kulcsár edina
Akár hárommillió forintnyi euro-támogatást kaphatnak a környezetszennyezõ Euro 1-4 besorolású dízelautóikat új, korszerû modellekre lecserélõ németek. S mi a helyzet nálunk?
A németországi Nemzeti Dízelcsúcson számos cég bejelentette: támogatja a hatmillió elavult dízeljárgány számának csökkentését. De vajon mikor kapnak pénzt a hasonló dízelautók magyar tulajdonosai?
Hetedik helyen áll a lehetséges rákkeltő anyagok listáján a dízel kipufogógáz az ENSZ rákkutató szervezete szerint. A valós veszély miatti jogos aggodalomra pedig még rátesz egy lapáttal a két éve kirobbant dízelbotrány.
Az egész a BMW-nél kezdődött, ahol kiderült, sokkal nagyobb a dízelautók káros anyag kibocsátása, mint amennyit a hivatalos statisztikákban feltüntettek. Majd robbant a Volkswagen-botrány, legutóbb pedig a Porschénél állt a bál: kiszivárgott ugyanis, hogy az ügy kapcsán a német közlekedési hatóság is vastagon benne volt a hazudozásban. A Bild német napilap cikke szerint
a helyi közúti közlekedési hatóság (KBA) több mint egy éve tudott a Porsche károsanyag-kibocsátással kapcsolatos trükközéséről, ám az autóipari lobbi nyomására kozmetikázták a jelentésüket.
A sorozatos botrányok arra sarkallták az érintetteket, hogy tárgyalják meg, miként lehet javítani a kialakult helyzeten.
A Németországban tartott Nemzeti Dízelcsúcson résztvevő autógyártók érintettjei vállalták, hogy a forgalomban lévő több mint ötmillió kocsi szoftverfrissítésének költségeit állják, ám a jelentősebb, és azzal együtt jóval drágább hardveres fejlesztések terhét nem hajlandóak átvállalni.
Ugyanakkor több cég is hajlandó arra, hogy akár 10 ezer eurós, azaz 3 millió forintos környezetvédelmi prémiummal támogassa azokat, akik Euro 1-4 besorolású dízelautóikat új, korszerű modellre cserélik.
A Bild összesítése szerint a Toyota és a BMW 2 ezer, a Renault 2-7 ezer, a Ford akár 8 ezer, a Volkswagen 2-10 ezer euró között nyújt környezetvédelmi támogatást, sőt, utóbbi a Toyotával és a Mercedesszel együtt a használt környezetszennyező autókért is extra pénzt fizet Németországban. A kinti példák alapján megkerestük a német akcióban részt vevő cégek magyarországi képviseleteit, hogy megtudjuk: Magyarországon - ahol 3 millió 360 ezer autó fut, és ebből 600 ezer dízel -, mikortól és milyen feltételekkel kaphatnak a fentihez hasonló kedvezményeket a dízelautó tulajdonosok?
Hogy mit mondanak a nagy autógyártók magyarországi képviselői, s mely országokban kaphatnak még támogatást a régi dízelek cseréjére? A csütörtöki %Ripost%-ból kiderül.