INSIDER

Be­tar­ta­nak a só­go­rok a ma­gyar in­gá­zók­nak

Nagy a fel­há­bo­ro­dás az oszt­rák-ma­gyar ha­tár­nál, mi­u­tán az oszt­rák ha­tó­sá­gok le­zár­tak szá­mos át­ke­lőt az au­tó­sok előtt. Né­hány napja még arról szól­tak a saj­tó­hí­rek, hogy maguk az oszt­rá­kok sem ve­szik ko­mo­lyan a ha­tár­zá­rat, de a Ri­post meg­győ­ző­dött róla: már kint van­nak a táb­lák, és az in­gá­zók nem mer­nek pró­bál­kozni, tartva az akár hét­száz­ezer fo­rin­tos bün­te­tés­től.
  • Szerző: Ripost

Gyalogosan, biciklivel és traktorral szabad, teherautóval, autóval, motorkerékpárral nem – hirdeti a tábla Harkánál. De nem csak tábla van, itt posztolnak az osztrák rendőrök is, így az az autós, aki erre téved, inkább visszafordul. István Schattendorfban, azaz Somfalván dolgozik építési vállalkozóként.

„Ha Soprontól dél felé akarja az ember átlépni a határt, annak most Kópháza felé kell kerülnie Harka helyett” – magyarázza a férfi. – „Ez 15-20 kilométeres kerülő is lehet. Nemcsak arról van szó, hogy korábban kell felkelni és elindulni, ki lehet számítani, hogy az naponta autóval oda-vissza belekerül vagy 1000-1500 forintba. Nem mindegy!”

EZT OLVASTAD MÁR?
Fotó: Sulyok László

Takács Pál a nickelsdorfi benzinkúton tankolva megjegyezte: bár nekik most nem kellett kerülniük, mert éppen errefelé van dolguk, ahol az M1 autópályán Mosonmagyaróvárnál gond nélkül át lehet jutni a határon, tudja, hogy sok autósnak nagy érvágás a kis határok lezárása. - „Naponta oda-vissza akár 10-20 kilométert is kell kerülniük, az oda-vissza a duplája, ami mind idő és pénz. Nem értem, miért volt erre szükség” – mondta a -nak.

Fotó: Sulyok László

Az egyik harkai söröző mellett álldogálók is azt tárgyalják, micsoda dolog, hogy a sógorék lezárták a határt. Bár a hivatalos magyarázat szerint a migráció miatt tették, hogy jobban ellenőrizni tudják a forgalmat, a helybéliek ezt nem hiszik el.

„Mondja már, milyen migráció van errefelé?” – kérdezi az egyik férfi felháborodottan. – „Magyarországra be se jutnak a migránsok. Velünk toltak ki, akik itt laknak a határnál!”

Azt számítgatják, hogy naponta 1000-1500 autó ment át Harkánál, ennyi autósnak kell most kerülnie. Vannak, akik megpróbálkoznak, de a határnál posztoló rendőrök láttán ők is inkább visszafordulnak.

Eközben a címlapon
Fotó: Sulyok László

A szigorítás okáról az osztrák rendőröket kérdezzük, akik eleinte arra hivatkoznak, hogy a migráció miatt van erre szükség, de ahogy tovább beszélgetünk, kiderül: ők maguk is tisztában vannak azzal, hogy a cél az átmenő magyar autós forgalom visszaszorítása.

Ferenc a határ felé vezető utcában él.

„Sokan bosszankodnak a környéken, mert nagyot kell kerülni, ha át akarnak jutni a határon” – mondja. – „Korábban nagy volt erre a forgalom, most viszont sorra jönnek vissza az autósok, visszafordítják őket. Aki át akar jutni Neckenmarkt, azaz Sopronnyék irányába, annak el kell mennie Kópháza felé, odaát az osztrák oldalon pedig több kisebb településen keresztül tudnak visszajönni. Ez mind-mind plusz idő és pénz. De mi, akik itt lakunk a határhoz vezető út mellett, és nem járunk át rendszeresen, nem annyira bánjuk a határzárat, mert csendesebb lett a környék.”

