5°C
9°C

Miklós névnapja

RETRO RÁDIÓ

Többtonnás kövek kiemelésével mentettek meg egy 500 éves hidat

Többtonnás kövek kiemelésével mentettek meg egy 500 éves hidat
Tóth Balázs
Szerző
Tóth Balázs
Létrehozva2017. 12. 12. 10:00

A mostari híd kövei kiemelésének huszadik évfordulójára emlékeztek az A-Híd támogatásával. A cég jogelõdje és a magyar honvédség a háború sújtotta Boszniában több hídépítési projektben is együttmûködött.

A mostari híd kövei kiemelésének huszadik évfordulójára emlékeztek az A-Híd támogatásával. A cég jogelődje és a magyar katonaság a háború sújtotta Boszniában több hídépítési projektben is együttműködött.

A mostari Öreg Hidat Csontváry Kosztka Tivadar is megfestette, tévesen „A Mostari Római Híd” címmel

Később szerepet cserélve, a Hídépítő munkájával és a katonák támogatásával készült el egy ideiglenes gyalogos híd is a város két oldala között, melyről szintén szó esett a találkozón. A konferencián emellett felidézték a kontingens és a Hídépítő közös munkájában Boszniában elvégzett projektek történetét is, melyek során 1996-ban többek között vasúti hidakat állítottak helyre, igyekezve begyógyítani a polgárháború sebeit.

Közös munkára emlékeztek

A rendezvényen a vállalattól részt vett Sal László vezérigazgató, dr. Veress Róbert főmérnök, illetve a Hídépító korábbi vezérigazgató-helyettese, Zsigmondi András is. Sal László felszólalásában a vállalat szakmai tevékenysége mellett kiemelte az ilyen és hasonló jellegű együttműködések fontosságát. Zsigmondi András szintén felelevenítette a vállalat és a Honvédéség által közösen végzett munkák, a vasúti helyreállítások, a kőkiemelés és a gyalogos híd építésének fontosabb eseményeit. A konferencia bevezető előadását tartó Lévai Miklós nyugállományú ezredes pedig külön kiemelte az A-Híd segítségét az találkozó megvalósításában.

A polgárháborúban megsemmisült kapcsolatok helyreállítása

A konferencián Létai Attila nyugállományú ezredes, az MMK egykori parancsnoka először a kontingens és a Hídépítő a mostari együttműködésen kívüli, szintén Bosznia-Hercegovinában elvégzett projektekről számolt be. Az MMK már majdnem két éve volt az országban, amikor a mostari feladatra sor került, először 414 fővel és több mint 160 technikai eszközzel. A kontingens búvárjai a mostari feladatok előtt már több mint 1500 merülést hajtottak végre.

Az ezredes kiemelte, hogy a kontingens az Una folyón fekvő volinjai és a Sprecánál található boszanszka-petrovószelói vasúti hidakat a Hídépítővel közösen építette fel, ami megfelelő referenciát adott a további együttműködésre. Az ország kelet-nyugati összeköttetését biztosító Tuzla-Banja Luka-Zágráb vasútvonal újból használatra alkalmassá tétele után így, amikor a mostari projekt felmerült, és a vállalat kapcsolatba lépett a magyar honvédséggel, ők szívesen fordultak a békefenntartást és újjáépítést vezető NATO-s erőkhöz a mostari közös feladat tervével.

 

Az ottomán építészet remeke

A közel ötszáz éve felépült Öreg híd a balkáni ország második legnagyobb városának jelképe, a bosnyákok számára története miatt is különösen fontos jelkép volt. Egyben Mostar városának névadója is (a most szó a szláv nyelvekben a hidat jelenti), a véres polgárháború során a horvát erők tüzérségi támadással tudták csak elpusztítani.

Az 1993 novemberében lerombolt híd újjáépítése 2004-re fejeződött be, és szimbolikus jelentőségű lett. A munka első részét több ország műszaki csapatai közül nagy erőbedobással, gyors reakcióval és a Hídépítő együttműködésével a magyar kontingens végezhette el. Ebben fontos szerepet játszott Veress Róbert, aki a kiemelés és az ideiglenes híd felépítése közben került át a katonai állományból az A-Hídhoz, és a konferencián is felszólalt. A szakember és nyugalmazott alezredes akkor a kontingens főmérnöke volt, ma pedig az A-Hídé.

 

Egyedülálló művészeti alkotás

A mostari Öreg hidat Veress Róbert a maga nemében egyedülálló művészeti alkotásként jellemezte. Amikor a balkáni török terjeszkedéssel a terület oszmán kézre került, II. Szulejmán szultán (akit Zrínyi Miklós szigetvári ellenfeleként ismerhetünk) elrendelte egy kőhíd építését Mostarban.

