tóth gabi
Megmosolyogjuk, mert olyan édes, ahogy kis copfocskáival csacsogva furcsán ejti a szavakat. De vajon, meddig kisgyermekes báj, és mikor komoly bajok forrása a beszédhiba? Mit tehet egy szülő és mikor kell aggódva szakemberhez fordulni?
„Az iskolakezdés egyik feltétele, a kisgyermekeknél a tiszta beszéd. Ha idejében észrevesszük, felismerjük és szakemberhez fordulunk, szinte biztos, hogy az iskolába lépésig korrigálni, javítani tudja a gyermek a beszédhibáit.” mondja Gánóczy Andrea logopédus. „Kisgyermekkorban a nyelvi nehézségeknek számos oka lehet. Sajnos manapság, bármilyen furcsán hangzik is, az egyik alapvető probléma, hogy a szülők, idő hiányában, de nem beszélnek eleget a kicsikhez. Leültetik őket a tévé, a számítógép elé, és a képernyőn futó képek bizony nem mutatnak elegendő helyes beszédpéldát. Nincs valós környezet, amiben válaszolni kell, nem tud a gyermek utánozni, szájról olvasni. Tehát meg kéne érteni, hogy a beszéd, nem egy veleszületett tulajdonság, azt bizony egy másik embertől tanuljuk. A gyerek akkor fogja tisztán ejteni a szavakat, ha van, aki beszéljen hozzá.” mondja a szakember. „Persze a beszédhibának lehetnek még más okai is. Ha komolyabb testi rendellenességre gyanakszunk, mindenképpen forduljunk szakemberhez. Ebben az estben a leggyakoribb probléma a lenőtt nyelvfék. Ezt fül-orr gégész egy pár perces beavatkozással azonban meg tudja oldani. Időnként lassabb mozgásfejlődés is okozhat nyelvi készség gyengeséget. De arra is van példa, hogy a gyermek nem jól hall, ezért nem tudja rendesen utánozni a szavakat.”
Nehéz lehet az iskolakezdés
A beszédfejlődésének szakaszai vannak és természetesen nem egyformán fejlődik minden gyermek. Vannak, akik az átlagosnál előbb, mások később kezdik el. Általános megfigyelés, hogy a lányok hamarabb, a fiúk később szólalnak meg. A beszédhibákra utaló jelekre azonban már egész korán felfigyelhetünk, de ha óvodáskorban a gyermek beszéde feltűnően sivár, érthetetlen, ha furcsán ejti a szavakat, torzít, nem figyel a mesére, gyakran visszakérdez, ha óvodáskor végén még hibásan képzi a hangokat, szókincse szegényes, s hallható képzési problémái vannak, feltétlenül keressük fel a logopédust. A beszédhibás gyermek iskolakezdése rendkívül nehéz, több problémával kell szembenéznie.
Jó tudni!
A logopédiai foglalkozások időtartama, mennyisége függ a gyermek beszédhibájának fajtájától, súlyosságától. Általában heti 1-2x 45 perces foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek, ahol hasonló problémával 4-5 gyermekkel egyszerre foglalkoznak, de lehet ennél sűrűbben is.
Mikor kell feltétlenül szakemberhez fordulni?
Ha a gyermek három éves és még nem beszél
Ha beszédhibája okaként testi rendellenességre gyanakszunk
Ha a gyermek elmúlt már öt éves és még mindig sok hang hiányzik a beszédéből.
Ha már több mint fél éve dadog
Mit tehet a szülő a beszédhibák megelőzéséért?
Előzzük meg csecsemőkorban a hosszadalmas erőltetett sírást, mivel ez az erőlködés a későbbiekben hangszalagártalmat okozhat.
- Az ujjszopás, cumizás fognövési rendellenességhez vezethet, ami később a pöszeség alapjául szolgál, igyekezzünk ezt elkerülni!
- Beszéljünk gyermekünkhöz, akkor is, ha még nem ért mindent. Bízzunk az anyai ösztöneinkben! Pontosan érzik az édesanyák, hogy milyen hanglejtéssel és milyen egyszerű mondatokkal kell egy gyermekhez beszélni, hogy a kommunikáció fejlődni kezdjen. Ne akarjuk, siettetni és túlbonyolítani a dolgokat!
- Otthon sok türelemmel, játékosan foglalkozzunk, gyermekünkkel. Énekeljünk, mondókázzunk együtt, ne maradjon el az esti meseolvasás!
- Ne hagyjuk őket túl sokat tévét nézni
- Játszunk szójátékokat
- Beszélgessünk képekről
- Nagyobbakkal játszunk barkóbát
- Ha már logopédushoz jár a gyermek, segítsük munkáját és otthon is gyakoroljunk napi 15-20 percet
Leggyakoribb beszédhibák gyermekkorban
A pöszeség
Óvodás korban leggyakoribb a pösze beszédű gyermek. A pöszeség kialakulása nem köthető évhez, legjobban az határozza meg, hogy mikor kezdett beszélni gyermekünk. Ha 2 évesen kezdett beszélni és 3 évesen nem beszél tisztán az még élettani pöszeségnek tekinthető, viszont, ha aránylag korán (1 évesen) már beszélt, de 3-4 évesen még hibákat követ el, akkor ő valódi pösze. Mindezt okozhatja hibás nyelés, a szopó mozdulat megmaradása. A pöszeséget akkor szabad javítani, ha a gyermek már folyamatosan beszél. Ha túl korán kezdjük javítgatni, akkor beszédfélelem alakulhat ki, elvehetjük a gyerek beszédkedvét. A pösze gyermekekkel általában 5-6 éves korban foglalkozik logopédus, 4 éves kor előtt semmiképpen.
A dadogás
A dadogás két vagy több szótag ismétlése, gyakori lélegzetelakadás, a szokványosnál gyorsabb, hadaró beszéd jellemzi. Stressz hatására rosszabbodik gyakran a szemkontaktus teljes hiánya is kiséri. A dadogást okvetlenül kezelni kell, ha hat hónapnál hosszabb ideje észlelhető, mert lelkileg is nagyon megviseli a gyermeket. Súlyos érzelmi, önbecsülési következményei lehetnek ugyanis annak, ha a beszédzavar miatt a gyermeket a társai, rokonai csúfolják, rendszeresen javítani próbálják. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kismérvű dadogás magától vagy kis besegítéssel elmúlik. A súlyosabb dadogás kezeléséhez azonban a logopédus szakértelmére van szükség, mert ő egyben lelki terápiát is végez, s a szülőket is felkészíti a dadogós gyermekekkel való helyes viselkedésre.
Észre sem vesszük, de a gyerek nem hall
„Szeretném egy érdekes dologra felhívni a szülők figyelmét! A gyermekek beszédhibájának kialakulásának gyakori oka, hogy nem hallanak rendesen. Ha a hallójáratok, az arcüreg, a légutak állandóan hurutosak, a gyereknek folyton folyik az orra és erre nem fordítunk kellő figyelmet, bizony hosszútávon ebből komoly hátrányai lehetnek. Ilyenkor ugyanis nemcsak beszédfejlődési zavarok alakulnak ki, de viselkedésbeli és tanulási problémák is jelentkezhetnek, egy viszonylag egyszerűen megoldható betegségből. A gyermek ugyanis nem érti mi a feladata.” mondja a szakember.
Ennek jelei:
szelektív a hallása
rendszerint szájon át lélegzik
nem figyel, sokszor rosszalkodik
otthagyja a feladatot, amit kapott
visszahúzódó bizonytalan