kulcsár edina
Több tízmillió forintot költöttek már Jurij C. magyarországi tartózkodására: a 28 ember halálát okozó Viking Sigyn kapitányáért nem csak a 15 millió forintos óvadékot tették le, és fizetik a neves ügyvédje tiszteletdíját, de azt sem hagyják, hogy méltatlan körülmények között lakjon, míg folyik az eljárás. Úgy tudjuk, az ukrán hajós egy budai szállodában tengeti napjait, amíg a Hableány tragédiájának nyomozása tart.
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Viking Cruises-nak a május 29-én történt, 28 emberéletet követelő hajóbaleset miatt. Hajójuk, a Viking Sigyn este 9 után nem sokkal elsodorta és maga alá gyűrte a Hableány sétahajót, fedélzetén 35 emberrel. Huszonnyolcan a vízbe vesztek, a Hableány pedig használhatatlan ronccsá vált.
"Az ügyfelem, valamint az összes hajózási társaság forgalma több mint 40 százalékkal visszaesett a baleset óta. Nem véletlen, hogy nem látni annyi sétahajót a Dunán, mint régebben"- mondta dr. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck hajózási társaság ügyvédje.
Ha bebizonyosodik, hogy a Viking Sigyn kapitánya hibájából történt a tragédia, a cégnek mindezekért a károkért felelnie kell. Az áldozatok családjának is jár sérelmi díj, a végösszeg az ügyvéd számításai szerint akár a 10 milliárd forintot is megközelítheti. Persze mindezt fedezheti a biztosításuk is, ám kérdés, hogy ha ekkora összeget kell kifizetniük, akkor a jövőben hogyan árazzák be a cég többi hajójának szerződéseit...
Nem csoda hát, ha a Viking Cruises minden anyagi támogatást megad ahhoz, hogy bebizonyítsák: nem Jurij C. hibájából történt a végzetes baleset. Amint lehetett, letették a 15 millió forintos óvadékot az ukrán férfiért, és a legjobb ügyvédek egyikét kérték fel a képviseletére. A %Ripost% úgy értesült ügyvédi körökből, hogy a vállalási díj akár 5-10 millió forintra is rúghat. Emellett az anyacég azt sem hagyja, hogy a dolgozója bármiben is hiányt szenvedjen, amíg a nyomozás tart. Úgy tudjuk, egy elegáns budai szállodában vettek ki neki szobát, és ott tengeti napjait, amíg a nyomozás tart – jövő márciusig...
Mivel bűnügyi felügyelet áll, így nyomkövető van rajta, ám a város határain belül oda megy, ahova akar. Hetente kétszer meg kell jelennie a nyomozó hatóságoknál, és persze jelen kellett lennie a Viking helyszíni bejárásán is. Itt beültették a kormányállásba, a hajóskapitányi ülésbe, és kimérték, mi az, amit abból a helyzetből láthat, és mi az, amit már nem.
Kérdéses, hogy érdemes-e ennyi milliót fektetni ebbe az ügybe. Napról napra kerülnek elő újabb részletek, melyek a kapitány bűnösségét támasztják alá. A hajón utazók tanúvallomása szerint a kapitány közvetlenül a baleset előtt az utasokkal szelfizgetett a Parlamentnél. A %Ripost% birtokába jutott jegyzőkönyv szerint ekkor még alig 3 km/órás sebességgel halad a monstrum, nyilván annak érdekében, hogy minél jobb képek készülhessenek.
A radaron 20:59-kor jelenik meg a Hableány, ahogy 200 méterre a Vikingtől, 8 km/órás sebességgel szeli a habokat. A kis hajó a katasztrófáig ugyanolyan sebességgel halad, a Viking azonban hirtelen gyorsítani kezd, és 21:03-kor már 12 km/órás tempóban siklik. Ekkorra 100 méterre csökken köztük a távolság. Alig két perc múlva 21:05-kor pedig összeütköznek.
A Viking radarján végig lehetett látni a Hableány mozgását, a közelségre figyelmeztető hangjelzés azonban ki volt kapcsolva. Ezt onnan lehet tudni, hogy a radar adatai pontosan rögzítik a két hajó helyét és az ütközés idejét, a kormányálláson rögzített hanganyagban viszont nem hangzik el vészjelzés.
Az viszont tisztán kivehető, hogy Jurij C.-nek fogalma nem volt, mekkora bajt okozott. Már 21:06-kor hallatszik a magyar és német vészjelzés, hogy felborult egy hajó, és ember van a vízben. A kapitány ekkor visszatolat, felveszi a kapcsolatot az irányító központtal, de hogy pontosan mit mond nekik, azt nem érteni – dr. Sógor Zsolt szerint feltehetően azért, mert az oroszon és az ukránon kívül nem beszél jól más nyelveket.
Ez azonban nem az utolsó baklövés, amit Jurij C. elkövetett. A további részleteket megtalálja a pénteki Ripost napilapban.