RETRO RÁDIÓ

Az Otthon Start programot támadja a Tisza Párt

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 10. 29. 07:57
Frissítve2025. 10. 30. 11:58

Fáj nekik a 3 %-os hitel.

Megdöbbentő támadást indított a Tisza Párt két tanácsadója a fix 3 százalékos hitel ellen. Surányi György és Bod Péter Ákos szerint nem jó, hogy az embereknek nem kell viselniük a kamatok, az infláció és a forint árfolyama jelentette kockázatokat, hanem helyettük az állam-és a bankok-vállalja magára. Vagyis pont azt a rendszert akarják újra bevezetni a hitelezésben, mint ami a devizahiteleknél az emberek elszegényedéséhez vezetett - írja az ellenpont.hu.

A tiszás közgazdászok támadják a fix 3 százalékos hitelt

Éles támadást indítottak a fix 3 százalékos hitel (az Otthon Start program) ellen a Tisza párti közgazdászok. 

Surányi György, korábbi jegybankelnök, és jelenlegi Tisza-tanácsadó megdöbbentő módon azt kritizálta, hogy a hiteligénylőknek nem kell viselniük az árfolyamkockázatot, hanem végig kiszámítható, egyenletes törlesztőrészletet fizethetnek. Mint fogalmazott,

"fix kamatozású hitelről beszélünk, ez azt jelenti, hogy 25 évig valaki fogja fizetni azt a kockázatot, ami a fix kamatból ered."

Ez a valaki az állam, Surányi tehát amellett érvel, hogy állam helyett az emberek fizessék az árfolyamkockázatot, ahogy az történt a devizahitelek idején is.

"Ez óriási teher a költségvetésnek"- tette hozzá Surányi, aki ezek szerint ezt a terhet a hiteligénylőkkel fizettetné meg.

De nem ő az egyetlen Tisza-környéki közgazdász és volt jegybankelnök, aki támadta a fix 3 százalékos hitelt. 
Bod Péter Ákos szintén az emberekre hárítaná át az árfolyamkockázatot, az szerinte egy inflációs hullám esetén ugyanis túl nagy terhet róna az államháztartásra. Hogy mi történne a családokkal ugyanebben az esetben, arról már nem tesz említést.

"Korosztályilag emlékszünk arra még, hogy volt "az OTP", felvettem az OTP-t a '80-as években, ígértem gyereket, fölvettem három százalékra az OTP-t, aztán jött a rendszerváltozás, jött az inflációs hullám, harminc százalékos árindex, és akkor ott volt a kormány, hogy a három százalék és a harminc százalék közötti részt ki kell tölteni az adófizetőknek. A rövid válasz tehát, hogy ki kapja a terhet? Hát a következő generáció"- vélekedett Bod Péter Ákos egy interjúban.

Bod Péter Ákos fenti kijelentése tulajdonképpen megegyezik a Tisza Párt másik tanácsadójának, Surányi Györgynek azzal a kritikájával, miszerint egy inflációs sokk esetén az államháztartásnak kihívást jelentene a fix kamat és a piaci kamatlábak közti különbség kitermelése.

Nem meglepő, hogy mindketten az inflációs sokkot emlegetik, mint kockázatot, hiszen nekik első kézből van tapasztalatuk ilyesmivel: emlékezetes, hogy éppen kettejük jegybankelnöksége alatt, a '90-es évek derekán tapasztalt történelmi inflációs sokkot Magyarország. 

De nemcsak ebben hasonlít a két tiszás tanácsadó, hanem abban is, hogy a fix kamatozású lakossági hitelek helyett inkább a lakosságot megnyomorító devizahitelekben, pontoabban azok módszertanában hisznek. És abban, hogy ezeknek kockázatát a lakosságnak kell viselnie.

