kulcsár edina
Informatikai szakemberek, pedagógusok, cégvezetők által létrehozott közösség nyújt segítséget a digitális oktatásban iskoláknak, pedagógusoknak és tanulóknak – köztük a fogyatékkal élő, illetve speciális nevelési igényű diákoknak is –, egyeztetve az EMMI Köznevelésért Felelős Államtitkárságával, hogy segíthessék a veszélyhelyzetben felmerülő oktatási problémák orvoslását.
A digitális oktatásra történő átállás egyik napról a másikra következett be a koronavírus-járvány miatt, és sem az oktatók, sem a diákok nem készültek fel a gyors váltásra, ehhez szeretne segítséget nyújtani a közösség. Az informatika és startupok világából szerveződött, oktatási szakemberek mellett programozókból és cégvezetőkből álló közösség szakértő önkéntesei ingyen segítenek a pedagógusoknak, a diákoknak és a szülőknek megismerni a legfrissebb technikai megoldásokat, amelyek megkönnyíthetik a digitális oktatásra való átállást. Egy hét alatt 800 intézmény tanárai töltötték ki az AMANÓBA kérdőívét és eddig 160 iskolával kezdték el a digitális távoktatás bevezetésének folyamatát.
Célunk, hogy egy strukturált tudásbázist hozzunk létre, segítsük a digitális készségek fejlesztését, bemutassuk a megfelelő technikai és módszertani eszközöket, legjobb gyakorlatokat, ezért folyamatos kapcsolatban vagyunk az oktatási intézményekkel és a pedagógusokkal
– mondta Moldován Csaba, az AMANÓBA alapítója.
Elhivatottak és kreatívak a magyar pedagógusok, de elvesznek a rengeteg digitális lehetőség között, ezért az AMANÓBA nem szoftvert fejleszt, hanem a meglévő lehetőségekhez hoz létre szabadon hozzáférhető módszertani és technikai segítséget, oktatóvideókat, összegyűjtve a legjobb gyakorlatokat.
– összegezte Moldován Csaba alapító.
Négy oktatási opció közül lehet választani, amihez tanácsot adnak az önkéntesek és megbeszélik, mire van szükség, ha lehetséges, közvetlenül segítenek a megoldásában, vagy a csapat mestertanára, tanári segédanyag készítője, távmunka szakértője vagy a műszaki segítségnyújtóinak bevonásával adnak válaszokat.
Mivel a jelenleg elérhető digitális tananyagok csak korlátozottan alkalmasak a fogyatékkal élő, illetve speciális nevelési igényű diákok számára, a csapat Budapesten és Debrecenben is streaming stúdiót hoz létre a velük foglalkozó pedagógusok számára.
A felmérés alapján már most egyértelmű: nemcsak a csapatmunka értékelődik fel a távoktatásban, hanem megnő a számonkéréshez kapcsolódó értékelő eszközök szerepe is, ez ugyanis nemcsak a jegyek miatt fontos, hanem azt is visszajelzi: megértették-e a diákok az anyagot, tovább lehet-e lépni. Az alsósoknál még fontosabbá válik a szülőkkel együtt való tanulás, gyakorlás. A gyakorlati képzések digitális oktatása is problémás: vannak ugyan nemzetközi megoldások, amelyeket például a gyári munkások vagy a pilóták betanítására használnak, de a kérdőívekből az látszik, hogy a tanárok ezeket még nem ismerik.
A pedagógusok problémaként jelölték meg azt is, hogy a diákok jelentős részének nincs otthon számítógépe, viszont szinte mindenki rendelkezik okostelefonnal és azon keresztül internet eléréssel. Az AMANÓBA ezért a technikai-módszertani segítségnyújtás mellett dolgozik azon, hogy önkéntes felajánlásokkal valamilyen módon javítsa az informatikai ellátottságukat.
Az AMANÓBA önkénteseihez elsők közt csatlakoztak a Google, a Microsoft és az Apple szakemberei. Támogatja a kezdeményezést a Telekom, a Telenor és a Vodafone. Aktív szakmai partnerük az ELTE Pedagógia Intézete, mestertanárok és távmunka szakemberek az ország minden részéről.