
Akciós trükk: így manipulálnak a boltok a sárga matricával
Az agyunk mindössze 13 ezredmásodperc alatt dolgozza fel a vizuális ingereket, vagyis mire észreveszed a sárga címkét, az agyad már eldöntötte: ez kell neked!
Te is azonnal közelebb mész a polcokhoz, ha meglátsz egy sárga matricát a szupermarketben? Nem vagy egyedül! A leárazott termékek sora az egyik legzsúfoltabb hely az üzletekben, de kevesen tudják, miért sárga minden egyes akciós címke, és mi köze ennek ahhoz, hogy többet költesz, mint tervezted!

A válasz: pszichológia! Jack Bird, egy marketingügynökség szakértője szerint a sárga szín a legfeltűnőbb az emberi szem számára, főleg, ha kontrasztos betűkkel vagy háttérrel kombinálják. Ezt nemcsak feltűnőnek érzékeljük, de konkrétan "üvölti az agynak", hogy "nézd meg most, azonnal"! Ráadásul a sárga a cselekvés színe is, ami sürgetést közvetít: „Ez az ajánlat nem tart sokáig!” – így ösztönösen megvásárolod a terméket, még akkor is, ha igazából nincs is szükséged rá.
És ez még nem minden! A Sun által idézett kutatások szerint az agyunk mindössze 13 ezredmásodperc alatt dolgozza fel a vizuális ingereket, vagyis mire észreveszed a sárga címkét, az agyad már eldöntötte: kell ez neked! Ez sokkal hatékonyabb, mint egy egyszerűen kiírt akciós ár.
A sárga matricák nemcsak a vevők figyelmét ragadják meg, hanem a dolgozóknak is segítenek. Könnyen felhelyezhetőek, jól láthatók, és a pénztárosok is gyorsan felismerik őket.
Nem véletlen, hogy már 1993 óta használják – először a Sainsbury’s bolthálózatnál vezették be, de ma már mindenhol ott vannak. A sárga matricás akcióknak komplett online rajongótábora is kialakult.
A brit a Tesco nemrég új szintre emelte az akciós őrületet: a „21:30 után ingyen” matricáikkal garantáltan több vásárlót csábítanak majd be az esti órákban. A sárga tehát nem csak egy szín – hanem egy trükk, amitől önkéntelenül is kinyitod a pénztárcád!






