kulcsár edina
Dübörög a használtruha-piac, ám legyünk óvatosak, ha szeretnénk eladni a megunt ruháinkat! Míg korábban az internetes csalók elsősorban eladóként jelentkeztek, manapság a legtöbbjük vevőként adja ki magát. Mutatjuk, mire figyeljünk, hogy elkerüljük az átverést.
1. Tilos a telepítés
Gyakran előfordul, hogy a vásárló azzal keresi meg az eladót, kifizette a meghirdetett terméket, de a tranzakció sikeres befejezéséhez egy programot kell telepíteni a gépre vagy telefonjára. Ha ilyennel találkozunk, biztosak lehetünk abban, hogy csalók próbálják megszerezni az internetbanki hozzáférésünket.
2. Egyetlen rossz kattintás
Ha sms-t vagy e-mailt kapunk arról, hogy a terméket kifizették, de „fogadnunk kell az összeget” a kapott link segítségével, azonnal töröljük az üzenetet. Ha rákattintunk a hivatkozásra, átirányíthatnak egy hamis weboldalra, ahol, ha megadjuk a bankkártya-adatainkat, a csalók hozzáférhetnek a számlán lévő pénzhez.
3. Megbízható fizetés
A termék árát mindig a bankszámlánkra kérjük, vagy válasszunk olyan platformot, ahol a biztonságos PayPal fizetési szolgáltatást alkalmazzák, így nem kell közvetlenül megadnunk a bankszámla-adatainkat.
4. Tartsuk titokban!
Ne feledjük, ahhoz, hogy valaki átutalja a termék árát, elég csak a nevünket és a bankszámlaszámunkat megadni. Soha senkinek ne adjuk meg a folyószámlánkhoz tartozó bankkártya-adatainkat, mivel a csaló visszaélhet ezekkel, és tranzakciókat hajthat végre.
5. Soha ne bízzuk másra!
Előfordulhat, hogy csomagküldéssel próbálják rászedni az eladót, hogy utaljon egy bizonyos bankszámlára. Eladóként soha ne utaljunk pénzt a vevő által megrendelt csomagküldésre, minden esetben magunk rendeljük meg a szolgáltatást.
6. Fizetés a futárnál
Ha személyes vásárlásra nincs lehetőség, a legbiztonságosabb megoldás, ha csak az átutalást követően adjuk postára a terméket. Másik megoldás az utánvétes fizetés, amely kicsit drágább lehet, de így a vevő is biztos lehet abban, hogy megkapja a terméket.
7. Ki van a profil mögött?
Próbáljunk olyan megbízható online piactereken hirdetni, ahol könnyen utánanézhetünk a vásárlónak. Ha úgy tűnik, hogy a profil hamis, nincs fotó, akkor ne folytassuk a beszélgetést. Nézzük meg a vevő értékeléseit és róla adott visszajelzéseket is, ha más eladók elégedettek voltak vele, az jó jel lehet.
8. Rossz a helyesírás
Árulkodó jel lehet, ha a vevő feltűnően rossz helyesírással, nyelvezettel ír levelet, de sajnos a különböző fordító programokkal már ez sem akadály. Ezért fontos, hogy az adott platformon kívül ne folytassunk kommunikációt a vevővel, és amennyiben szükséges egyeztetni, azt inkább telefonon végezzük.
9. Hívás rejtett telefonszámról
A csalók rejtett telefonszámról is hívhatják az áldozatot. Erre lehet megoldás bizonyos szolgáltatók „hívóazonosító nélkül érkező hívások tiltása” szolgáltatása. Ezek a hívások automatikusan elutasításra kerülnek, amelyről a hívót hangbemondás tájékoztatja.