tóth gabi
Sokak esetében nemcsak a családról és a szeretetről szól a karácsony, hanem egy kisebb anyagi csődről is, ugyanis ilyenkor hajlamosak vagyunk túlköltekezni. Ami a legtöbb esetben abból adódik, hogy a pénzkezelésünk rémes.
A mondás úgy tartja, hogy öreg fát már nem lehet átültetni, és ez az emberi gondolkodás legtöbb aspektusára igaz. Nem lesz új kedvenc színünk, nem kezdjük balra keverni a kávét, és a pénzköltési szokásaink sem változnak meg. Hiába élünk gazdaságilag terhelt időszakot a koronavírus-járvány miatt, karácsony közeledtével a legtöbb ember ugyanúgy gondolkodás nélkül szórja a pénzt ajándékokra, mintha nem lenne holnap. Az utólagos következményekkel, mint a kevesebb konyhapénzzel, vagy egy személyi kölcsön okozta eladósodással sokan nem törődnek, pedig nem ártana jobban átgondolni minden költést előre, és nem utólag jajgatni.
Szerencsére a fiatalabb generációk már egyre nagyobb segítséget kapnak abban, hogy ők ne lépjenek abba a folyóba, amibe a szüleik, nagyszüleik rendszeresen. A pénzügyi tudatosságot már gyerekkorban ki kell alakítani, mert később már esélytelen a változtatás ezen a téren. A Pénziránytű Alapítvány ezért is dolgozik azon évek óta, hogy minél több középiskolást és általános iskolást ismertessen meg a pénzügyi alapismeretekkel. A pénzügyi tanórákon résztvevő fiatalok visszajelzései alapján kijelenthető, hogy nemcsak nagy szükségük van az ilyen ismeretekre, de igénylik is.
De miután fiatalokról van szó, sokuk figyelmét nem lehet lekötni egy tantermi órával, legyen akármennyire hasznos vagy érdekes a téma. Az elmúlt években a tinik a legtöbb időt a közösségi oldalakon töltik el, és főleg a videós tartalmakat keresik. Ennek a trendnek a nagy nyertese a TikTok, ami a világ egyik legdinamikusabban fejlődő brandje, a 4,8 milliárd internethasználó közel 21 százaléka fent van a TikTokon is. A regisztráltak több mint háromnegyede 19 év alatti fiatal, vagyis, ha valamit el akarunk érni a tinédzsereknél, akkor a TikTokon jelen kell lenni. A nagyjából másfél millióra tehető hazai tiktokerek szinte egésze szintén az iskolás korosztályból kerül ki, így van értelme a pénzügyi ismereteket és hasznos pénzkezelési ötleteket ott is terjeszteni. A Pénzbook például pontosan ezért jött létre, fiatalok fiataloknak beszélnek a pénzügyekről, vicces, informatív, befogadható formában. Remélhetőleg egyre több ilyen projekt lesz.