MEDICINA

Elmúltál 50? Ezt a két vitamint kellene szedned mindennap

Fáradtnak, gyengének érzed magad? Könnyebben törnek a csontjaid? Rossz az emésztésed? Ezek tipikus menopauza utáni problémák. A jó hír, hogy már napi két vitamin rendszeres segítségével is sokat javíthatsz az állapotodon!

50 fölött bizony gyakrabban érezzük magunkat gyengének, kimerültnek. Mi lehet ennek az oka? Lehetséges, hogy néhány vitaminból nincs elegendő a szervezetedben?

Nincs panasz, egy csomó jó dolog is jön a korral. Ilyen például a bölcsesség, melyet az évek alatt összegyűjtött tapasztalatok alapoztak meg. A jól megérdemelt szabadság is új perspektívákat nyit meg előttünk. Már nem rajtunk múlik a család ellátása, nem nekünk kell figyelmeztetni, ki, hová menjen.

 

Ami ellenben kellemetlen újdonság, az az emésztés nem megfelelő hatékonysága.

Bizonyos ásványi anyagokat, vitaminokat nehezebb feldolgozni, így a szervezetbe sem kerül elég belőlük.

A D-vitamin és a B12 ezek közül a legkritikusabb.

A D-vitamin nagyban felelős az immunrendszer tökéletes működéséért. Ha nincs elég belőle a szervezetünkben, könnyebben megbetegszünk.

A B12-vitaminnak pedig fontos szerepe van az anyagcsere szabályozásában. Ezen is múlik, mennyire vagyunk energikusak.

Az idősebb felnőttek gyakran panaszkodnak a gyomorsav csökkenésre. Ez is oka lehet annak, hogy a B12-vitamint nehezebben dolgozzuk fel. A B12-vitamin hiánya általános kimerültséghez, gyengeséghez és a megismerő képesség hanyatlásához vezethet.

Az idősebb szervezet a napfényt nehezebben alakítja át D-vitaminná. Ennek következtében a csontok gyengülnek, szerkezetük veszít a sűrűségéből, könnyebben törnek. A menopauza után a nők gyakran tapasztalják, hogy a csökkenő hormontermelés miatt felgyorsul a csontvesztés.

Ezeket a gyakori problémákat meg lehet előzni azzal, ha napi rendszerességgel fogyasztunk D-vitaminban és B12-ben gazdag ételeket.

Reggelire: tojás

A tojást egészben érdemes fogyasztani. Ha a sárgáját félretesszük, pont a benne lévő D- és B12-vitamint vonjuk meg magunktól.

Ha fárasztónak tűnik a reggelikészítés, akkor célszerű a hét elején lefőzni egy tucat keménytojást, melyből naponta fogyasztunk 1-2-tőt a reggeli gyümölcs mellé.

Ebédre: tonhalkonzerv

Még egy étel, melyhez igazán egyszerű hozzájutni. Nem csak D- és B12- vitaminban gazdag, de tartalmaz egészséges zsírokat, káliumot, vasat is. Ezen kívül különböző fehérjéi segítenek a szervezetünk oxigénellátásában. Az alacsony higanytartalmú terméket keressük.

Ebédre legfinomabb a tonhalsaláta görög joghurttal. Egy szelet teljes kiőrlésű kenyérrel, friss vagy párolt zöldséggel, némi főtt hüvelyessel kiváló étel. Feltölt energiával.

Uzsonnára: vitaminkoktél

Az üzletekben nagy választékban kapható különböző vitaminkoktél. Ezek közül a legmagasabb D- és B12-vitamint tartalmazót keressük.

Vacsorára: lazac

A lazacból 85 grammban a napi D-vitamin 112%-a, a B12-vitamin 80%-a megtalálható.

Ehhez hasonlót sem ismerünk! Gazdag még fehérjékben és B6-vitaminban. E kettő segíti az idegrendszer és az immunrendszer hibátlan működését.

Egy kis olívaolajjal, pár szelet, káliumban gazdag paradicsommal tökéletes esti fogás.