
Szakértő a repülőgép-katasztrófáról: "nem az a kérdés, hogy megtörténik-e, hanem az, hogy hol és mikor"
A légitársaságok felelőssége egy ilyen borzalmas katasztrófa megelőzése. 2025-ben eddig 49 repülőgép-baleset történt világszerte.
A repülőgép-baleset olyan esemény, amellyel senki sem szeretne szembesülni. Mégis, csak 2025-ben eddig 49 légibaleset történt világszerte, ezek több mint 250 halálos áldozatot követeltek – derül ki a Bureau of Aircraft Accident Archives adataiból az Unilad szerint.

A közelmúltban az Air India egyik repülőgépe zuhant le Ahmedabadból London Gatwick felé tartva, míg év elején egy amerikai utasszállító ütközött katonai helikopterrel Washington D.C. felett. A hírek alapján úgy tűnhet, a légi közlekedés egyre veszélyesebb. Egy korábbi pilóta és balesetvizsgáló szakértő, Shawn Pruchnicki szerint ennek több oka is van. Elmondása alapján nem lepte meg a hír a januári amerikai balesetről, ugyanis régóta attól tartott, hogy ilyen katasztrófánál
nem az lesz a kérdés, hogy megtörténik-e, hanem az, hogy hol és mikor
Saját tapasztalatát is felidézte: egyszer épp a JFK repülőtéren landolt, amikor egy másik, párhuzamos pályára érkező Boeing 747-essel kis híján ütköztek. Bár a torony engedélyezte számukra az áthaladást, ők megérezték, hogy a másik pilóta talán nem tud időben megállni. Végül a 747-es nagy sebességgel húzott el előttük, a balesetet csak a megérzésük előzte meg.
A jelenlegi problémák közül kiemelte az irányítók krónikus hiányát. Mint fogalmazott, ezek az irányítók túlterheltek és stresszesek – tudják, hogy egy hibájuk emberéletekbe kerülhet. Emellett gondnak látja, hogy a légitársaságok egyre tapasztalatlanabb pilótákat alkalmaznak és léptetnek elő. Bár nincs konkrét tanulmány a tapasztalat hiányának hatásáról, úgy véli: ha nem tesznek pozitív lépéseket az égbolt biztonságáért, a balesetek tovább fognak szaporodni.
Sürgette, hogy a technológiába is többet fektessenek, ami segíteni tudja a pilótákat és irányítókat, nem helyettesítve, hanem támogatva őket.
A légi közlekedésben még van egy elég jó biztonsági tartalék – de ez zsugorodik, és ha nem cselekszünk most, tovább fog csökkenni
– figyelmeztetett.






