kulcsár edina
Az év bármely szakában kellemetlenséget okoz, ha az online rendelt termék nem érkezik meg. Mostanában meg pláne dühítő. Mit tehetünk ilyenkor?
A világ bármelyik webshopjából rendelhetünk csomagot Magyarországra, ha az vállalja a szállítást. Igen ám, de mi van akkor, ha nem érkezik meg az előre kifizetett csomag, vagy ha elromlik és vissza kell küldeni? Kihez fordulhatunk segítségért? A magyar fogyasztóvédelem a külföldi webshopokkal való zöld ágra vergődésben érdemes lehet az Európai Fogyasztói Központ (EFK) díjmentes közreműködését kérni.
A hazai online és csomagküldő értékesítés tavaly felülmúlta az ezermilliárd forintot. A webshopok havi forgalma a legutóbbi tizenegy hónapból hétben haladta meg a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot-olvasható a Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményében. A fogyasztók az interneten böngészve ráadásul könnyen köthetnek ki külföldi székhelyű webáruházakban, ahol a hazai kínálatban akár el sem érhető termékekre találhatnak rá. Ezért is fontos tisztában lenniük a határon túlról rendelés kockázataival, és ismerniük a probléma esetén rendelkezésre álló megoldásokat.
Az Európai Fogyasztói Központ 29 európai ország – az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia – vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást. A magyar EFK egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában jár el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szándékos megtévesztésekkel szemben, több ügyfelet szabadítottak ki az ún. előfizetői csapdákból. Telefonos és e-mailes elérhetőségeik a www.magyarefk.hu oldalon találhatók meg.
Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára elmondta: „A minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ 2021-ben már több mint kétezer ügyben adott tanácsot a belföldi és határon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban. Közreműködésüknek köszönhetően idén november közepéig 155 magyar vásárló kapott vissza összesen 6 millió forintot.