kulcsár edina
Az új hármas metrótól a csuklós Ikarus troliig szinte az összes BKV-s járművet megépítette magának egy kistarcsai építészhallgató. A rekorder, a kétméteres A CAF-villamos 10 ezer darabból készült 180 munkaóra alatt, de az egyszerűbb járművek is többnapos munkát jelentenek Bencének. Most fejezte be az Ikarus-flottát, a következő a régi, körúti Ganz villamos lesz.
A legtöbb kisfiú álmodozik arról, hogy egyszer legyen egy saját busza, vagy villamosa. A most 21 éves, Kistarcsán élő Gerliczky Bence ezt az álmot egészen különleges módon valósította meg.
Egy teljes, élethű tömegközlekedési flottát épített magának legóból, ám nem csupán a „szokásos” tenyérnyi méretben, hanem 1-2 méteres darabokat is!
„ A legózást 5 éves koromban kezdtem, az első budapesti járművet 8-9 éves koromban építhettem meg. A mostani járgányaim közül az elsőt 17 évesen raktam össze. Eleinte a szokásos legófigurák méretarányában, de ma már jóval nagyobbakat építek, mert így több részlet fér rájuk. A csuklós troli például egyméteres. Pont ez a lényeg, ez a legizgalmasabb, hogy a járművek belterét is berendezem„– meséli a Ripost-nak Bence.
Bence akár napokig is elbíbelődik egy busszal vagy egy metróval. A tervezést számítógépen csinálja, utána meg kell rendelnie a különböző építőelemeket. A viszonylag egyszerűbb feladatnak bizonyuló hármas metró kocsiját csupán 50 óra alatt csinálta meg, de a nemrég Budapestre érkező alacsonypadlós CAF-villamos megépítése 180 órát vett igénybe.
„A metróval viszonylag gyorsan haladtam, mert nincsenek rajta speciális formák. De van már egy régi faros Ikarusom, egy régi BKV-csuklósom és egy csuklós trolim is. Az eddigi legnagyobb falat az új CAF-villamos volt. Kedvencem nincs, mert mindegyik különleges számomra. Viszont a következő nagy álmom is megvan már. A régi, körúti Ganz villamost szeretném megépíteni. Már megterveztem számítógépen, és úgy néz ki, hogy majdnem tízezer kockából áll majd. A kívánságlistán van egy újabb kisföldalatti is.”
A lelkes fiú az egyetemi tanulmányai mellett tervezgeti és építgeti a modelleket, ugyanis másodéves építészhallgató a Műegyetemen. Mint mondta, a barátai csodálják a hobbiját, és elmondása szerint a szülők is megbékéltek vele, pedig – a legóárakat ismerve – nem olcsó szórakozás…
A régi hármas metró több mint egyméteres és kilónál is nehezebb. Az orosz metró modelljét 30 óra alatt szerelte össze.
Bence legfrissebb építményei ezek az Ikarus buszok. A faros Ikarust sokan ismerhetik gyermekkorukból, de a csuklós Ikarus 180-as is már csak a nosztalgiajáratokon tűnik fel a fővárosban. A Ikarus 280-as troli viszont még ma is sok trolivonal legjellegzetesebb járműve.
A CAF villamos Bence radiátorára sem fért fel, nem csoda, hiszen majdnem 2 méter hosszú. A fiatal egyetemista 180 órán keresztül építette az alacsony padlós csodavillamos mását. 9000 megrendelt és közel 1000 saját darabból áll, és a BKK székházában is kiállították.
A vadiúj, Panda becenevű hármas metró egy méternél is hosszabb, Bence a belterét is berendezte. Ha a tetejét leszerelik a legómetrónak, a vezetőállás műszerei is jól látszódnak.
Még a belvárosban is gyakran feltűnnek a csuklós Ikarus trolik jellegzetes visító hangjukkal. A Bence által épített példány a kerti asztalra is alig fér fel.
A metróból és a HÉV-ből működő példányt is épített Bence, a legó-szabványú síneken száguldhatnak a szoba padlóján.
Az egyetemista álma, hogy megépítse a régen a körúton közlekedő Ganz villamosok egyikét. A számítógépen már összeállt a terv, az összeépítéséhez csaknem tízezer kockára lesz szükség.