RETRO RÁDIÓ

Mire jó és hol lehet beszerezni egy jövedelemigazolást?

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2023. 05. 08. 08:00
Frissítve2023. 05. 08. 11:22

Támogatások igénybevételéhez, de akár albérletkeresés közben is szükség lehet erre az iratra. Mikor lehet még szükségünk jövedelemigazolásra és hol tudjuk beszerezni a leggyorsabban?

A hitelfelvétel is azok közé az ügyek közé tartozik, amikor szükségünk lesz jövedelemigazolásra vagy más néven keresetkimutatásra. Ilyen papírt kérhetünk a munkáltatónktól és a Nemzeti Adó és Vámhivataltól (NAV) is. Nem mindegy azonban, hogy mikor melyikhez fordulunk.

nyugdíj,nyugdíjas,igazolvány,igazolás
Mikor lehet még szükségünk jövedelemigazolásra? Fotó: Shutterstock

Mikor lehet szükségünk jövedelemigazolásra?

Kérheti a szülőktől például az iskola, ha valamilyen szociális alapon járó támogatást szeretne igénybe venni. Kérik a gyermekétkeztetési támogatás megállapításához is, az anyasági támogatások igénylésekor vagy egyéb szociális és gyermekvédelmi támogatások igénylésekor. A legtöbb bank hitelfelvételkor is kéri, az egyetemek és főiskolák pedig az ösztöndíj megállapításához vagy a kollégiumi szoba kiutalását megelőzően. Szükség lehet még rá egy peres eljárásban, ha kérvényezni szeretnénk a költségmentességet, de a leendő főbérlő is kérhet ilyen papírt (de meg nem tarthatja!), hogy lássa, fizetni tudjuk-e majd a bérleti díjat.

 A jövedelemigazolás igénylése illetékmentes, vagyis ingyenes.

 

A munkáltató által kiállított jövedelemigazolásról

Régebben kötelező volt a munkaviszony megszűnésekor kiállítania a munkáltatónak egy keresetkimutatás, de ma már az adminisztrációs teher csökkentése jogcímén csak akkor adnak jövedelemigazolást a munkáltatók, ha a dolgozó kéri. Az igazolás tartalmazza az elmúlt évben a munkáltatótól kapott adóköteles összegeket (fizetés) és az adókedvezményeket is (például családi adókedvezmény). Az igazolásnak az elmúlt évben kifizetett bruttó és nettó béren kívül tartalmaznia kell a munkáltató adatait, a munkavállaló adatait és a munkabért érintő levonásokat is. Viszont nem tartalmazza a máshonnan szerzett jövedelmeket. Az igazolás akár három hónap munkaviszony után is kérhető.

A NAV által kiállított jövedelemigazolásról

A NAV-tól kérhető igazolásoknak három típusa van: adóigazolás (általános, nemleges), jövedelemigazolás és illetőségigazolás. Mindhárom igazolástípus jellemzője, hogy az adózó kérelmére állítják ki a nyilvántartásukban szereplő adatok alapján, a kiállítás napjának megfelelő adatokkal. Fontos tudni, hogy a hatóság három hónapos munkaviszonyról - tört évről - nem ad ki igazolást, csak teljes adóévről és azt is kizárólag magyar nyelven.

NAV,ügyfélkapu, adóbevallás, szja, ügyintézés
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Főként banki hitelhez kell a NAV-tól kérni a jövedelemigazolást

A banki hitelfelvételhez eddig is elengedhetetlen volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiállított jövedelemigazolás, viszont korábban csak személyesen a NAV ügyfélszolgálatain, postán vagy elektronikusan az „IGAZOL” nyomtatvány ügyfélkapus benyújtásával lehetett kérni ilyen papírt. Az újításoknak köszönhetően azonban ma már online is igényelhető ilyen igazolás-olvasható a NAV tájékoztatójában.

 

Hogyan kérhetünk a NAV-tól jövedelemigazolást?

  • Elektronikusan az IGAZOL-nyomtatványon az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programmal kitöltve és elektronikusan benyújtva.
  • Telefonon a NAV Infóvonalán a 1819-es számon - az egyedi ügyintézéshez ügyfélazonosító szám szükséges!
  • Postán az IGAZOL-nyomtatványon az ÁNYK-ban kitöltve, majd nyomtatás után aláírva és postázva.
  • Személyesen a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán.

A kérelemben szerepelnie kell, hogy mi az igazolás felhasználásának célja, vagyis a jogcím, és hogy az adózó mely szerv eljárásában fogja azt felhasználni.

 

Mi a különbség a keresetkimutatás és a jövedelemigazolás között? 

A keresetkimutatás és a jövedelemigazolás között az a különbség, hogy utóbbi egy egész adóévet fed le, az előbbi viszont a havonta a NAV-hoz lejelentett legfrissebb adatok alapján készül. Egészen pontosan az igénylést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatait tartalmazza. A keresetkimutatás pár kattintással beszerezhető és ha az igénylő az adatokat rendben találja, a NAV eljuttatja a banknak, ahonnan a hitelt készülünk felvenni. Az igazolást az eBEV-portálon keresztül lehet igényelni és nem kell hozzá semmilyen külön kitöltőprogramot vagy alkalmazást, nyomtatványt letölteni, az egész folyamat végigvihető online, bármilyen okos-eszközön. Mindössze egy ügyfélkapus regisztrációra van hozzá szükség.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.