tóth gabi
Az online marketing dinamikus és fejlődő terület, amely folyamatos tanulást és alkalmazkodást igényel vállalkozók és marketing szakemberek részéről egyaránt. Vannak azonban olyan makacs mítoszok és tévhitek is az új technológiák és trendek mellett, amelyek hátráltathatják az üzleti sikert azzal, hogy időt és erőforrást pazarolunk rájuk. (x)
Az online marketing nagyon fontos minden cég számára; azonban egy átfogó online és offline elemeket egyaránt tartalmazó marketingstratégia részének kell tekinteni. Fontos, hogy a hagyományos, az esemény- és az online marketing elemeit mixeljük össze a vállalkozás számára megfelelő arányban a marketingstratégia elkészítése során.
Nem hagyhatjuk figyelmen kívül a tényt, hogy még mindig vannak olyan ügyfelek, akik az interneten gyűjtik az információt a honlap és az ügyfélértékelések által, majd saját maguk mennek be a boltba megvásárolni a terméket. Vagy akár fordítva.
Figyelemreméltó adat: a fogyasztók 71%-a az online vélemények alapján hozza meg vásárlási döntését. Bár a hagyományos marketing némileg háttérbe szorult az online marketinghez képest, ettől függetlenül még mindig nagy közönség olvas magazinokat, vásárol újságot és nézi meg a hirdetőtáblákat.
Sok vállalkozó gondolja úgy, hogy amint a weboldala elkészült, a munka befejeződött, a vevők özönleni fognak a platformra. Azonban annak érdekében, hogy a legtöbbet hozhassuk ki az online marketingkampányokból, a weboldalnak mindig releváns frissített tartalommal kell rendelkeznie, amely leköti a célközönség figyelmét.
A konzisztens tartalom nemcsak abban segít, hogy az adott honlap előrébb kerüljön a keresőkben, de pozitív üzenetet küld a célközönségnek is. Az ügyfelek észre fogják venni, ha a legutóbbi blogbejegyzés például már egy éve publikálódott és azt az érzést kelti majd a közönségben, hogy a cég nem tesz meg mindent az elkötelezettségük és hűségük elnyeréséért.
A tartalommarketing ezt a negatív képet gátolja meg: bizalmat és szakértői státuszt épít a fogyasztókban, emellett szórakoztatja őket, miközben a közönség érdeklődésének megfelelő információkat is biztosítják. Az emberek elolvassák vagy megnézik az adott blogbejegyzést vagy videós tartalmat, megosztják és tovább ajánlják őket, ami növeli a márkaismertséget, adott esetben pedig a vásárlásokat vagy hírlevél-feliratkozásokat is.
Az e-mail marketing a digitális marketing egyik legrégebbi és legmegbízhatóbb formája. Vannak, akik azt gondolják, hogy elavult vagy nem hatékony a közösségi média és az azonnali üzenetküldés korszakában.
Az e-mail marketing azonban továbbra is az egyik legerősebb és legjövedelmezőbb online marketingcsatorna, mivel lehetővé teszi, hogy közvetlenül és személyesen kommunikáljunk, bizalmat és lojalitást építsünk ki, emellett ösztönözhetjük a cselekvést és a konverziót.
Az e-mail marketing nem elavult, hanem egy sokoldalú és alkalmazkodó médium, amely könnyedén integrálható más digitális marketing csatornákba és stratégiákba. Az AI segítségével pedig a teljesítménye is optimalizálható, míg az e-mail-címlista-vásárlás segítségével a listaépítés is sokkal gyorsabbá tehető.
Ma már rengeteg népszerű közösségi média platform áll a vállalkozások rendelkezésre és számos módja van a jelenlegi, illetve a potenciális ügyfelekkel való kapcsolatfelvételnek. Legyen szó Facebookról, TikTokról, Snapchatről vagy Instagramról, mindegyik platform szélesebb közönséghez nyújt hozzáférést, és könnyedén megcélozhatjuk az ideális vásárlókat.
Amennyiben egy érdeklődő nem találja meg a keresett céget egy közösségi oldalon, akkor a vállalkozás lemarad egy potenciális ügyfélről. Nagyon ritka, ha ugyanaz a fogyasztó több platformon is megpróbálja megkeresni a márkát, amire kíváncsi, ha korábban kudarcot vallott például a Facebookon.
