tóth gabi
Az időjárás most már végérvényesen télire fordult. A hideg miatt sokan beindítják a fűtést az autókban, ami rendszeresen ahhoz vezet, hogy bepárásodnak az ablakok. Mit lehet ez ellen tenni?
Az esős, havas, hideg időben az egyik jellegzetes autóvezetői élmény, hogy a kocsi ablakfelületein pára csapódik le. Ahhoz, hogy biztonságosan lehessen közlekedni, a párától meg kell szabadulni, de hogyan? Íme a szakértők tanácsa!
Az ok egyszerű: nagyobb a levegő páratartalma az utastérben is, mint kint, ezért megindul a páralecsapódás a belső levegőnél általában hűvösebb üvegfelületekre. Ehhez az kell, hogy a csípős reggeleken bekapcsolják az autós fűtést, de az utastérben ülők is termelhetnek annyi hőt, hogy melegebb legyen bent, mint kint. És ennyi már elég is a páralecsapódáshoz az üvegfelületeken, ami a kocsi beindítását követően még jó sokáig hideg marad.
Mert akadályozza a kilátást, így ez egy igen balesetveszélyes jelenség. A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK OBB) ezért azt tanácsolja, hogy ha makacs a pára, akkor inkább álljunk félre, várjuk meg, amíg bemelegszik a motor és hatékony a párátlanítás. Ha pedig szokatlanul erős a párásodás jelensége, akkor vizsgáljuk át az autót, vagy ellenőriztessük szerelővel, hogy beázik-e valahol, mert a durva, makacs párásodás erre utalhat.
A párátlanításra több jó lehetősége is van a sofőröknek. Egyrészt fontos a megfelelő szellőzés biztosítása, ezért nem lehet zárt helyzetben a belső levegőkeringetés. Másrészt fontos az üvegfelületek mielőbbi felmelegítése a fűtőszálak bekapcsolásával, illetve a meleg légáram üvegfelületekre fúvatásával. Akinek van légkondicionálója, kapcsolja be azt is, ilyenkor nem a hűtés a lényeg, hanem hogy a hideg hőcserélőn lecsapódik a levegő páratartalma, az utastérbe így száraz levegő jut, ami felgyorsítja a párásodás megszűnését. Fontos megjegyezni, hogy a fűtőradiátor a klíma hőcserélője után jön, tehát a levegő ettől ugyanúgy felfűthető lesz.
Amikor a kocsi is hideg még, a motor sem ad még elég meleget, esetleg az utastér beázik, vagy sokan ültek be nedves ruhába, esernyőkkel, több mint valószínű, hogy törölgetni kell az üvegfelületeket. Erre a legalkalmasabb a szarvasbőr. A rongyokkal, zsepivel és tenyérrel történő törölgetésnek az a hátránya, hogy maszatolnak, vagyis elkenik az üvegen alig látható zsír és koszréteget, ami ugyanúgy nehezíti a kilátást -főleg sötétbe-, mint maga a pára. Ennek elkerülése érdekében a napi használatban lévő autók üvegfelületeit legalább kéthetente belülről is takarítsuk ki zsírtalanító hatású üvegtisztítóval, mert kosz és zsír nélkül a párátlanítás is hatékonyabb.
Lehet kapni háztartási használatra való párásodás gátló vegyszereket, ezekkel megelőzhető, illetve késleltethető a páraréteg kialakulása a belső üvegfelületeken. Ezek az anyagok egy belső filmréteget hoznak létre, ez gátolja a párafüggöny kialakulását. Valamelyest a fóliázott üvegfelületek is kevésbé hajlamosak a párásodásra, mert a műanyag fólia gyorsabban melegedik, mint az üveg, nem olyan durva a párakiválás rajtuk. Emellett a szőnyegeken sem árt szövetről gumira cserélni télen, mert ezekről egyszerűbb az utastérbe behordott nedvességet eltüntetni, ami egyébként ugyanúgy intenzív párásodáshoz vezet, akárcsak a vizes ruházat.