kulcsár edina
Bosszantó, hogy horribilis áron utazhatunk a MÁV-val, és még az sem biztos, hogy le tudunk ülni a vonaton.
Egy utas a Debrecen-Budapest vonalon utazott. 655 forintba került a helyjegy. Amikor azonban felszállt, látta, a helyén már ülnek. A MÁV ugyanis kétszer adta el a helyjegyét.
Mit tehetsz?
A MÁV-nak kötelessége a helybiztosítás, ha pótjegyet váltasz. Tehát vagy még egy IC-kocsit csatolnak a vonathoz, vagy bárhova leülhetsz. Így az első osztályra is, és nem kell érte többet fizetned.
Egy másik utas Tapolca és Budapest között volt kénytelen állni, mert a gyorsvonatra túl sok jegyet adtak el. Így 200 ember a padlón ülve vagy a falnak dőlve utazott. „Mégis hogyan képzeli ezt a MÁV?” – kérdezte.
Mit tehetsz?
Aki gyorsvonattal akar menni, annak a jegyen felül pótjegyet is vennie kell. Ez azonban semmire sem jogosít. Nem jelent helybiztosítást, és a MÁV-nál nincs arra szabály, egy vonatra hány jegyet lehet eladni. Így készülj: lehet, hogy végig állni fogsz az úton.
Egy másik utas át akart szállni egyik IC-ről a másikra. De az első vonat 30 percet késett, így lecsúszott az átszállásról.
Mit tehetsz?
A MÁV szabályzata szerint 30 perces késés esetén kötelesek visszaadni a pótjegy összegének 25 százalékát. De csak annak a jegynek az árát, amelyik vonat késett. Az átszállási vonatra szóló jegyedet kidobhatod a kukába, mivel a MÁV-ot nem érdekli, miért nem szálltál fel arra a vonatra.
Több utas is arra panaszkodott, becsapva érzik magukat, amiért velük megvetették az IC-helyjegyet 6-700 forintért, az IC-re mégis csatoltak gyorskocsikat is.
Mit tehetsz?
A MÁV a Budapest-Szeged és a Budapest-Lőkösháza közötti vonalon csatol leggyakrabban gyorskocsikat az IC-kre, és ezt kötelesek jelezni a nyomtatott és az ELVIRA elektronikus menetrendben is. De előfordul olyan is, hogy a túl sok utas miatt tesznek rá még kocsikat az IC-re, ekkor azonban csak a jegyedre írják rá, hogy a helyed nem IC-minőségű lesz. És ezért kevesebb pénzt kérhetnek csak.