Szerintük az emberekkel volt a baj, nem a bankokkal és a Gyurcsány-kormánnyal

Miközben a fix kamatozású hiteleket támadta a két tiszás tanácsadó, a devizahitelezéssel kapcsolatban nem voltak ilyen kritikusok. De először nézzük meg, hogy mi volt a probléma a devizahitelekkel:

A devizahitelezés legsúlyosabb bűne, hogy a hitelfelvevők devizakockázatot vállaltak, miközben nem minden esetben kaptak megfelelő tájékoztatást az árfolyam-ingadozás hosszú távú hatásairól. Amikor a 2008-as válság és a Gyurcsány-kormány hazug gazdaságpolitikája miatt a forint gyengülése bekövetkezett, sok háztartás törlesztőrészlete drámai módon megugrott, ami fizetési nehézségekhez vezettt háztartások ezreinél. A forint leértékelődésével párhuzamosan megugró törlesztőrészletek adósságspirálba hajszolták az embereket, ami makrogazdasági szinten a fogyasztás drasztikus bezuhanásával, így a költségvetési bevételek jelentős csökkenésével járt. Ennek következtében az államadósság is gyors ütemben emelkedett. A megoldást a kormányváltást követően, 2011-ben az Orbán-kormány hozta el, először árfolyamkorlátot vezettek be, majd 2014-ben a hiteleket forintosították, és kilakoltatási moratóriumot rendeltek el.

Surányi György szerint a politikai döntéshozók a devizahitelezés időszakában "olcsó, gyors növekedést" akartak, a bankok pedig kihasználták a mesterségesen gyenge forintot és az alacsony külföldi kamatokat. Egy a devizahitelezésről szóló cikkében megjegyezte ugyan, hogy a lakosság devizában való eladósítása egy "gazdaságpolitikai tévedés" volt (hiszen részben ebbe bele is bukott a baloldali kormány), de a kormányváltás utáni elszámoltatási lépésekről is kritikus véleményt fogalmazott meg:

"A kormány igazságtalanul a bankokat teszi egyedül felelőssé a kialakult helyzetért, és mintegy ezermilliárd forinttal terhet jelent számukra"-fogalmazott.

Surányi György és Gyurcsány Ferenc

Surányi szerint a megoldás kulcsa a felelősség megosztásában és a tanulságok levonásában rejlik: 

"Sem a bank, sem a hitelfelvevő nem láthatja előre a devizapiac hullámzását, ezért mindkét oldalnak óvatosabban kellett volna eljárnia."

Bod Péter Ákos ennél is egyértelműbben állt ki a devizahitelezés mellett.

"Talán mégsem a devizahitellel volt a baj"- írja Bod Péter Ákos.

A Világgazdaság hasábjain megjelent írásában úgy fogalmazott:

"Talán mégsem a devizahitellel volt a baj, hanem azzal, ahogyan a devizahitellel bántak a felelősséget ma sem vállaló szereplők." Ezek lennének a hiteligénylő egyszerű emberek (a szerk.).

Bod szerint a konstrukció önmagában nem volt ördögtől való, hiszen a devizában történő megtakarítás "államilag engedélyezett és ösztönzött" volt, miközben a hitelfelvevőket utólag ügyefogyottnak állítják be:

"Ha megtakarítóként államilag engedélyezett az árfolyamkockázat vállalása, akkor – alkalmas ügyfélkörben – a hitelfelvevőt sem kell ügyefogyottnak nézni."

Bod Péter Ákos 

A közgazdász szerint a fő probléma az volt, hogy a szabályozói és politikai környezet nem készült fel az árfolyam-ingadozások kockázataira. "A forint mesterségesen felülértékelt volt, a kamatok alacsonyak, a bankok pedig évekig úgy viselkedtek, mintha az árfolyamkockázat nem is létezne" – írta.

Mindebből világosan látszik, hogy a Tisza két tanácsadója szívesebben látná a devizahitelezés feltámasztását, mint a lakosságot támogató olcsó kormányzatilag támogatott hitelek sorát. Ebből következően valószínűsíthető, hogy a Tisza kormányzati tervei között a Fix 3 százalékos hitel megszüntetése szerepel.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.