kulcsár edina
Napokon át lázban tartotta a hazai műkincspiacot a hír, hogy Vajna Tímea árverésre bocsájtja az idén januárban elhunyt Andy Vajna műkincseit és filmes relikviáit.
Tavaly decemberben bejárta a hazai sajtót, hogy Virág Judit aukcióján több festő műve is rekordösszegű leütéssel talált gazdára, de ahogyan az lenni szokott, a vevők kilétét titokban tartották.
Ekkor került Andy Vajna birtokába Vaszary János 1934-ben készült Pesti Duna-korzó című festménye, ami az árverésen 65 millió forintról indult és végül kemény licitharc után 140 millió forintért talált gazdára. A Ripost ezt a festményt szúrta ki azon az enteriőr fotón, amely bekerült a december 7-i árverés képei közé. Az alkotás a Gattyán-villa nappalijában kapott helyet, de a licitre kínált tárgyak között nem szerepelt, vagyis az özvegy megtartja a gyűjtemény minden bizonnyal legértékesebb darabját.
Ugyanakkor a gyűjtők nem csak ezt a képet hiányolják a kínálatból, hiszen köztudott volt, hogy Andy Vajna rajongott a francia impresszionista festőkért, így Monet-ért és kolumbiai művész, Fernando Botero alkotásaiért is. Utóbbitól több festmény is a birtokában volt és lapunk információi szerint egy kisebb és kevésbé ismert Monet is lógott a villa falán.
„A decemberi aukción sok szép és értékes tárgy, köztük egy Munkácsy tanulmány is kalapács alá kerül, de Andy igazán értékes műkincsei nem kaptak helyet az aukción. Nagyon büszke volt a Vaszary képre, ami díszhelyet kapott a házban, hiszen az volt a kedvence és egyben a gyűjtemény legértékesebb darabja is. Ugyanakkor mutatott egy Monet-t is, amit egy külföldi aukción vásárolt és gyakran beszélt arról is, hogy szeretne venni néhány Botero művet is. Később hallottam, hogy sikerült is ezekkel gyarapítani a gyűjteményét”
- mondta lapunknak egy Andy Vajnához közel álló informátorunk, aki azt is elárulta, hogy ezekkel a festményekkel éppen az volt a célja, hogy bebiztosítsa fiatal felesége Vajna Tímea jövőjét.
Ha szeretnél még több részletet megtudni a méregdrága műkincsekről, keresd a Ripost hétfői lapszámát!