
A brit kormány megadóztatja a turmixokat, hogy ne hízzanak el a gyerekek
Különös megközelítést alkalmaz a baloldali kabinet.
A munkáspárti brit kormány kiterjeszti a cukoradót a tejalapú turmixokra és italokra, hogy visszaszorítsák fiatalok körében járványszerűen terjedő kóros elhízást és fogszuvasodást - jelentette a The Guardian brit napilap online kiadása.

A brit cukoradó jelenleg csak azokra az üdítőkre vonatkozik, amelyek cukortartalma eléri vagy meghaladja az 5 grammot 100 milliliterenként. A tervezett módosítás egyrészt csökkenti ezt a küszöböt 4,5 grammra, másrészt a szabályozás hatályát kiterjeszti azokra a termékekre is, amelyek eddig kivételt élveztek. Így az adó hatálya alá esnek majd az előre csomagolt, hozzáadott cukrot tartalmazó tej- vagy növényi alapú italok – például a bolti tejes turmixok, ízesített tejek, cukrozott növényi tejek, valamint a palackozott ízesített kávéitalok.
A kormány indoklása szerint sok tejalapú ital cukortartalma vetekszik a szénsavas üdítőkével, ezért az egészségügyi célok csak akkor teljesülhetnek, ha ezek a termékek is a szabályozás részévé válnak. Kormányzati elemzések alapján a módosítás a lakosság cukorbevitelét akár napi több millió kalóriával is mérsékelheti, emellett ösztönözheti a gyártókat az italok megújítására és az alacsonyabb cukortartalmú változatok előállítására.
Előzetes számítások szerint az adó hatására az előre dobozolt tejes turmixok átlagosan 10 és 20 penny-vel drágulhatnak a boltokban, miközben a brit kormány éves szinten kb. 45 millió font extra bevételre tehet szert.
A politikai döntés több vitát is kiváltott. Az iparági szereplők – különösen az üdítő- és tejitalgyártók – arra figyelmeztettek, hogy a kiterjesztés többletköltségeket ró a vállalatokra, és jelentősen megemelheti egyes termékek fogyasztói árát. Több cég szerint a szabályozás piaci torzulásokhoz is vezethet, hiszen a frissen készített italok továbbra is adómentesek maradnak, noha cukortartalmuk sok esetben magasabb az előre csomagolt változatokénál.
A közegészségügyi szervezetek ezzel szemben üdvözölték a döntést, arra hivatkozva, hogy a cukoradó 2018-as bevezetése óta jelentősen csökkent az üdítők cukortartalma, és bizonyos egészségügyi mutatók – például a gyermekkori fogászati beavatkozások száma – kedvezően alakultak. Véleményük szerint a mostani kiterjesztés logikus folytatása a már bevált közpolitikai eszköznek, amely ösztönzi a gyártókat a receptúrák módosítására, és fogyasztói szinten is hozzájárul az egészségesebb választásokhoz.







