kulcsár edina
Szükség van-e a borravalóra, és mennyit illik adni? Mi történik, ha nem nyitom ki a pénztárcámat? Mindennapi dilemmák ezek, ha vendéglõbe, fodrászhoz megyünk, vagy szerelõt hívunk a csöpögõ vízcsaphoz.
Nemrég látott napvilágot a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a lakosság borravaló- és hálapénz-adási szokásairól készült felmérése. Ebből kiderült, hogy az 1998-as hasonló vizsgálat adataival összevetve csökkent a borravaló adó hajlandóságunk. De miért gondoljuk, hogy szükség van borravalóra?
Nos, vannak szakmák, amikben ha megfelelő szolgáltatást akarunk kapni, akkor mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni, nehogy a legközelebbi alkalommal visszaüssön a „sóherségünk”.
Több szakmában pedig kifejezetten rákényszerülnek a munkavállalók a borravalóra. Például az a budapesti fodrász is, aki a főnökétől havi 160 ezer forintért bérli azt a széket, ahova a vendégeit leültetheti. Az egyik ismert tetováló szalon alkalmazottja pedig a bevétel 60 százalékát adja oda a gazdinak.
„A borravaló-kiadások legfőbb területei: a szépségipar, a vendéglátás és kereskedelem, a személyszállítás és fuvarozás, illetve a javítással kapcsolatos szolgáltatások és tevékenységek – írja a KSH-tanulmány. – Régóta léteznek úgynevezett ’borravalós szakmák’, ahol a szolgáltatást igénybe vevők által adott összegek beépülnek az alkalmazottak fizetésébe.”
2014-ben 8,4 milliárdot adtak ki borravalóra a háztartások, a korábbi, 1998. évi vizsgálat szerint pedig 5,3 milliárd forintot. Nominálértéken másfélszeresére nőtt, reálértéken viszont kétharmadára csökkent a borravaló értéke. 1998-ban jövedelmünk 0,16%-át fizettük ki borravalóra, 2014-ben ennek csak a felét (0,08%-ot).
A Szállás.hu szakportál korábbi, 13 ezer ember megkereső felmérése szerint többségünk elfogadja és megszokta a borravaló intézményét, de arról, hogy mennyit adunk, megoszlik a fizetővendégek és a turizmusban dolgozók véleménye: a szolgáltatók szerint a többség maximum 5 százalék borravalót ad, míg a vendégek 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ennél nagyobb mértékben szokta kiegészíteni a számla végösszegét.
A legtöbb borravalót tavaly a szépségiparban tevékenykedő fodrászoknak, illetve kozmetikusoknak adtuk: éves szinten több mint 2,6 milliárd forintot, az összes borravaló közel harmadát. Ez egy-egy alkalommal átlagosan 300 forint körüli összegnek felelt meg.
A második legnagyobb borravalós tétel (2,5 milliárd forint) a pincéreknek, felszolgálóknak, illetve ételfutároknak adott összeg. Az utóbbiak egy-egy alkalommal 200 forint körüli borravalót kaptak. Anyagilag leghúzósabb a temetés,
a gyászhuszárok alkalmanként akár 4000 forintos pluszbevételhez is juthattak.