RETRO RÁDIÓ

Döbbenetes titkokat árult el a pilóta: ezért van balta a repülőkön

Döbbenetes titkokat árult el a pilóta: ezért van balta a repülőkön
Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2019. 06. 25. 13:00

Bár a repülés a fapados járatoknak hála már egyáltalán nem kuriózum, még mindig rengeteg tévhit és mítosz kering róla az emberek fejében. Miért nem utazik mindig együtt ugyanaz a személyzet? És miért van balta és kábelkötegelõ a gépen?

Hiába számít ma már hétköznapi dolognak a repülés, sokan még mindig rácsodálkoznak dolgokra a fedélzeten. Most egy egykori pilóta és repülési szakértő árult el 6 titkot a repülésről.

1. A pilótáknak más ételt kell enniük

Több légitársaságnál az a bevett szokás, hogy a pilóta és a másodpilóta nem eheti ugyanazt a menüt. Így akarják elkerülni, hogy mind a ketten ételmérgezést kapjanak. A rövid járatoknál azonban eleve nem esznek a pilóták, sőt, saját bevallásuk szerint inkább visznek magukkal ételt, mert a fedélzeten kapott ételeket már unják.

2. A fedélzeten titkos nyelvet használnak

Az óceánjáró hajókon bevett szokás, hogy a személyzet külön nyelvezetet használ. Ez a repülőgépeken sincs másként, így ugyanis úgy tudnak kommunikálni egymással, hogy azzal nem okoznak pánikot vagy éppen nem sértik meg az utasokat. Az általános szabály, hogy nyugodt hangon kell megszólalniuk még a fedélzeti telefonba is. Ekkor rövidítéseket használnak, mint például a Hugo – ez a „human gone” rövidítése, amely azt jelenti, hogy egy utas meghalt a fedélzeten.

3. A pilóta válogathat az utasok között

Általában két utaskísérő (van, amikor a pilóta) áll a gép ajtajában és fogadja az utasokat. A pilótának pedig joga van megtagadni a beszállást, ha úgy ítéli meg, hogy az utas részeg, beteg vagy másféle kockázatot jelentene az út során. Mivel ő felel a teljes gépért, ezért mindenképpen az utasok biztonságát tartja a legfontosabbnak.

4. Minden vészhelyzetre felkészültek

Ezt kevesen tudják, de tényleg majdnem mindenre fel vannak készülve a stewardessek: nemcsak sebtapasz és fájdalomcsillapító van náluk, de nikotintapasz is az erős dohányosok megnyugtatására. Emellett kötegelőt is rejtenek, hogy ha egy agresszív, veszélyes utast kell hatástalanítani, azzal kötözik meg a kezét. De van balta is a fedélzeten, ezt azonban az utasok nem láthatják. Ezt baleset esetén használják, hogy utat vágjanak az ajtón, vagy tűz esetén felfeszítsék a repülő borítását.

5. Nem lehetnek állandó csapatok

Sok légitársaságnál előírás, hogy cserélgetik a személyzetet a gépeken. A repülésnél ugyanis akár hátrány is lehet az összeszokott csapat: amikor rutinból, megszokásból dolgoznak, nagyobb a hibázás esélye. Ha új emberekkel vannak, akkor viszont muszáj a leírás szerint ellenőrizniük mindent.

6. Vita a pilótafülkében

Természetesen előfordulhat, hogy olyan páros vezeti a gépet, akik ki nem állhatják egymást és feszültség van közöttük. De ez a pilótafülkében nem fog kiderülni. A kommunikáció egy út során ugyanis olyan strukturált, meghatározott, hogy nincs esély arra, hogy kirobbanjon valami vita a pilóta és a másodpilóta között. A földetérés után azonban bármi előfordulhat – fogalmazott Peter Brandl repülési szakértő.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.