tóth gabi
A "Magyarok a világ jármûgyártásában" címû tematikus kiállítás célkeresztjében elsõsorban a pályaválasztás elõtt, vagy az útkeresés stádiumában lévõ fiatalok állnak, ugyanakkor kortól és nemtõl függetlenül ígér maradandó élményt az Autós Nagykoalíció által szervezett program március 24. és 26. között. A múltat, jelent és jövõt idézõ kiállítás ötletgazdája, Knezsik István további kedvcsináló részleteket közölt a programról.
Hogy mennyire átfogó és széles spektrumú az AMTS keretein belül 5. alkalommal megrendezésre kerülő esemény, az ANK elnöke, Knezsik István a következőket mondta: „A G-pavilon több mint 1000 négyzetméteres területén egy időben lesz látható a hazai járműipar minden korszaka, melyek a világ járműgyártásának mérföldkövei is egyben. Ennek okán remélem, hogy minél többen leszünk március 24-én 13 órakor a színpadnál, ahol rengeteg csodálatos embert fogunk bemutatni a nagyközönségnek, akik valóban eljutottak a világ tetejére. Az élő show tehát emberi történetekről szól, miközben az időutazást és számtalan újdonságot ígérő felfedezést tartogató installáció megmutatja mindazokat a találmányokat, melyeket mi magyarok adtunk a világ járműgyártásának. Olyan csodákat mutatunk be a háromnapos rendezvény idején, melyekről sokan nem is tudnak idehaza. Ha ismernénk, akkor pedig büszkék lennénk a kifogyhatatlan szellemi tőkére és annak minden gyümölcsére, hiszen Magyarország a járműipar szilícium-völgye – ennek bizonyítékai lesznek láthatók és a hallhatók a tematikus kiállításon”.
Mátyás király idejében született találmányunk a Kocs községből származó kocsi, mint mindennek a kezdete jelenti a null kilométerkövét ennek az időutazásnak, melyet Galamb József és Henry Ford közös munkájának gyümölcse, a Fordson traktor követ. A múltidézés különlegességei között megtekinthető lesz a Die Hard 5. epizódjában látható romboló is, melyet Szalay Balázs és az Opel Dakar Team épített ZIL-alapokra. Az MRAP Cougar replika különlegessége, hogy képes hídról leugratva, lépcsőkön fel s alá masírozva, vagy akár felborulás után is mindenen át- és továbbmenni. Szalay Balázs elmondása szerint pedig azért volt érdekes kihívás számukra ez a projekt, mert 7 hónap alatt kellett megépíteni három ilyen kamiont, melyek kivitelezői általában angliai vagy amerikai cégek. A három elkészült modellből egyet visszavittek Amerikába, kettő viszont itt maradt, melyeket csúnyán összetörtek. A kiállításon a film kulisszatitkaira is fény derülhet.
Egy másik réteg megszólítására fókuszálnak a Formula Student csapatok, melyek közül három kecskeméti (KEFO Motorsport, KEFO Motostudent, GAMF Hungary), két győri (Arrabona Racing Team és a SZEngine) és négy fővárosi (BME Formula Racing Team, BME-Shox Motostudent Team, a Pneumobil-Óbuda és az OECO Bánki Donát Shell Eco-marathon) csapat áll a nagyérdemű elé.
A fenti csapatok esetében van ahol a takarékosság, van ahol a gyorsulás, és van ahol a végsebesség számít. A lényeg a közös munka, az egyének tehetségéből és szorgalmából megszületett produktum, mely egy csapatot fémjelez. A műfaj különösen főiskolások és egyetemisták körében népszerű, de akadnak profi senior résztvevők is egy-egy mezőnyben. A világsorozatokat járműgyártók és beszállítók inspirálták, mert felismerték a felsőfokú végzettségűek hiányosságait, ezért már a diploma megszerzése előtt komoly gyakorlati munkára ösztönzik a magyar mérnökhallgatókat is.
A cikk folytatását elolvashatod az Autószektor oldalán.