabb a bőrünk, a száj körül pedig azért, mert ott a bőr szíváskor mindig összehúzódik.

A kép illusztráció
Fotó: pixaby

Mit tegyél te?

Soha egy slukkot se!

  1. Alkohol

A legrosszabb pirosító

Még szakemberek szájából is gyakran hallani, hogy naponta egy pohár bor jót tesz az egészségnek, legalábbis a szív- és érrendszernek. A bőrödet azonban a még a mértéktartó alkoholfogyasztás is megviseli, ha rendszeressé válik.

Mit tesz veled?

Bár a dohányzással ellentétben az alkohol tágítja az ereket, az ennek következtében kipirosodó bőr hosszabb távon rozáceássá, bíborvörössé és pörsenésessé válhat, ami egészen biztosan nem a fiatalság hamvas rózsaszínére emlékeztet majd. Emellett minden szeszes ital vízhajtó, így kiszárítja a bőrt. Az apró hajszálráncok először az arcon, főleg a szem környékén jelennek meg. A bőr korai elöregedéséhez vezet az is, hogy az alkohol gátolja a szükséges vitaminok és kálium beépülését.

Alkohol nelkul 02

Fotó: Pixabay.com

Mit tegyél te?

Legfeljebb egy kis vörösbort igyál, a szervezeted folyadékveszteségét pedig pótold azonnal legalább kétszer annyi vízzel.

  1. Kávé

A kétarcú koffeinbomba

Való igaz, hogy a kávéban található koffein simítja a bőrt és hatásos a narancsbőr ellen, de csak ha külsőleg érintkezik a testünkkel, vagyis krémek, kávézaccos testradír, pakolás összetevőjeként. Hagyományos, ital formájában viszont csínján kell bánni vele.

Mit tesz veled?

Az alkoholhoz hasonlóan a koffein – így nem csak a kávé, de a fekete tea és a kóla és az energiaital is – értágító és vízhajtó, ezért éppúgy vörös foltokat eredményezhet, valamint szárazzá és ráncossá teszi a bőrt. A csersavtartalma miatt erősen savasítja a szervezetet is, aminek tünete lehet többek között, hogy a bőr sápadttá és szürkés színűvé válik, elvékonyodik és kirepedezik.

Fotó: 123rf

Mit tegyél te?

Ne fogyassz el naponta többet egy-két csésze kávénál, azt se éhgyomorra. Kávé után pedig igyál vizet!

  1. Cukor

A fehér ördög

A szenvedélyek közül talán az édességfüggőség öregítő hatása a legkevésbé közismert: ha a szépségről van szó, akkor leginkább csak az elhízás veszélye jut eszünkbe a cukros nyalánkságok kapcsán..

Mit tesz veled?

Az egyszerű szénhidrátok rettentően felgyorsítják az öregedés folyamatát. Minél több cukor jut a szervezetbe, annál több kötődik a bőr rugalmasságát biztosító fehérjékhez, a kollagén- és elasztinrostokhoz. Ezáltal azok elveszítik a tartásukat, összetöredeznek, a bőr pedig egyre petyhüttebbé és ráncosabbá válik. Hasonló folyamat megy végbe a túl sok keményítő, vagyis gabonafélék, liszttel készült ételek fogyasztása esetén, mert a szervezet azokat is cukorrá alakítja.

 

Mit tegyél te?

Figyelj oda az étrendedre! A cukrot helyettesítsd természetes édesítőkkel, például sztíviával, a magas keményítőtartalmú gabonafélék helyett pedig válassz alacsonyabbat, például kölest.

 

címkék:
Ezek is érdekelhetnek
És ezeket olvastad már?