Fotó: Sulyok László

Visszafelé Sopronkőhida felé kerülünk, a határátkelő magyarországi oldalán üzemeltet büfét Zádori Hédi.

„Dehogy a migránsok miatt van a szigorítás!” – legyint az asszony, amikor elmondjuk, mit hallottunk a rendőröktől.– „Egyértelmű, hogy az osztrák oldalra munkába ingázók dolgát nehezítik meg így a hatóságok. Nekem jó, mert itt nőtt az autósforgalom, így aztán a büfé forgalma is, de hallom, ahogy az autósok szitkozódnak, amiért kerülniük kell. És aki ingázik, az naponta kerül! Sokan járnak át dolgozni a jobb kereset miatt, de ha nő a benzinköltség, kérdés, meddig éri meg.”

Fotó: Sulyok László

Beszéltünk olyanokkal is, akik ingáznak, de nevét, arcát egyikük sem akarta adni, mondván: az osztrák munkáltatója még megharagszik, ha az osztrákokat szidja a magyar újságban. Pedig paprikás a hangulat.

„Hát nem furcsa, hogy a tiltás a traktorokra nem vonatkozik?” - kérdi egyikük. – „Hát persze, mert azzal meg az osztrák gazdák járnak át megművelni az itteni földjeiket! Jól kibabráltak velünk a sógorék, pedig nekik is jó az olcsóbb magyar munkaerő.”

Arra a kérdésre, próbálkoznak-e még a lezárt határnál, azt mondják: nem mernek kockáztatni, mert a hatóságok óriási büntetést helyeztek kilátásba, akár egy havi keresetük is rámehet, ha megbüntetik őket.

Fotó: Sulyok László

Vannak, akik örülnek a zárásnak A neckenmarkti, azaz sopronnyéki Helene Tesch szerint éppen itt volt az ideje, hogy csillapítsák a határ menti kis települése autós forgalmát. „Már reggel fél hattól óriási volt a forgalom, az ezzel járó zajjal és benzinszaggal együtt” – mondja az osztrák hölgy. – „A házak közel vannak az úthoz, sokszor az autókra ébredtünk. Ráadásul sokan a közlekedési szabályokat sem tartották be, keresztülszáguldoztak a településen. Én bizony örülök a változásnak!” – összegez.

Miért éppen most? A kishatárátkelők lezárására a 2015-ben elfogadott osztrák határvédelmi törvény ad lehetőséget. A törvény alapján már eddig sem közlekedhettek volna autók a kijelölt átkelőkön, de eddig ezt senki nem vette komolyan, beleértve az osztrák hatóságokat. A tiltó táblák is csak most kerültek ki, eszerint csak gyalogosan, lóháton vagy traktorral lehet átlépni. Aki autóval, busszal, teherautóval próbálkozik, arra akár kétezer eurós, azaz közel hétszázezer forintos büntetés vár.
Lezárt kishatárátkelők (forrás: burgenland.orf.at) 1. Ágfalva – Loipersbach 2. Búcsú– Rechnitz 3. Felsőcsatár – Burg (Pinkatal) 4. Fertőrákos – Mörbisch 5. Harka – Neckenmarkt 6. Harka – Deutschkreutz 7. Horvátlövő – Deutsch Schützen 8. Írottkő – Naturpark Geschriebenstein 9. Ják – Eberau 10. Kapuvár – Andau 11. Kapuvár – Wallern 12. Kemestaródfa – Luising 13. Nagycenk – Deutschkreutz 14. Narda – Schandorf 15. Nemesmedves – Reinersdorf 16. Olmod – Klostermarienberg 17. Rajka – Nickelsdorf 18. Rönök – Inzenhof 19. Sopron – Baumgarten 20. Sopron – Klingenbach 21. Sopron – Ritzing 22. Sopron – Sieggraben 23. Szentgotthárd – Heiligenkreuz 24. Várbalog – Halbturn 25. Vaskeresztes – Eisenberg 26. Zsira – Lutzmannsburg (Rebberg) 27. Zsira – Lutzmannsburg (Therme)