kulcsár edina
A Magyar Divat & Design Ügynökség szervezésében került megrendezésre a közép-európai régió központi divateseménye, a Budapest Central European Fashion Week, amely az eseménydús hét során közel 2000 érdeklődőt vonzott. A rendezvény ezúttal megújult koncepcióval került megrendezésre: a 15 magyar és 4 régiós tervező négy ikonikus fővárosi helyszínen, prezentáció formájában mutatta be őszi-téli kollekciójának darabjait.
Február 2-6. között ismét a divaté volt a főszerep Budapesten: a divat iránt érdeklődők és iparági szakemberek a hétvégi prezentációk mellett összesen 25 kísérőrendezvényen vehettek részt a Budapest Central European Fashion Week AW 23/24 alatt. A side eventeken összesen közel 2000 érdeklődő jelent meg, akik többek között tematikus workshopokon, kedvezményekkel egybekötött showroom látogatásokon vettek részt, a Fashion Street-en nyitott BCEFW pop-up store-ban pedig meg is vásárolhatták a számukra legkedvesebb hazai márkák termékeit.
A megújult BCEFW fő eseménye, a tervezői prezentációk bemutatása február 4-5. között valósult meg Budapest négy ikonikus épületében: a Nemzeti Táncszínházban, a Magyar Nemzeti Múzeumban, a Néprajzi Múzeumban, illetve az ELTE Egyetem Könyvtár és Levéltárban, ahol közel 2000 fő tekintette meg a magyar márkák mellett a 2 szlovák és 2 lengyel tervező 2023/24-es őszi-téli kollekcióit.
„Az idei évben immár tizenegyedik alkalommal rendeztük meg a BCEFW-t, amely ezúttal egy jelentős koncepcióváltáson esett át. A kifutós bemutatók helyett ez alkalommal kreatív prezentációs bemutatkozási lehetőséget biztosítottunk a tervezőknek, akiknek ez kiváló alkalom volt arra, hogy saját karakterjegyeiket az egyedi koncepciók mentén juttassák érvényre” – mondta Forintos-Szűcs Anita. Az MDDÜ általános vezérigazgató-helyettese hozzátette: „Mindemellett elengedhetetlen a rendezvény turisztikai szerepe is, hiszen a négy ikonikus helyszín bevonásával a rendezvényre érkező nemzetközi újságírók és kiterjedt követőtáborral rendelkező véleményvezérek színesebb képet kaphattak Budapest nevezetességeiről és turisztikai kínálatáról. Büszkén mondhatjuk, hogy a BCEFW mára a régió egyik meghatározó kulturális és kreatív eseményévé vált, a program egyedi, minőségi és felejthetetlen élményt nyújt a szakmának, a divat iránt érdeklődőknek és a városba látogató turistáknak egyaránt.”
A BCEFW legkülönlegesebb eleme szezonról szezonra a hétvégi programsorozat, a szombati és vasárnapi napon megvalósult tervezői prezentációkon idén több, mint 400 fős stáb dolgozott. Az esemény idei koncepcióváltása egy hosszútávú stratégia átalakítás kezdete, melynek egyik fontos pillére, hogy az MDDÜ 2023 januárjában felállította a BCEFW eseményt támogató szakmai grémiumot, az Advisory Boardot. A tanácsadó testület elsődleges célja a közép-kelet-európai divatszektor működésének és vonzerejének fejlesztése, a hatékonyabb támogatási rendszer kialakítása a hazai és régiós tervezőkre és a fiatal tehetségekre fókuszálva, valamint az aktuális, divatipart érintő kérdések megvitatása, figyelembe véve a különböző fenntarthatósági és technológiai szempontokat is. Mindezen célok eléréséhez a tanácsadói testületbe olyan prominens, nemzetközileg elismert iparági szereplők kaptak meghívást, mint Violetta Fedorova, az ukrán Vogue magazin online főszerkesztője, Aleksandra Szol, a MODIVO e-commerce, marketing- és kreatív igazgatója és Baldaszti Péter, a Vanguards Group (Nanushka, SUNNEI, Aeron) alapítója és vezérigazgatója.
A közép-európai régió legnagyobb divateseménye hazai hírességeket és külföldi szaktekintélyeket egyaránt vonzott. Utóbbiak között említhetjük az olasz, a cseh és az ukrán VOGUE, a szerb ELLE, az amerikai 10Magazine vagy a brit Forbes szerkesztőit. Mindemellett a prezentációk során olyan nemzetközi influenszereket fedezhettünk fel, mint a fővárosunkba szezonról-szezonra visszatérő olasz Gili Biegun vagy a New York-i Suarez testvérek. Az eseményen a legnagyobb forgalmazók buyereit is köszöntötték a szervezők; a hazai márkák által BCEFW-n bemutatott őszi-téli kollekciókat az eseményt követően milánói, párizsi és New Yorki-i showroomokban is megtalálhatják majd a külföldi vásárlók.
Az idén ötéves Magyar Divat & Design Ügynökség egyik stratégiai célja, hogy Budapestet a régió divatfővárosává tegye, egyúttal vonzó desztinációvá a divat és design iránt fogékony utazók számára, akik célzottan keresik a magyar kreatívipar termékeit. Ennek egyik kiemelt eszköze évről évre a BCEFW, amely kiemelten támogatja a magyar és régiós tervezők eladásainak és láthatóságának növelését.
***
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
Budapest Central European Fashion Week
A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-as megalakulása óta rendezi meg évente két alkalommal a közép-európai régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Weeket. Az esemény évek óta a nagyközönség, a buyerek, a tervezők, az influenszerek, valamint a hazai és nemzetközi média találkozásának elsőszámú állomását jelenti a térségben. A hazai divat- és designipari rendezvények hozzájárulnak Magyarország turisztikai vonzerejének és a nemzetgazdaság növekedéséhez, láthatóságot biztosítanak a magyar márkáknak, továbbá nemzetközi megrendeléseket eredményezhetnek. Az Ügynökség kiemelt célja, hogy bekapcsolja a hazai divat- és designipart a nemzetközi szakmai vérkeringésbe, hosszabb távon pedig régiós központtá alakítsa Budapestet, ezen keresztül is erősítve az országimázst.