kulcsár edina
A csehek történelmi sorozata hamar beszippantja az embert.
A cseh sorozat promóanyagában azt olvasni: XXI. században Britney Spears, a XX.-ban Diana hercegné, a XIX-ben pedig Zdeňka Havlíčková. Ekkor kaptam csak fel a fejemet A nemzet lánya című sorozatra, nem beszélve az előzeteséről, amiről Sophia Coppola 2006-os Marie Antoinette című filmje jutott eszembe, ami a maga korában egy formabontó alkotásnak számított Kirsten Dunst főszereplésével. A legendás, tragikus sorsú cseh író, Karel Havlíček Borovský lánya, Antonie Formanová, kicsit Britney, de nagyon Diana, ugyanis a szomorú sorsú angol hercegnéhez hasonlóan egy tudatos, a szabályokat feszegető és újraíró figura volt, aki - rövid élete ellenére - komolyan befolyásolta és formálta a mai modern cseh öntudatot és letette a feminizmus alapjait.
A sorozat első része azonnal beszippantott, dacára annak, hogy a cseh történelmi tudásom elég foghíjas. Korábban nem hallottam Zdeňka Havlíčkováról, aki pont a történelmük egyik legizgalmasabb időszakában élt a XIX. század második harmadában. Mi is történt ekkor? Igyekeztek függetlenedni a németektől, a német nyelvtől, kialakult a mai modern cseh anyanyelv, épült a nemzeti öntudatuk. Ismerősek ezek a törekvések, ugyanebből az időszakból? Na ugye, máris megvan a kapaszkodónk, hiszen alig néhány évvel korábban hasonló folyamatok zajlottak hazánkban. Aki nekünk Kazinczy, Kölcsey vagy Petőfi volt, az a cseheknek Karel Havlíček Borovský író, mártír, aki számos fontos irodalmi művet, a cseh nyelv alapjait és egy igazi modern, öntörvényű lányt hagyott maga után korai halálát követően. A lány - név szerint Zdeňka Havlíčková - a rokonainál nyomorog vagyontalanul, ám egy politikai ötletnél fogva őt, a nemzet lányát választják ki arra - néhai édesapja emlékére - hogy egy országos lottókampány segítségével megfelelő hozományt kapjon ahhoz, hogy a cseh nő prototípusát megteremtsék a személyében. A politikusok előre kiszámolták, mikor és hol kell megjelennie, milyen tippeket adjon az asszonyoknak a konyhában, hány gyereket szüljön és mi van akkor, ha belehalna valamelyik szülésébe. Igen, ezek még azok az idők voltak, amikor az asszonyok életét a születéstől a sírig az apjuk, férjük vagy akár a saját fiuk határozta meg. Zdeňka azonban úgy döntött, köszöni szépen, ezt a szerepet nem neki találták ki, úgyhogy saját kezébe veszi a sorsát.
Érdekes, hogy bő 150 évvel Zdeňka élete után is annyira aktuális kérdéseket tud A nemzet lánya feszegetni, mint a nő helye a világban, a nemzeti öntudat vagy éppen a szabad döntés kérdése. Örökérvényű témák, ami mindenkit is foglalkoztat. Mindez persze nem érne semmit, ha a rendezők, Cristina Grosan és Matěj Chlupáček nem találnak rá Antonie Formanovára. A fiatal színésznő az első pillanatban elhiteti velünk, hogy ő bizony Zdeňka, a nemzet lánya. Eltűnik a színésznő, egy XIX. századi fiatal lány, majd nő, aki küzd a saját sorsa irányításáért. Már az első epizódbeli alakítása igazi színészi bravúr, remélem, hogy azon szerencsés európai színészek közé fog tartozni, akiket Hollywood is felfedez és párhuzamosan tudja mindkét földrészen építeni a karrierjét. A rendezés pörgős, a színészek remekelnek, a díszletek abszolút autentikusak, miközben egy kis modernséget belecsempésztek az alkotók, kicsit elemelve és a mai kor igényeihez közelebb hozva a történetet. A szinkronhangokat nagyon eltalálták, még élvezhetőbbé teszi a sorozatot a magyar színészek munkája.
Röviden mindenkinek, akik szeretik a történelmi filmeket, a múltunk nagy titkait vagy pont megismernék egy nemzet eddig kevésbé ismert figuráját. Fiatal lányoknak szintén egy "must see" darab, ugyanis - sajnos - még mindig kevés az olyan erős és határozott női karakter a mozifilmekben és streaming kínálatban, mint Zdeňka figurája.
A sorozatnak már megérkezett a második epizódja a Direct One-ra, ahol hétfő esténként jönnek a hatrészes széria további részei.