Létrehozva: 2023.05.08.
Módosítva: 2023.05.08.

Mire jó és hol lehet beszerezni egy jövedelemigazolást?

Támogatások igénybevételéhez, de akár albérletkeresés közben is szükség lehet erre az iratra. Mikor lehet még szükségünk jövedelemigazolásra és hol tudjuk beszerezni a leggyorsabban?

A hitelfelvétel is azok közé az ügyek közé tartozik, amikor szükségünk lesz jövedelemigazolásra vagy más néven keresetkimutatásra. Ilyen papírt kérhetünk a munkáltatónktól és a Nemzeti Adó és Vámhivataltól (NAV) is. Nem mindegy azonban, hogy mikor melyikhez fordulunk.

nyugdíj,nyugdíjas,igazolvány,igazolás
Mikor lehet még szükségünk jövedelemigazolásra? Fotó: Shutterstock

Mikor lehet szükségünk jövedelemigazolásra?

Kérheti a szülőktől például az iskola, ha valamilyen szociális alapon járó támogatást szeretne igénybe venni. Kérik a gyermekétkeztetési támogatás megállapításához is, az anyasági támogatások igénylésekor vagy egyéb szociális és gyermekvédelmi támogatások igénylésekor. A legtöbb bank hitelfelvételkor is kéri, az egyetemek és főiskolák pedig az ösztöndíj megállapításához vagy a kollégiumi szoba kiutalását megelőzően. Szükség lehet még rá egy peres eljárásban, ha kérvényezni szeretnénk a költségmentességet, de a leendő főbérlő is kérhet ilyen papírt (de meg nem tarthatja!), hogy lássa, fizetni tudjuk-e majd a bérleti díjat.

 A jövedelemigazolás igénylése illetékmentes, vagyis ingyenes.

 

A munkáltató által kiállított jövedelemigazolásról

Régebben kötelező volt a munkaviszony megszűnésekor kiállítania a munkáltatónak egy keresetkimutatás, de ma már az adminisztrációs teher csökkentése jogcímén csak akkor adnak jövedelemigazolást a munkáltatók, ha a dolgozó kéri. Az igazolás tartalmazza az elmúlt évben a munkáltatótól kapott adóköteles összegeket (fizetés) és az adókedvezményeket is (például családi adókedvezmény). Az igazolásnak az elmúlt évben kifizetett bruttó és nettó béren kívül tartalmaznia kell a munkáltató adatait, a munkavállaló adatait és a munkabért érintő levonásokat is. Viszont nem tartalmazza a máshonnan szerzett jövedelmeket. Az igazolás akár három hónap munkaviszony után is kérhető.

A NAV által kiállított jövedelemigazolásról

A NAV-tól kérhető igazolásoknak három típusa van: adóigazolás (általános, nemleges), jövedelemigazolás és illetőségigazolás. Mindhárom igazolástípus jellemzője, hogy az adózó kérelmére állítják ki a nyilvántartásukban szereplő adatok alapján, a kiállítás napjának megfelelő adatokkal. Fontos tudni, hogy a hatóság három hónapos munkaviszonyról - tört évről - nem ad ki igazolást, csak teljes adóévről és azt is kizárólag magyar nyelven.

NAV,ügyfélkapu, adóbevallás, szja, ügyintézés
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Főként banki hitelhez kell a NAV-tól kérni a jövedelemigazolást

A banki hitelfelvételhez eddig is elengedhetetlen volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiállított jövedelemigazolás, viszont korábban csak személyesen a NAV ügyfélszolgálatain, postán vagy elektronikusan az „IGAZOL” nyomtatvány ügyfélkapus benyújtásával lehetett kérni ilyen papírt. Az újításoknak köszönhetően azonban ma már online is igényelhető ilyen igazolás-olvasható a NAV tájékoztatójában.

 

Hogyan kérhetünk a NAV-tól jövedelemigazolást?

  • Elektronikusan az IGAZOL-nyomtatványon az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programmal kitöltve és elektronikusan benyújtva.
  • Telefonon a NAV Infóvonalán a 1819-es számon - az egyedi ügyintézéshez ügyfélazonosító szám szükséges!
  • Postán az IGAZOL-nyomtatványon az ÁNYK-ban kitöltve, majd nyomtatás után aláírva és postázva.
  • Személyesen a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán.

A kérelemben szerepelnie kell, hogy mi az igazolás felhasználásának célja, vagyis a jogcím, és hogy az adózó mely szerv eljárásában fogja azt felhasználni.

 

Mi a különbség a keresetkimutatás és a jövedelemigazolás között? 

A keresetkimutatás és a jövedelemigazolás között az a különbség, hogy utóbbi egy egész adóévet fed le, az előbbi viszont a havonta a NAV-hoz lejelentett legfrissebb adatok alapján készül. Egészen pontosan az igénylést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatait tartalmazza. A keresetkimutatás pár kattintással beszerezhető és ha az igénylő az adatokat rendben találja, a NAV eljuttatja a banknak, ahonnan a hitelt készülünk felvenni. Az igazolást az eBEV-portálon keresztül lehet igényelni és nem kell hozzá semmilyen külön kitöltőprogramot vagy alkalmazást, nyomtatványt letölteni, az egész folyamat végigvihető online, bármilyen okos-eszközön. Mindössze egy ügyfélkapus regisztrációra van hozzá szükség.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek