tóth gabi
Az egyre melegedő idővel sokan veszik elő a bringájukat. Az első indulás előtt viszont nem árt néhány dolgot átnézni és beállítani a kerékpáron.
Nem csak motorosból lesz több mostanában az utakon, hanem egyre többen fognak kerékpárra ülni is. Ezeket a járműveket viszont ugyanúgy biztonságossá kell tenni indulás előtt, mint az autót vagy a motort. Mit érdemes átnézni az első indulás előtt a kerékpárokon? Íme a lista!
Az első tekerés előtt nem árt meggyőződni arról, hogy mennyire van menetkész állapotban a télre elrakott bringa. Fel kell-e fújni a kerekeket, repedezettek, öregek-e az gumiabroncsok, mennyire száraz a lánc? Az öreg, repedezett abroncsot ilyenkor érdemes újra cserélni, a száraz láncot megfelelő kenőanyaggal lekezelni, a kerekeket pedig a megfelelő nyomásra felfújni - hívja fel a figyelmet az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága. Továbbá le kell ellenőrizni, hogy rendesen fog-e a fék, nem keményedtek-e meg túlzottan a fékpofák, épek-e a fékbowdenek és nem nyúlt-e meg túlságosan a lánc. A lánc állapotát ellenőrizhetjük speciális nyúlásmérő eszközzel (nem egy túl drága mulatság), de egy közönséges tolómérőt 132 mm-re állítva is megfelel. Akinek ezekhez a műveletekhez nincs türelme, érzéke, ereje, szerszáma, helye, keressen fel egy szervizt. Ezt időben érdemes megtenni, mert hamar ilyenkor hamar túlzsúfolttá válnak a szolgáltatók.
Indulás előtt - főleg, ha fél évet pihent a kerékpár - végig kell váltani a fokozatokat, hogy kiderüljön, szépen lépked-e a lánc. Ha nem, akkor egy takarítás ráfér a mechanikára, rosszabb estben be kell állítani, állíttatni a váltót. A váltó karbantartása azért is fontos, mert visszahat a pedálra és ha a váltó a lánckerekek közé dobja a láncot, vagy épp két sebességet vált egy léptetésre, könnyen előfordulhat, hogy lecsúszik a lábunk a pedálról. Ezt pedig nagyon sok esetben az egyensúlyvesztés és esés követi, ezért nem érdemes kockáztatni. Ha műszakilag és felszereltségben minden rendben a kerékpár körül, akkor neki lehet indulni az útnak.
Érdemes feltűnő színű ruházatot viselni, az ORFK OBB pedig mindenkinek javasolja a kerékpáros bukósisak használatát is, mivel gyakori a kerékpáros eséseknél a fejsérülés. Kerékpáros kesztyű viselete is ajánlott: a spéci kesztyűk kényelmesek, biztosabb bennük a fogás, és a tenyérrészük megerősített, így eséskor védenek a horzsolásos sérülésektől.
Ami messziről egy kis úthibának látszik, könnyen idézhet elő esést, de az is veszélyes, ha az úthiba, vagy egy repedés miatt elrántjuk a kormányt. Ki kell ezeket az úthibákat kerülni, de nagyon figyelve a mögöttes forgalomra. Nagyon kell figyelni a síneken való áthajtásnál is, például villamospályák keresztezésénél: a villamossínt lehetőleg merőlegesen kell keresztezni. És ugyanez a helyzet az aszfalton folyamatosan futó repedésekkel is. Az úthibákon kívül a KRESZ-szabályokra is érdemes odafigyelni, mert azok a kerékpárosokra is vonatkoznak! Baleset esetén nem lehet arra hivatkozni, hogy nem voltunk tisztában a szabályokkal...