RETRO RÁDIÓ

Ezt tuti nem tanították az iskolában: 10 világcég nagy titka

Ezt tuti nem tanították az iskolában: 10 világcég nagy titka
MZ/x
Szerző
MZ/x
Létrehozva2017. 04. 30. 14:25

A Suzuki, a Samsung és a Nokia sem azt forgalmazta, gyártotta elõször, mint amit most! Volt amelyik szárított hallal, szövõgéppel vagy papírfeldolgozással kezdte.

A világmárkák egyik fő jellemzője, hogy összefonódik a termék és a gyártó neve.

Ha azt mondjuk, Suzuki, mindenki az autóra gondol, ha azt, hogy Nokia, a telefonra, a Wrigley’s pedig egyértelműen egy rágó. Ha az eredeti terméknél maradt volna ez a három cég, most szövőgépre, papírra és szappanra asszociálnánk.

Shell

Az eredetileg londoni családi vállalkozás 1833-ban indult. Akkor még kagylókat importáltak. Később jött a rizs, a selyem és a tányérok. Exporttal is foglalkoztak: textilt és különböző gépeket szállítottak Japánba.

 De ők voltak az elsők, akik tankhajóval olajat kezdtek el szállítani!

1903-ban egy  petróleumcéggel fogtak össze egy harmadik cég ellen. Ekkor alakult meg a Royal Dutch Shell.

Samsung

1938-ban, állítólag 27 dollárból alapították meg, és eredetileg egy élelmiszerbolt volt Koreában. Szárított hal, zöldség és tészta import-export volt a cég fő profilja, később felvették tevékenységi körükbe a cukorfeldolgozást, a biztosításokat és a textilanyagok forgalmazását is.

Egy időben a Samsungé volt a legnagyobb textilgyár egész Koreában.

A 60-as években vágtak bele a háztartási elektronikai (TV, mikró, telefon, fax, mosógépek) cikkek forgalmazásába, mígnem 1987-ben kettévált a cég, és megalakult a Samsung Electronics.

Nokia

1865-ben papírfeldolgozó vállalkozásként indította el Fredrik Idestam. Hat évvel később ő nevezte el Nokia Ab-nek, a helyben található Nokianvirta folyóról.

Később fogtak csak bele az elektromosáram-bizniszbe, aztán megvette őket egy gumigyártó cég, majd 1922-ben az állami kábelcég.

1967-ben WC-papírt, autókhoz féket, gumicsizmákat, bicikliket és számítógépeket gyártottak!

1984-ben gyártották le az első autós telefont, majd 1988-ban az első mobiltelefont. A ’90-es évek eleje óta pedig már csak telefonokkal foglalkoznak.

Nintendo

Az 1889-ben alapított Nintendo eredetileg kártyajátékokkal foglalkozott. A Nintendo Koppai néven ismert kártyák hatalmas sikert arattak Japánban, ahol a jakuzák előszeretettel használták őket a szerencsejátékhoz.

Később szerelmi légyottokra létrehoztak egy ablak nélküli hotelt is. Alapítottak taxicéget, de foglalkoztak rizstermesztéssel és porszívók forgalmazásával is!

Ezt követően felvásárolták a világ első játékkonzoljának forgalmazóját, a Magnavox Odyssey-t és 1983-tól foglalkoznak csak játékkonzolokhoz gyártott játékok tervezésével és gyártásával.

Toyota

Az autógyártó konszern Sakichi Toyoda (nem elírás!) nevéhez kötődik, aki elkészítette Japán első mechanikus szövőgépét, még 1897-ben. 1927-ben már tömeggyártásban készültek nála a szövőgépek.

A fia kezdett el az autóipar kutatásával foglalkozni!

1935-ben rakták össze első autójukat Chrysler, Ford és Chevrolet alkatrészekből. Ugyanebben az évben már egy kamionnal is előrukkoltak, rá egy évre pedig megváltoztatták a cég nevét Toyotára.

Az anyacégből létrejövő Loom Works a mai napig szövőgépeket és motorokat gyárt a Toyota autóihoz.

Wrigley’s

A rágó eredetileg csak egy ajándék reklámtermék(repitermék) volt a William Wrigley 1909-ben alapított vállalkozásnál.

A cég ekkoriban szappanokat készített, aztán áttértek a jövedelmezőbb szódabikarbónára, amihez ajándék rágót osztogattak. Innen már ki lehet találni a folytatást: a rágóguminak hatalmas sikere lett, ezért inkább azt adták pénzért a szódabikarbóna helyett. 1909-ben megvették a rágógyártó Zeno céget, és megalapították a Wm Wrigley Jr.-t.

Peugeot

Egy malmot üzemeltetett Jean-Pierre és Jean-Frédéric Peugeot 1810-ben. Belefogtak a fűrészpenge, kávéőrlő és paprikaőrlő-gyártó bizniszbe, ahonnan a logójuk is ered! Az ordító oroszlán az örlők erősségét szimbolizálta.

Az autógyártás előtt még esernyővázakat, szekérkerekeket és bicikliket is gyártottak. Az első háromkerekű autójukat 1889-ben készítették el. A huszadik században már csak autók és biciklik gyártásával foglalkoztak.

Suzuki

Ahogy a Toyota, úgy a Suzuki is szövőgépek gyártásával foglalkozott eredetileg. Michio Suzuki alapította a céget 1909-ben, autókat csak a 20-as években kezdtek gyártani. 1937-ben készítették el az első autó prototípusát, négy évvel később pedig piacra is dobták.

A második világháború során a japán kormány parancsára a hadiipart szolgálták ki, és csak a háború után térhettek vissza eredeti profiljukhoz.

Hasbro

Fotó: Listverse

A világ második legnagyobb (az első a Mattel) játékgyártóját 1923-ban alapították a Hassenfled-testvérek. Elhasznált csomagolóanyagokból készítettek tolltartókat és más termékeket, amit a tollak mellett árultak.

Miután beszállítójuk  a ’30-as években megdrágította a tollakat, nagyobb hangsúlyt fektettek a tolltartókra, majd később saját tollakat és játékokat kezdtek gyártani.

1968-ban Hasbro Industriesre változtatták a nevüket és felosztották a céget. Az egyik divízió játékokkal, a másik tollak gyártásával foglalkozott tovább.

3M

Fotó: Best China News

Öt vállalkozó bányászcégként alapított a ma  már naponta 50 000 terméket (főleg irodai kellékeket) gyártó 3M márkát. Korundot bányásztak, amit feldolgozva smirglipapír előállításához használtak fel. Innen jön az eredeti nevük is: Minnesota Mining and Manufactoring Company.

A vállalkozás nem bizonyult sikeresnek, a befektetők mentették meg őket. Õk voltak az első irodai post-itek és floppyk előállítói, és  a 3M-re rövidült névebn a papír-írószer gyártás mellett sikeresek az egészségügyi ellátásban és szállítmányozásban is.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.