kulcsár edina
Támogatások igénybevételéhez, de akár albérletkeresés közben is szükség lehet erre az iratra. Mikor lehet még szükségünk jövedelemigazolásra és hol tudjuk beszerezni a leggyorsabban?
A hitelfelvétel is azok közé az ügyek közé tartozik, amikor szükségünk lesz jövedelemigazolásra vagy más néven keresetkimutatásra. Ilyen papírt kérhetünk a munkáltatónktól és a Nemzeti Adó és Vámhivataltól (NAV) is. Nem mindegy azonban, hogy mikor melyikhez fordulunk.
Kérheti a szülőktől például az iskola, ha valamilyen szociális alapon járó támogatást szeretne igénybe venni. Kérik a gyermekétkeztetési támogatás megállapításához is, az anyasági támogatások igénylésekor vagy egyéb szociális és gyermekvédelmi támogatások igénylésekor. A legtöbb bank hitelfelvételkor is kéri, az egyetemek és főiskolák pedig az ösztöndíj megállapításához vagy a kollégiumi szoba kiutalását megelőzően. Szükség lehet még rá egy peres eljárásban, ha kérvényezni szeretnénk a költségmentességet, de a leendő főbérlő is kérhet ilyen papírt (de meg nem tarthatja!), hogy lássa, fizetni tudjuk-e majd a bérleti díjat.
A jövedelemigazolás igénylése illetékmentes, vagyis ingyenes.
Régebben kötelező volt a munkaviszony megszűnésekor kiállítania a munkáltatónak egy keresetkimutatás, de ma már az adminisztrációs teher csökkentése jogcímén csak akkor adnak jövedelemigazolást a munkáltatók, ha a dolgozó kéri. Az igazolás tartalmazza az elmúlt évben a munkáltatótól kapott adóköteles összegeket (fizetés) és az adókedvezményeket is (például családi adókedvezmény). Az igazolásnak az elmúlt évben kifizetett bruttó és nettó béren kívül tartalmaznia kell a munkáltató adatait, a munkavállaló adatait és a munkabért érintő levonásokat is. Viszont nem tartalmazza a máshonnan szerzett jövedelmeket. Az igazolás akár három hónap munkaviszony után is kérhető.
A NAV-tól kérhető igazolásoknak három típusa van: adóigazolás (általános, nemleges), jövedelemigazolás és illetőségigazolás. Mindhárom igazolástípus jellemzője, hogy az adózó kérelmére állítják ki a nyilvántartásukban szereplő adatok alapján, a kiállítás napjának megfelelő adatokkal. Fontos tudni, hogy a hatóság három hónapos munkaviszonyról - tört évről - nem ad ki igazolást, csak teljes adóévről és azt is kizárólag magyar nyelven.
A banki hitelfelvételhez eddig is elengedhetetlen volt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiállított jövedelemigazolás, viszont korábban csak személyesen a NAV ügyfélszolgálatain, postán vagy elektronikusan az „IGAZOL” nyomtatvány ügyfélkapus benyújtásával lehetett kérni ilyen papírt. Az újításoknak köszönhetően azonban ma már online is igényelhető ilyen igazolás-olvasható a NAV tájékoztatójában.
A kérelemben szerepelnie kell, hogy mi az igazolás felhasználásának célja, vagyis a jogcím, és hogy az adózó mely szerv eljárásában fogja azt felhasználni.
A keresetkimutatás és a jövedelemigazolás között az a különbség, hogy utóbbi egy egész adóévet fed le, az előbbi viszont a havonta a NAV-hoz lejelentett legfrissebb adatok alapján készül. Egészen pontosan az igénylést megelőző második hónap utolsó napjáig terjedő 12 hónap adatait tartalmazza. A keresetkimutatás pár kattintással beszerezhető és ha az igénylő az adatokat rendben találja, a NAV eljuttatja a banknak, ahonnan a hitelt készülünk felvenni. Az igazolást az eBEV-portálon keresztül lehet igényelni és nem kell hozzá semmilyen külön kitöltőprogramot vagy alkalmazást, nyomtatványt letölteni, az egész folyamat végigvihető online, bármilyen okos-eszközön. Mindössze egy ügyfélkapus regisztrációra van hozzá szükség.