kulcsár edina
Bár a repülés a fapados járatoknak hála már egyáltalán nem kuriózum, még mindig rengeteg tévhit és mítosz kering róla az emberek fejében. Miért nem utazik mindig együtt ugyanaz a személyzet? És miért van balta és kábelkötegelõ a gépen?
Hiába számít ma már hétköznapi dolognak a repülés, sokan még mindig rácsodálkoznak dolgokra a fedélzeten. Most egy egykori pilóta és repülési szakértő árult el 6 titkot a repülésről.
Több légitársaságnál az a bevett szokás, hogy a pilóta és a másodpilóta nem eheti ugyanazt a menüt. Így akarják elkerülni, hogy mind a ketten ételmérgezést kapjanak. A rövid járatoknál azonban eleve nem esznek a pilóták, sőt, saját bevallásuk szerint inkább visznek magukkal ételt, mert a fedélzeten kapott ételeket már unják.
Az óceánjáró hajókon bevett szokás, hogy a személyzet külön nyelvezetet használ. Ez a repülőgépeken sincs másként, így ugyanis úgy tudnak kommunikálni egymással, hogy azzal nem okoznak pánikot vagy éppen nem sértik meg az utasokat. Az általános szabály, hogy nyugodt hangon kell megszólalniuk még a fedélzeti telefonba is. Ekkor rövidítéseket használnak, mint például a Hugo – ez a „human gone” rövidítése, amely azt jelenti, hogy egy utas meghalt a fedélzeten.
Általában két utaskísérő (van, amikor a pilóta) áll a gép ajtajában és fogadja az utasokat. A pilótának pedig joga van megtagadni a beszállást, ha úgy ítéli meg, hogy az utas részeg, beteg vagy másféle kockázatot jelentene az út során. Mivel ő felel a teljes gépért, ezért mindenképpen az utasok biztonságát tartja a legfontosabbnak.
Ezt kevesen tudják, de tényleg majdnem mindenre fel vannak készülve a stewardessek: nemcsak sebtapasz és fájdalomcsillapító van náluk, de nikotintapasz is az erős dohányosok megnyugtatására. Emellett kötegelőt is rejtenek, hogy ha egy agresszív, veszélyes utast kell hatástalanítani, azzal kötözik meg a kezét. De van balta is a fedélzeten, ezt azonban az utasok nem láthatják. Ezt baleset esetén használják, hogy utat vágjanak az ajtón, vagy tűz esetén felfeszítsék a repülő borítását.
Sok légitársaságnál előírás, hogy cserélgetik a személyzetet a gépeken. A repülésnél ugyanis akár hátrány is lehet az összeszokott csapat: amikor rutinból, megszokásból dolgoznak, nagyobb a hibázás esélye. Ha új emberekkel vannak, akkor viszont muszáj a leírás szerint ellenőrizniük mindent.
Természetesen előfordulhat, hogy olyan páros vezeti a gépet, akik ki nem állhatják egymást és feszültség van közöttük. De ez a pilótafülkében nem fog kiderülni. A kommunikáció egy út során ugyanis olyan strukturált, meghatározott, hogy nincs esély arra, hogy kirobbanjon valami vita a pilóta és a másodpilóta között. A földetérés után azonban bármi előfordulhat – fogalmazott Peter Brandl repülési szakértő.