A korát meghaladó technológiát alkalmazó átkelőt a korszak legnagyobb török építésze, Mimar Hajruddin tervezte meg, aki a korszakban egyedülálló módon egy összetett köríves boltívet szerkesztett a híd főtartóelemének, ezzel a híd meredekségét és magasságát is csökkentette – mondta el a mérnök. „Nem bízta a véletlenre az Öreg híd építését, a Neretva egyik közeli oldalágán megépítette az átkelő egy a háromhoz arányú kisebb mását. Így begyakoroltatta a munkásokkal az építkezés fogásait, és ő maga is ellenőrizhette azt, hogyan viselkedik a szerkezet az építkezés közben” – fejtette ki a szakember.

Külön érdekesség, hogy Hajruddin olyan technológiát alkalmazott Európában az elsők között a szinte középkori híd felépítésekor, amelyeket mindmáig használnak az építőmérnökök: az átkelő önsúlyának csökkentésére a boltívre úgynevezett takaréküreges felszerkezetet épített. A híd a boltvállak között 28,7 méteres fesztávval, valamit 12,7 méter magas és 3,97 méter széles boltívvel készült el – derült ki a mérnök előadásából.

 

A háború és a híd elpusztítása

1993. november 9-én a horvátok tanktűz alá vették a város keresztény és muszlim részeit összekötő hidat, miután nem sikerült ellenőrzésük alá vonniuk a várost. Ugyan a háborút lezáró daytoni megállapodás után egy államalakulatba, a Bosnyák-Horvát Föderációba került Bosznia-Hercegovinán belül a két nemzet, akkor még vad harcok dúltak közöttük.

A horvátok teljes mértékben saját maguknak akarták Mostart, a térségbeli fővárosukként képzelték el, annak ellenére, hogy körülbelül ugyanannyi bosnyák lakott benne, mint horvát, illetve egy jelentős szerb kisebbség is. A támadók megpróbálták megsemmisíteni a város összes muszlim múltra emlékeztető műemlékét, az együttélést szimbolizáló hidat pedig teljes mértékben saját ellenőrzésük alá akarták vonni.

Így, miután az sem volt elég, hogy a hídon átkelő bosnyákokat mesterlövészekkel támadták, végül úgy döntöttek, inkább lerombolják a hidat, mint hogy ellenségeik kezében hagyják.

 

Béke és a híd helyreállítása

Miután a háborút lezáró daytoni békét 1995-ben megkötötték, a NATO erői biztosították a városban a nyugalmat, illetve a civilizált viselkedést. Így az a döntést született, hogy az ikonikus hidat újjáépítik, az eredeti, folyóba hullott darabjait felhasználva.

Több ország helybeli kontingense is szerette volna ellátni a magas presztízsértékű feladatot, azonban a magyarok a Hídépítő felajánlásával és a búvárok, illetve a mérnökök gyors munkájával megelőzték a többieket. Pedig ekkor Magyarország még nem volt az észak-atlanti szövetség tagja, csupán a békepartnerségi programban vettek részt magyar műszaki erők a feladatban.

Veress Róbert kidolgozta az előzetes tervet, a katonabúvárok felmérték a hídelemek víz alatti elhelyezkedését. Ezek után a Hídépítő mérnökeivel közösen katonai pontonhídelemekből épített katamarán alapú, egyedi emelővel ellátott uszályt terveztek, majd építettek meg. Miután ezzel az eszközzel sikeresen végrehajtottak a bosnyák-horvát határon fekvő Száva folyón több próbaemelést, a helyi NATO-parancsnok beleegyezett abba, hogy a magyarok munkájával kezdődhessen meg a híd helyreállítása.

 

Sebes sodrású folyóban dolgoztak

Hosszú és nehéz munkával mentették ki a Neretvából a köveket, amelyek sajnos a folyó magas hordaléktartalma és gyors folyása miatt legömbölyödtek, így közvetlenül nem voltak visszaépíthetőek. Azonban újradolgozták őket, és egy régi helyi bányát újranyitva (melynek vállalkozó kedvű tulajdonosa horvát volt) beépítették a köveket az ugyanabból a bányából, igaz, évszázadokkal később felszínre hozott társaik közé.

Emellett később szerepet cserélve, a Hídépítő munkájával és a katonák támogatásával készült el egy ideiglenes gyalogos híd is a város két oldala között, melyről szintén szó esett a találkozón.

Magát a hidat már az Er-Bu elnevezésű török vállalat építette újra, érdekes történelmi párhuzamot teremtve, azonban a magyar katonabúvárok és a Hídépítő által felhozott köveket használták fel a munkában, akik ezzel hozzájárulhattak egy széttöredezett ország gyógyulásának megkezdéséhez.

A katonabúvárok találkozóján egy olyan elit klub tagjai emlékeztek vissza az izgalmas feladat minden fontos és érdekes részletére, akik ezt meg is élték.

 

A konferencián előadást tartott

  • Lévai Miklós nyugállományú ezredes, a Honvéd Hagyományőrző Egyesület Fejér Megyei Tagozatának elnöke
  • Létai Attila nyugállományú ezredes, az MMK egykori parancsnoka
  • dr. Veress Róbert nyugállományú alezredes, az MMK egykori főmérnöke
  • Juhász Sándor százados, a katonabúvárok egyike.
  • Ripost hírek

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.