Ilyen esetekben a vállalkozás által nyújtott vásárlói élmény csorbát szenved. Ajánlott tehát a célközönség megismerése és alapos feltérképezése után kiválasztani azt a 2-3 közösségi média platformot, amin a cég biztonságosan jelen lehet és ahová rendszeresen képes lesz friss tartalmat gyártani, illetve fenntartani az interakciót a követőkkel.
Manapság a vállalatok minden eddiginél jobban személyre szabhatják tartalmukat olyan módon, ahogyan azt soha nem is gondolták volna. A weboldal- és kampányelemzések során, a hírlevélszoftverből és a közösségimédia-platformokról is rengeteg adatot kapunk a különböző analizálást támogató eszközöknek köszönhetően.
A PPC-hirdetéseket például már úgy lehet létrehozni, hogy egy nagyon konkrét fogyasztót vonzanak. A megfelelő eszközökkel és szoftverekkel a hirdetések úgy módosíthatók, hogy azok relevánsnak tűnjenek a fogadó személy számára, mintha személyesen őt szólítanánk meg az értékajánlat vagy az üzenet által.
Ezen felül a történetmesélés továbbra is él és virul. Minden márkának van története, a vállalkozók és marketingesek felelőssége pedig az, hogy ezt a történetet a megfelelő platformon, a megfelelő körítéssel meséljék el. Így kombinálhatjuk a márkaépítést és az értékesítést az online marketing segítéségével.
A SEO, vagyis keresőoptimalizálás korántsem halt meg és most fontosabb, mint valaha. A több mint egymilliárd weboldal és az emberi ésszel felfoghatatlan mennyiségű tartalom miatt kritikus fontosságú egy jó SEO-kampány.
A keresőoptimalizálás ugyanis lehetővé teszi, hogy a megfelelő stratégiával a weboldalra vonzzuk az ügyfeleket. Szerencsére folyamatosan fejlődnek a keresőmotorok algoritmusai is, így egyre inkább képesek arra, hogy az értékes tartalmakat helyezzék el a legkiválóbb pozíciókba a keresések lefuttatása alatt. Ráadásul a SEO és a kivételesen jó minőségű tartalom kombinációja magasabb organikus elérést eredményez.
Ha egy versenytárs nincs fent egyetlen online vagy közösségi platformon sem, az egyszerűen azt jelenti, hogy egy lépéssel előttük járunk. Csak azért, mert a versenytársak nem teszik meg a szükséges lépéseket, hogy relevánsak maradjanak, még nem jelenti azt, hogy nekünk is ugyanazt a hibát kell elkövetnünk. Az online marketingtevékenység hiánya ugyanis majdhogynem az ügyfélvesztés szinonimája. Elég csak belegondolni a potenciálisan elérhető ügyfelek számára és az általuk generált bevételre.
A termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos vásárlói aggályokat mindenképpen meg kell vizsgálni. Amennyiben jogos a kritika, meg kell keresni azokat a lehetőségeket, amelyekkel javítani lehet a terméken/szolgáltatáson vagy akár a kiszolgálás folyamatán, majd kommunikálni kell az eredményeket a vásárlók felé is. Egyébként az, hogy nem töröljük le vagy rejtjük el a negatív kritikát és elismerjük, ha hibáztunk, illetve erőfeszítéseket teszünk annak kezelésére, az az ügyfelekben is bizalmat épít.
Ha időt szánunk arra, hogy válaszoljunk az ügyfeleknek még a negatív megjegyzésekre is, az pozitív megítélést eredményezhet a vállalat hírnevében. Amennyiben viszont figyelmen kívül hagyjuk, beindul a negatív szájmarketing, ami mind a céget, mind a termékeit hátrányosan fogja érinteni.
Ahogy a fenti listából is látható rengeteg online marketing mítosz létezik és idővel csak bővülni fog a lista. Azonban fontos, hogy higgadtan mérlegeljük őket és ne dőljünk be a leghangosabban vagy a legtöbbet hangoztatott mítosznak sem, hacsak nem látunk mellettünk az állításokat bizonyító adatokat.
Természetes, hogy az online marketing rohamtempójú változása a mesterséges intelligenciával kiegészítve ijesztő lehet egy cég számára. Azonban a megfelelő online marketing stratégiával biztosíthatjuk az ügyfélkör bővülését és a bevétel növekedését, ismertebbé tehetjük a márkát és olyan szakértői státuszt építhetünk fel, amire a konkurencia is elismerően csettintene. Ehhez pedig akár az olyan régi online marketing eszközöket is felhasználhatjuk, mint a SEO és e-mail marketing, valamint a tartalommarketing, amiket már sokan temetnének, az eredményeik ellenére.