RETRO RÁDIÓ

Mit gondolnak a gyermekek a pénzről? (x)

PR cikk
Szerző
PR cikk
Létrehozva2025. 12. 04. 08:15
Frissítve2025. 12. 04. 08:30

A gyermekek sokszor már egészen kis korukban is felteszik a kérdést: mi az a pénz? Elkezdik megérteni az összetett és sokszor ellentmondásos jelentését, majd életük egyre több részében ismerik fel a jelentőségét. Ahogy cseperednek, úgy változnak a pénzügyi kérdéseik és dilemmáik is.

Szülőként fontos megérteni, hogy az egyes életszakaszokban milyen kihívásokkal találkozik, és hogyan látja a gyermek a pénzt. Kicsi korban leginkább csak a család van hatással a gyermekekre, majd egyre nagyobb szerepe lesz a külső tényezőknek. Például a kortársnyomásnak, azaz az iskolatársaik, barátaik példájának és befolyásának.

Fotó: otpbank.hu

A piciknél az első kihívás gyakran a karácsonyi vagy születésnapi ajándékok köré épül. Sok család költségvetése vagy értékrendje nem engedi meg, hogy a gyermek által kívánt ajándékokat megvásárolják. Karácsonykor ezért különösen fontos a gyermekekkel az ünnepek és az ajándékok érzelmi jelentőségéről és értékéről is beszélni. Hiszen az ajándék nemcsak egy tárgy, hanem a szeretet és a figyelem egy kifejezőeszköze is.

Iskoláskorban sokszor felmerülő dilemma lehet a zsebpénz. Bár a gyermekek bizonyos helyzetekben vagy esetekben önállóan rendelkeznek a pénzük felett, segíteni és tanítani kell őket arra, hogyan érdemes használni a pénzüket. Egy kisiskolás még nem feltétlenül tudja felmérni a különböző dolgok értékét, azonban az ő szintjén már lehet vele beszélni arról, hogy a pénz nem mindig áll rendelkezésre. Ebben a korban a gyerekek már megértik, hogy bizonyos dolgokra várniuk kell és ők is gyűjtögethetnek valamire, amit szeretnének.

A tizenévesek pénzügyi dilemmái már összetettebbek lehetnek. Akár a nyári munkáért kapják az első fizetésüket bankszámlára, vagy a ballagásra, születésnapra kapott pénzösszegről van szó, a pénzzel kapcsolatos döntéseik kezdenek egyre nagyobb horderejűek lenni. A tinédzserek számára már egyértelműek az anyagi helyzetbeli különbségek, jó eséllyel tudják, hogy mit engedhetnek meg maguknak és mit nem, és erősödik a kortársnyomás is. Ebben a korban érdemes őket bevezetni a hosszú távú célok kitűzése és a pénzügyi tervezés világába.

Szél Dávid, pszichológus, író

Gyerekkorban, főleg felső tagozattól kezdődően egyre erősebb a kortársak felé nyitás, a fiatalok önmagukról alkotott képét pedig erősen meghatározza a külső. Mindkettő azzal a következménnyel jár, járhat, hogy a kiskamaszoknak is egyre fontosabb ügy lesz a pénz. Mi mennyibe kerül, miért lehet a másiknak menő ruhája, neki nem, miért mehetnek mások távoli országokba nyaralni, miközben ő még nem is volt külföldön. Az online térben az összehasonlítási bázis szélesebb, mint valaha.

Jó eséllyel az ezzel kapcsolatos konfliktusok megspórolhatatlanok, de nézeteltérések, nehézségek minden kapcsolatban vannak, ez természetes. A kérdés inkább az, hogy van-e a szülőknek legalább valamennyire egységes, átlátható és fenntartható, a pénzügyekkel kapcsolatos értékrendje, ami a gyerek számára is érthető és biztonságos. Lehet szomorú egy gyerek azért, mert nem fér bele a családi költségvetésbe az az ajándék, amire nagyon vágyik, lehet, hogy a szülők is szomorúak emiatt, de attól még örömet szerezni lehet egymásnak karácsonykor. Csak nem biztos, hogy tárgyi ajándékkal. Ehhez azonban fontos az ajándékozás és a karácsony jó keretezése. „Most ez egy nehezebb év volt, láttad, hogy mennyire oda kellett év közben is figyelni arra, hogy mire költünk, szóval most egy kicsit kisebb karácsony lesz. Lesz ajándék, finomakat fogunk enni, találkozni fogunk a rég nem látott rokonainkkal, jól fogjuk magunkat érezni, de nem a drága ajándékok miatt.”

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.