RETRO RÁDIÓ

Megépítette legóból a budapesti járműflottát egy diák

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 09. 30. 06:45

Az új hármas metrótól a csuklós Ikarus troliig szinte az összes BKV-s járművet megépítette magának egy kistarcsai építészhallgató. A rekorder, a kétméteres A CAF-villamos 10 ezer darabból készült 180 munkaóra alatt, de az egyszerűbb járművek is többnapos munkát jelentenek Bencének. Most fejezte be az Ikarus-flottát, a következő a régi, körúti Ganz villamos lesz.

A legtöbb kisfiú álmodozik arról, hogy egyszer legyen egy saját busza, vagy villamosa. A most 21 éves, Kistarcsán élő Gerliczky Bence ezt az álmot egészen különleges módon valósította meg.

Egy teljes, élethű tömegközlekedési flottát épített magának legóból, ám nem csupán a „szokásos” tenyérnyi méretben, hanem 1-2 méteres darabokat is!

A legózást 5 éves koromban kezdtem, az első budapesti járművet 8-9 éves koromban építhettem meg. A mostani járgányaim közül az elsőt 17 évesen raktam össze. Eleinte a szokásos legófigurák méretarányában, de ma már jóval nagyobbakat építek, mert így több részlet fér rájuk. A csuklós troli például egyméteres. Pont ez a lényeg, ez a legizgalmasabb, hogy a járművek belterét is berendezem„– meséli a Ripost-nak Bence.

Bence akár napokig is elbíbelődik egy busszal vagy egy metróval. A tervezést számítógépen csinálja, utána meg kell rendelnie a különböző építőelemeket. A viszonylag egyszerűbb feladatnak bizonyuló hármas metró kocsiját csupán 50 óra alatt csinálta meg, de a nemrég Budapestre érkező alacsonypadlós CAF-villamos megépítése 180 órát vett igénybe.

„A metróval viszonylag gyorsan haladtam, mert nincsenek rajta speciális formák. De van már egy régi faros Ikarusom, egy régi BKV-csuklósom és egy csuklós trolim is. Az eddigi legnagyobb falat az új CAF-villamos volt. Kedvencem nincs, mert mindegyik különleges számomra. Viszont a következő nagy álmom is megvan már. A régi, körúti Ganz villamost szeretném megépíteni. Már megterveztem számítógépen, és úgy néz ki, hogy majdnem tízezer kockából áll majd. A kívánságlistán van egy újabb kisföldalatti is.”

A lelkes fiú az egyetemi tanulmányai mellett tervezgeti és építgeti a modelleket, ugyanis másodéves építészhallgató a Műegyetemen. Mint mondta, a barátai csodálják a hobbiját, és elmondása szerint a szülők is megbékéltek vele, pedig – a legóárakat ismerve – nem olcsó szórakozás…

A régi hármas metró több mint egyméteres és kilónál is nehezebb. Az orosz metró modelljét 30 óra alatt szerelte össze.

 

Bence legfrissebb építményei ezek az Ikarus buszok. A faros Ikarust sokan ismerhetik gyermekkorukból, de a csuklós Ikarus 180-as is már csak a nosztalgiajáratokon tűnik fel a fővárosban. A Ikarus 280-as troli viszont még ma is sok trolivonal legjellegzetesebb járműve.

A CAF villamos Bence radiátorára sem fért fel, nem csoda, hiszen majdnem 2 méter hosszú. A fiatal egyetemista 180 órán keresztül építette az alacsony padlós csodavillamos mását. 9000 megrendelt és közel 1000 saját darabból áll, és a BKK székházában is kiállították.

A vadiúj, Panda becenevű hármas metró egy méternél is hosszabb, Bence a belterét is berendezte. Ha a tetejét leszerelik a legómetrónak, a vezetőállás műszerei is jól látszódnak.

Még a belvárosban is gyakran feltűnnek a csuklós Ikarus trolik jellegzetes visító hangjukkal. A Bence által épített példány a kerti asztalra is alig fér fel.

A metróból és a HÉV-ből működő példányt is épített Bence, a legó-szabványú síneken száguldhatnak a szoba padlóján.

 

Az egyetemista álma, hogy megépítse a régen a körúton közlekedő Ganz villamosok egyikét. A számítógépen már összeállt a terv, az összeépítéséhez csaknem tízezer kockára lesz szükség.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.