Létrehozva: 2021.03.02.

Sufnituning – Így autózunk mi?!

Hazánk járműparkja fokozatosan korosodik, de ez önmagában még nem indok arra, hogy miért találkozni életveszélyes állapotú járművekkel az utakon. A karbantartások, javítások elmaradása a műszaki állapot romlásához vezet, ami pedig a közúti közlekedés biztonságának csökkenését idézi elő. Az új cikksorozatunkban bemutatunk pár elrettentő példát, felhívjuk a figyelmet arra, hogy mik jöhetnek szembe!

A KRESZ világosan kimondja, hogy a gépjárművek műszaki állapotáért az üzembentartó és a járművet vezető személy a felelős, melyet a Kormány 595/2020. (XII. 17.) Korm. rendelete a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosításáról tartalmazza a büntetési tételeket az egyes műszaki hibákhoz.

A rendelet februárban már hatályos, így pénzbírság fenyeget minden veszélyes járművet vezetőt. Nem csak a közlekedésbiztonsági, hanem a károsanyagkibocsátás-csökkentő rendszerekben talált hiányosságokat és hibákat is szankcionálják.

Az sem véletlen, hogy a járműhonosítások előírásai szigorodtak, az idős vagy sok kilométert futott járműveken minden esetben el kell végezni a környezetvédelmi felülvizsgálatot, mielőtt magyar rendszámot kapnak.

A jól karbantartott járművekkel nincs probléma, viszont a műszaki hibás, törött járművek, melyek hazánkba érkeznek, kiszűrhetők.

Szintén gyakori probléma, hogy az import járművek piaci ára nincs összefüggésben a fenntartási költségekkel, így azok a prémium autók, amik új korukban 20 millió forint feletti összegbe kerültek, 15-20 évesen már ennek az összegnek töredékéért megvásárolhatók.

Amikor a karbantartásra/javításra kerül a sor, akkor mindig az autó új ára a mérvadó. Személyes véleményem szerint átlagosan az autó új árának 4-5%-át kell évente karbantartásra fordítani, az első időszakban 1-3%-kal, 10 év felett akár 7-10%-kal is számolhatunk. Nem véletlen vásárolható meg egy 25 milliós jármű 15 éves korában 2-4 millió forintért, és azon sem kell meglepődni, hogy egy lengőkar vagy légrugó százezer forintos nagyságrendet képvisel, míg egy fiatal, kisebb, szintén 2-4 millió forintos autó, aminek új ára 6-10 millió forint között volt, akár kevesebb, mint fele költségből javítható.

Autóvásárlás előtt érdemes ezeket a szempontokat is figyelembe venni, és a karbantartási költséget előre kalkulálni. Szintén segíthet egy előzetes átvizsgálás, amellyel a közeljövőben felmerülő költségek viszonylag pontosan becsülhetők.

Az autó „extralistájának” hossza is arányban van a javítási költségekkel. Egy LED-fényszóró, radar vagy sávelhagyásra figyelmeztető kamerarendszer egy apró kőfelverődéskor vagy minimális ráfutásos baleset esetén is gazdasági totálkárossá teheti a járművet, ezért a Casco-kötés is erősen ajánlott a jól felszerelt, újszerű járművek vásárlásakor.

Előre gondolkodjunk és tervezzünk, ne a problémák után fussunk.

 

Ez is érdekelhet

origo.hu

Borzalmas képeken az orosz-ukrán háború pusztítása

origo.hu

A lengyel külügyminiszter sokkolja a világot

borsonline.hu

Hét csillagjegy, akire nagy változások várnak májusban

magyarnemzet.hu

Liverpool: váratlan reggeli bejelentés, Szoboszlai fotója is a hírben + videó

ripost.hu

Házasság első látásra: Egy év után vajon együtt van Enikő és Peti?

ripost.hu

A kutatók elsápadtak attól, ami a Vörös bolygóról előkerült

astronet.hu

A Vénusz a Bikába lép, a Mars a Kosba: ez a nagy egymásra találások ideje

magyarnemzet.hu

Gyurcsányék kezén a Városháza: szürkezónás akcióval debütált a 2010 előtti baloldali kormányok megoldóembere

videa.hu

Alu paratha, a burgonyával töltött boldogságlepény -receptvideó ( hirdetés)

travelo.hu

A természet és a történelem csodája Horvátországban (hirdetés)

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek

MANI

Változás: új, fontos infók a gyógyszerek kiváltásáról

MANI

Már 3D-ben is megnézhetjük az orvosi leleteinket

MANI

Hol most a legolcsóbb a lakásbiztosítás? Elindult a kampány, íme a részletek

MANI

Aki meg akarja őrizni pénze értékét, most ebbe fekteti

MANI

1 milliárd forintot lehetett nyerni ezzel az öt számmal

MANI

Itt a vége a jó világnak: fizetős lehet a Google

MANI

Lelepleztük a hazai zöldségeket: mutatjuk az árakat!

MANI

Gyanús e-mail jött? Így védekezz a netes csalók ellen!