RETRO RÁDIÓ

Ezért lehet sorsdöntő egy akusztikai beruházás

Ezért lehet sorsdöntő egy akusztikai beruházás
Tóth Balázs
Szerző
Tóth Balázs
Létrehozva2017. 03. 29. 16:58

Az akusztikai felújítást kapott kispesti iskolában gyökeres változások álltak be: a diákok nyugodtabbak, fegyelmezettebbek és jobban tudnak gondolkodni órán. A kísérlet eredménye felveti a szabályozási háttér fejlesztésének szükségességét.

Az épületek megfelelő használhatóságához sok tényező járul hozzá, s a legtöbbet valamilyen szabvány vagy jogi előírás szabályozza. Ilyen többek között a méret, elrendezés, bútorozás, esztétika, fényviszonyok, hőmérséklet, páratartalom és tűzvédelem. Mindezek mellett van egy terület, amely a mai napig nem kap megfelelő hangsúlyt, pedig elhanyagolása komoly élettani és teljesítménybeli következményekkel jár: ez az akusztika. A magyar szabvány pontosan megmondja, hogy milyen léghang- és lépéshanggátlást kell biztosítani a helyiségek között, ám a terek belső zajszintjére a mai napig nincs szabályozás. Pedig a belső zaj is jelentősen csökkentheti a munkavégzés, a tanulás vagy akár a gyógyulás hatékonyságát.

Hétéves gyerekeken tesztelték, hogyan hat rájuk a megfelelő akusztika

A Saint-Gobain Construction Products Kft-nél  egy kísérletettel próbálták szemléltetni a teremakusztika fontosságát, ehhez a kispesti Wekerletelep egyik általános iskoláját választották. A kísérletben résztvevő gyerekek eredetileg elég hangosak voltak, sokat nyüzsögtek, és délutánra nagyon elfáradtak. Tantermük éppen olyan volt, mint az ország tantermei általában: acélvázas fapadok, parketta, festett falak, függöny helyett üres karnis. Csekély hangelnyelő felületként így jobb híján a gyerekek maguk szolgáltak, illetve az egyik falra akasztott tornazsákok.

A terem viszonylag nagyméretű, így a terem visszhangossága jelentősnek bizonyult. A felújítást megelőző objektív mérések szerint a gyerekekkel teli teremben 0,7 másodperc volt az utózengési idő, ami meglehetősen sok. Ennek következtében a gyerekek hangosan beszéltek, ami a nap során kimerítette őket, a koncentrációjuk csökkent. A kemény, hangvisszaverő felületek és a nagy terem másik hátránya a rossz beszédérthetőség. A terem elején ülők kiválóan értik a tanár beszédét, míg az utolsó padokban a közvetlen és a visszaverődő hangok olyan keverékét kapják, amelyből nehezen tudják kihámozni a tanár szavait. Kutatások kimutatták, hogy azok a diákok, akik nem értik tisztán a tanár beszédét, hajlamosak teljesen kikapcsolni.

A hangelnyelő álmennyezet csodákra képes

A felújítás során az osztályterem hangelnyelő álmennyezetet kapott, ezzel együtt a lámpatesteket is lecserélték a kazettás álmennyezetbe illeszkedő armatúrákkal. A falak felső sávjában pedig, ahol az lehetséges volt (a tábla fölött, a terem végében és az ablakok között), hangelnyelő falpanelt szereltek fel. A terem tisztasági festést is kapott. A felújítás következtében az utózengési idő 0,3-0,4 másodperc közé csökkent. Az ennél jelentősebb csökkentés nem volt cél, hiszen a „süket" osztályterem szintén nem kellemes.

Néhány héttel a felújítás után a tanítónő elmondása szerint a gyerekeken nagyon észrevehető volt a változás, nyugodtabbá, fegyelmezettebbé váltak. Kevésbé fáradnak el, jobban koncentrálnak az órán. A gyerekek is pontosan megfogalmazták, hogy mi változott: a terem nem visszhangzik, akkor sincs olyan nagy zaj, amikor a szünetben néhányan kiabálnak, órán pedig jobban tudnak gondolkodni, amikor valamilyen feladatot kapnak. És persze örülnek az új lámpáknak, a szép mennyezetnek.

Fontos tehát törődni a helyiségek zajszintjével, már a tervezés során gondolni kell rá. Szabályozás hiányában azonban a beruházó ritkán győzhető meg ennek szükségességéről.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.