kulcsár edina
Noha a gazdaság legtöbb ágazata komoly visszaesést szenvedett el a koronavírus-járvány hatásaiként, néhány szektor kifejezetten nyertese a kialakult helyzetnek; ilyen például az e-kereskedelem.
„A GKI Digital és az Árukereső közös jelentéséből az derül ki, hogy a 2020 első 9 hónapjának online forgalma 30%-kal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát. Érdemes látni, hogy egy évvel ezelőtt a szakma 15%-os növekedést prognosztizált az idei évre. Noha az utolsó negyedév csökkentheti az éves eredményeket, a végén azt fogjuk látni, hogy 2020-ban közel kétszer akkora bővülést értünk el, mint vártuk” – fogalmaz a megkérdezett marketingszakértő.
A szakma egyetért abban, hogy a megváltozott vásárlói szokásoknak köszönhető az online piac előretörése. A március végi forgalomnövekedés az első negyedév 21%-os bővülését eredményezte, a második negyedévben pedig 47%-ot nőtt a webáruházak forgalma. Ehhez képest a harmadik negyedév 19%-os növekedése visszaesésnek tűnik, de így is magasabb a tavalyi várakozásoknál.
Az e-kereskedelem tehát komoly sebességre kapcsolt, de mi ennek a magyarázata?
A növekedés motorját az úgynevezett átterelődés biztosítja; a megváltozott vásárlói szokásoknak köszönhetően egyre többen választják a biztonságosabb online vásárlást, hiszen így elkerülhetik a hagyományos boltokat és plázákat. Ez a jelenség magyarázza, hogy a teljes kiskereskedelem az év végén nulla körüli növekedést fog felmutatni, az e-kereskedelem növekedése viszont 28% körül alakulhat.
Az utolsó negyedév persze jelentős mértékben befolyásolhatja a teljes évre vonatkozó eredményeket, de jelenleg nincs okunk azt hinni, hogy jelentős visszaesés következne be.
A legnagyobb szereplők meglepően magas Black Friday forgalomról számoltak be, ráadásul a szektort jelentős szolgáltatásfejlesztés jellemzi. Az Extreme Digital és az eMAG elindította a saját csomagautomata szolgáltatását, a logisztikai szektor szereplői pedig munkaerőhöz jutottak más gazdasági ágazatokban tapasztalható elbocsátásokból adódóan… Az e-kereskedelem növekedésének tehát semmi sem állhat az útjába…
Egyelőre túlzás lenne messzemenő következtetéseket levonni, hiszen a szektor szakembergárdája is különböző várakozásokat fogalmaz meg. Néhány hónappal ezelőtt az volt az általános nézet, hogy a webáruházaknak van egy jó periódusuk, de a 2021-es üzleti évet 2019 alapján kell tervezniük.
A megkérdezett marketingszakértő szerint ez sem feltétlenül jó megközelítés, hiszen semmi sem indokolja, hogy a vásárlók visszatérjenek a korábbi rutinjukhoz, ráadásul a most felgyorsuló digitális fejlesztések biztosan pozitívan hatnak majd az online forgalomra. Abban viszont mindenki egyetért, hogy a járványhelyzet löketet adott az e-piacnak.
Ugyanakkor nem hagyható figyelmen kívül, hogy a kiürülő családi kasszák és a gazdasági visszaesés rányomja a bélyegét az online piacra. A kilábalás ideje és mértéke egészen biztosan befolyásolja az e-kereskedők 2021-es üzleti évét.