kulcsár edina
Ez durva: a Facebook az érzelmi statisztikák birtokában belsõ algoritmusokkal célzott reklámcsomagokat állít össze nekünk. Így dönti el a médiamogul, mi jelenjen meg a hírfolyamunkban.
Kicsivel több mint egy évtizeden keresztül kizárólag like-olással fejezhettünk ki érzelmeinket a legnagyobb közösségi oldalon. A felhasználóknál azonban szépen lassan megjelent az igény, hogy ennél árnyaltabban reagálhassanak a bejegyzésekre, képekre, kommentárokra. A Facebook engedett a népakaratnak, és 5 új reakciógombot tett elérhetővé a felhasználóknak.
A tetszik mellett megjelent a szeretem, vicces, hűha, szomorú és a dühítő ikon.
Persze a tech óriás nem jófejségből bővítette a lehetőségeket. A döntés mögött kőkemény üzleti érdekek húzódtak. Reakcióink alapján ugyanis egy úgynevezett érzelmi profilt állít össze mindenkiről a vállalat, és generál magának közvetetten profitot.
Az érzelmi statisztikákat felhasználva, belső algoritmusokkal célzott reklámcsomagokat állítanak össze nekünk - ezek jelennek meg a hírfolyamunkban. Tehát ha kutyás képekre rendületlenül ontjuk a szívecskéket, akkor ne csodálkozzunk, ha kutyamenhelyek kérik majd adónk egy százalékát saját felületünkön.
Ráadásul az sem titok, hogy preferenciáink és személyes adataink nem maradnak kizárólagosan annál a vállalatnál, ahol generáltuk őket (pl.: Facebook, Twitter). Titkosszolgálatok és adatelemző cégek könnyen hozzájuk férnek, és amit találnak, adott esetben fel is használják, hogy minél több személyes információjuk legyenek rólunk.
Ez a gyakorlat nem ördögtől való és még csak törvényt sem sért. A digitális gigászok azóta gyűjtik az adatokat a felhasználóiktól, amióta léteznek. Hiszen az emberekről rendelkezésre álló hatalmas adatmennyiség (Big Data) adja ezeknek a cégeknek a valódi értékét.
Ennek ellenére sokakat zavarhat ez a gyakorlat, és joggal szeretnének védekezni ellene, anélkül hogy törölnék a felhasználói fiókjukat.
A közösségi médiából történő teljes kivonulásnál egy fokkal kevésbé drasztikus megoldást kínál a Go Rando nevű internet kiegészítő. Ennek a használatával a Facebookon kedvelésinkből véletlenszerűen generál reakciót a program. Tehát végeredményében, körülbelül minden érzelmi reakciót ugyanannyiszor használsz majd.
Így érzelmileg kiegyensúlyozott lesz a reakció statisztikád, komoly fejtörést okozva ezzel a mindent látó Nagy Testvérnek.