FÜLES

Miért hallgat a Katona? Úgy tudni, ismert rendező a kirúgott zaklató

Úgy tűnik, a 2017-es #metoo botrányok után inába szállt a bátorsága a Katona József Színház vezetésének. Pedig a teátrum akkoriban a téma élharcosa volt, most azonban nem hajlandó nyilvánosságra hozni annak a „szerződéses munkatársnak” a nevét, akivel a mai napon megszüntették a munkaviszonyt és kitiltották az épületből.
  • Szerző: RIPOST

Az ügy súlyos, hiszen ahogyan délutáni közleményükben fogalmaznak: volt munkatársuk több esetben is erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. Ennek ellenére mégis, mintha kettős mércét alkalmaznának a jelenlegi ügyben.

Fotó: Adrián Zoltán – Origo

Egy belső vizsgálatot ugyan lefolytattak, de „lezártnak tekintik” a kérdést és hallgatnak. Pedig a #MeToo botrányok idején egy chartát is kitaláltak, később pedig egy előadást is készítettek a témában. És bár az áldozatok nevének védelme jogos, érthetetlen, hogy miért hallgatnak az elkövetőről, úgy, hogy a saját vizsgálatuk is azzal az eredménnyel zártul, hogy a zaklatás megtörtént, és így kivetik soraikból az illetőt.

Vélhetően kommunikációs trükkről lehet szó, és így akarták elkerülni a nagyobb botrányt. Ez azonban aligha lesz elkerülhető, hiszen az Origo információi szerint az eset egy súlyos szexuális zaklatás, ami alighanem túlmutat azon, hogy sokáig titkolni tudják az illető kilétét. A portál úgy tudja, egy jól ismert rendező az elkövető, így a hallgatással valójában veszélynek teszik ki azokat a színházi dolgozókat, ahol adott esetben újra munkát kap a kirúgott zaklató.

A időközben megtudta: egy híres színésznő is az áldozatok között van, aki sokáig felnézett és mentoraként tekintett a férfira.

A #MeToo botrányok idején egyébként a legtöbb hollywoodi filmstúdió és színház is a nyilvános elhatárolódást látták a legjobb megoldásnak. Az amerikai filmakadémia egy új magatartási kódexet is létrehozott, ami kimondja:

Az Akadémia tagjai között nincs helye olyan embernek, akik visszaél a helyzetével, a hatalmával vagy a befolyásával, megsértve ezzel az alapvető erkölcsi normákat.

 

Nos, kérdés, hogy a Katona miért nem így tesz? Miért és meddig hallgat? Mindenki a színház válaszaira vár.